۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۸:۱۹

مهر گزارش می دهد؛

کمبود فضاهای فرهنگی در آبدانان/ سالن سینمایی که همچنان تعطیل است

کمبود  فضاهای فرهنگی در آبدانان/ سالن سینمایی که همچنان تعطیل است

ایلام-کمبود فضاهای فرهنگی یکی از بزرگترین مشکلات شهرستان آبدانان به شمار می رود، تنها سالن سینمای این شهرستان نیز بعد از سال ها تعطیل است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: سال ۱۳۷۳ بود که سینما هنر آبدانان شروع به کار کرد اما پس از مدتی کوتاه تعطیل شد، پس از حدود ۲۵ سال یعنی سال ۱۳۹۸ فعالیت سینمای آبدانان در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد شروع شد، این فعالیت تا اوایل سال ۱۴۰۱ ادامه داشت اما دوباره متوقف شد.

به گفته شهروندان آبدانانی یکی از دلایل اصلی که مردم اقبال نشان نمی‌دهند و به این مجتمع رفت و آمد ندارند راه دسترسی آن است.

راه دسترسی این سینما متأسفانه نامناسب است و گنجایش و جای کافی هم ندارد. یکی از اهالی آبدانان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سینما هنر آبدانان واقعاً در استان زبانزد بود و یکی از مکان‌های فرهنگی هر جامعه سینما است و قبلاً سینمای آبدانان بسیار خوش درخشید ولی متأسفانه تعطیل شد.

محمد نصیری افزود: سینمای آبدانان الان مکانی برای خرید و فروش و معامله بازار شده است، انتظار می‌رود وضعیت سینمای آبدانان ساماندهی شود چراکه واقعاً در شأن آبدانان نیست.

اداره کل ارشاد اسلامی دنبال فعال کردن سینمای آبدانان

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۵۰ درصد مالکیت سینمای آبدانان در اختیار بخش خصوصی و ۵۰ درصد در اختیار بخش دولتی است.

حسن اسدی نیا تصریح کرد: مسائل اقتصادی که برای بخش خصوصی پیش آمد متأسفانه این بخش نتوانست فعالیت سینما را ادامه دهد، همین مسئله باعث شد که سینمای آبدانان دچار تعطیلی شود.

وی افزود: در خصوص ادامه فعالیت این سینما در حال حاضر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مصمم به این کار است.

وی با اشاره به اینکه سال هاست به دنبال این هستیم مشکلات و چالش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بخش خصوصی حل شود، افزود: مالک خصوصی همه تجهیزات را فروخته و بر همین اساس مباحث حقوقی سینمای آبدانان باید حل شود.

اسدی نیا تصریح کرد: سینمای آبدانان باید به فرآیندی برسد که بتوانیم از یک طریق دیگری سینما را فعال کنیم.

فعال کردن سینمای آبدانان مطالبه عمومی مردم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این سینما متعلق به دو بخش دولتی و بخش خصوصی است، بخش دولتی کار نظارتی و حاکمیتی را انجام می‌دهد.

علی هوشمند بیان کرد: متأسفانه مالک بخش خصوصی در طی فرآیندی غیرقانونی سال گذشته اقدام به فروش مجموعه سینما انجام داده است.

وی افزود: گزارش‌های لازم را برای وزارت فرهنگ اسلامی، سازمان سینماهای کشور و هم برای مجموعه سینما شهر ارسال کردیم، چون اسناد مالکیت به اسم اداره کل ارشاد استان نیست، طبق قانون ما نمی‌توانیم اقدامی در این راستا کنیم.

کمبود  فضاهای فرهنگی در آبدانان/ سالن سینمایی که همچنان تعطیل است

هوشمند بیان کرد: از مسئولان سینما شهر خواستیم که پیگیری‌های لازم را برای تسریع در امر رسیدگی به مسائل حقوقی سینمای آبدانان داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین در سفری که معاون توسعه مدیریت منابع انسانی وزارت ارشاد به استان داشتند، مطالبه عمومی مسئولان، مردم و اهالی فرهنگ و رسانه و مردم این بود که روند فعال کردن سینمای آبدانان تسریع داده شود.

تبدیل سالن‌های آمفی تئاتر در شهرهای استان به سالن سینما

وی عنوان کرد: در شهرستان‌های ۱۰۰ هزار نفره ایجاد سالن‌های آمفی تئاتر و تکمیل آنها به سینما در دستور کار قرار گرفته، در استان ایلام با وجود جمعیت کم شهرستان‌ها، برای شهرستان‌های دره شهر، ملکشاهی و دهلران درخواست ایجاد سالن سینما شده که باید فرآیند حقوقی قانونی طی شود.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام تصریح کرد: البته پیش نیاز سالن سینمای دهلران سال آمفی تئاتر است که تکمیل شده، در آبدانان و ایوان نیز سالن آمفی تئاتر این شهرها تبدیل به فرآیند فنی سینما شده و آماده واگذاری به بخش خصوصی هستند.

استان ایلام از معدود استان‌هایی است که از ضعف مفرط زیرساخت‌های فرهنگی و هنری رنج می‌برد. مصداق بارز این کمبود، در عدم وجود حتی یک صندلی استاندارد و مخصوص سینما، یک خانه تئاتر، یک استودیو یا سالن مخصوص موسیقی، سالن کنسرت، فرهنگسرای جامع و موارد بی شمار دیگر است؛ این در حالی است که مرکز این استان در حدود پنج دهه پیش دارای سینما بوده است.

یکی از مهمترین اجزای فرهنگ، بخش هنر است که از مهمترین عوامل نگهداشت هویت یک جامعه به شمار می‌رود. کارکردهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مذهبی هنر بر کسی پوشیده نیست؛ تا جایی که از هنر به عنوان اکسیر اجتماعی و روح جامعه یاد می‌شود. منبع تولید عواطف و احساسات جامعه و برپا کننده وفاق اجتماعی بوده و نقش مؤثری در تعالی معنوی جامعه دارد.

کد خبر 5969226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha