۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۳۸

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد؛

آغاز پویش ملی سلامت به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا

 آغاز پویش ملی سلامت به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا

بندرعباس - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: پویش ملی سلامت به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای جمعیت هدف بالای ۱۸ سال همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالجبار ذاکری ظهر چهارشنبه در نشست خبری که در سالن کوثر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد، گفت: پویش ملی سلامت به منظور غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای جمعیت هدف بالای ۱۸ سال همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.

وی به اهداف اجرای پویش ملی سلامت اشاره کرد و افزود: این پویش در ابتدا با هدف آموزش بیشتر و ارتقای سطح سواد سلامت مردم و سپس شناسایی کامل افراد و بیماران دیابتی و با فشار خون بالا و همچنین کنترل بیشتر این دسته از بیماران درحال برگزاری است.

ذاکری ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۷۰ هزار نفر در این غربالگری شرکت کرده‌اند و حدود ۳۲ درصد از جمعیت هدف غربالگری شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان درخواست کرد: از تمامی افراد بالای ۱۸ سال دعوت می‌کنیم در روستاها به خانه‌های بهداشت و مرکز جامع سلامت روستایی و در شهرها نیز به پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع شهری مراجعه کنند و از وضعیت دیابت و فشارخون خود آگاهی پیدا کنند.

وی گفت: افرادی که در سال جاری، آزمایش قندخون ناشتا دارند و یا در منزل، دستگاه فشارسنج مناسب در اختیار دارند و قد و وزن خود می‌دانند می‌توانند به صورت خوداظهاری در این پویش شرکت کنند بدین شکل که پیامکی از سوی وزارت بهداشت و درمان دریافت خواهند کرد و با ورود به لینک مربوطه، به صورت خوداظهاری در پویش شرکت کنند.

ذاکری اضافه کرد: تا قبل از این پویش، حدود ۵۰ هزار نفر دیابتی و ۱۰۰ هزار نفر دارای فشارخون بالا شناسایی شده‌اند و با اجرای این پویش، حدود ۵ هزار نفر نیز مشکوک فشارخون بالا و ۵۰۰ نفر نیز مشکوک به دیابت شناسایی کرده‌ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان افزود: حدود ۲۲ درصد افراد؛ پیش فشارخون و حدود ۸ درصد نیز پیش دیابت داشتند که از همگی این افراد، باید معاینات و آزمایشات تکمیلی انجام شود تا تعیین تکلیف گردند.

کد خبر 5965879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha