۲۷ آذر ۱۴۰۲، ۱۳:۱۹

نقشه‌های فتوگرامتری مسجد کبود تبریز مستندنگاری شد

نقشه‌های فتوگرامتری مسجد کبود تبریز مستندنگاری شد

تبریز- معاون میراث‌ فرهنگی مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی از پایان طرح مستندنگاری و تهیه نقشه‌های فتوگرامتری مسجد کبود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید نواداد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: فتوگرامتری علم، هنر و تکنیک تهیه داده‌های سه بعدی قابل اطمینان از اجسام یا بناها به کمک تصاویر ۲ بعدی که از زاویه‌های مختلف تهیه شده‌اند، است که نقطه قوت فتوگرامتری در دقت بسیار بالای آن در بازسازی جزئیات اجسام است.

وی ادامه داد: خدمات صورت گرفته در این طرح شامل ایجاد شبکه نقشه‌برداری در سیستم مختصات UTM، تهیه ابر نقطه متراکم و مدل سه بعدی کل بنا، تهیه تصاویر قائم (ارتوفتو) از نماهای اصلی و تصویر قائم بام بنا از بالا، تهیه ویدئوکلیپ از مدل سه‌بعدی تهیه تصاویر قائم تزئینات و کتیبه‌ها و تهیه تصاویر قائم از کف و سقف‌های اصلی این بنا است.

نواداد مهمترین کاربردهای فتوگرامتری برد کوتاه مستند نگاری آثار تاریخی و میراث فرهنگی را کمک این علم نوین به بررسی‌های دقیق معماری بناها یاد کرد و گفت: این موضوع امروزه نقش بسیار ارزشمندی در حفظ آثار تاریخی ایفا می‌کند.

به گفته وی مستند نگاری و تهیه نقشه‌های فتوگرامتری در مرمت، بهبود و شناخت آثار میراث‌فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کد خبر 5969591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha