۲۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹

آسیب شناسی گردشگری همدان-۴

همدان را به مقصد سفر تبدیل کنیم/از لزوم آموزش تا مهیاسازی زیرساخت

همدان را به مقصد سفر تبدیل کنیم/از لزوم آموزش تا مهیاسازی زیرساخت

همدان- مدرس دانشگاه با بیان اینکه همدان دارای ظرفیت های متعدد گردشگری است، گفت: این جاذبه‌ها اگر یک پلان بازدید و سفر داشته باشند می‌توانند فرصتی مهیا کنند که همدان مقصد گردشگری شود.

حجت الله مرادخانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه هگمتانه یکی از نمادهای شکوه فرهنگ و تمدن کشور است و ثبت جهانی آن تاکنون هم به تأخیر افتاده است، اظهار: دو کاروانسرای جهانی همدان یک دلالت بارز بر جایگاه تعیین کننده همدان در طول تاریخ و فرهنگ ایران است و امروز قرارگیری در این زنجیره می‌تواند از جهت تورهای اختصاصی داخلی و خارجی برای شناخت کاروانسراها و شهرستان‌های تویسرکان و بهار فرصت‌های زیادی به همراه داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: دو شهرستان بهار و تویسرکان جاذبه‌های طبیعی خاص و میراث‌فرهنگی ناملموسی دارند که به واسطه آنها این زنجیره می‌تواند به یک تجربه ماندگار برای گردشگران تبدیل شود، دیدن کاروانسراها و کارگاه‌های سفال لالجین نیز می‌تواند هر بیننده را به وجد آورد و باید از این فرصت‌ها در جهت رونق گردشگری استفاده کنیم.

این مدرس دانشگاه با تصریح بر اینکه استان همدان دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مانند کوهستان الوند، قله یخچال، غار علیصدر، کارگاه‌های متعدد سفالگری در شهر لالجین، آرامگاه بوعلی و باباطاهر و معماری معاصر شهری است که مدیریت آن‌ها باید به دست گردشگری باشد، تصریح کرد: حال با این تفاسیر، همدان چگونه به یک مقصد سفر تبدیل می‌شود؟

مرادخانی در این خصوص اضافه کرد: این جاذبه‌ها اگر یک پلان بازدید و سفر داشته باشند می‌توانند فرصتی مهیا کنند که همدان هم مثل اصفهان، شیراز، یزد و کاشان به یک مقصد مهم سفر داخلی و خارجی تبدیل شود و این تردد چنانچه با ایجاد زیرساخت‌ها و آموزش لازم صورت گیرد در کوتاه زمان شاهد شکوفایی مطلوب خواهیم بود.

این فعال حوزه میراث‌فرهنگی افزود: هر یک از جاذبه‌های همدان ارزش‌های پیدا و پنهان فوق‌العاده‌ای دارند که هر گردشگر می‌تواند به مثابه یک سفیر به معرفی داشته‌های کم‌نظیر فرهنگ و تمدن در استان در داخل و خارج از کشور باشد.

مرادخانی در رابطه با فرصت‌ها و چالش‌هایی پیش روی بناهای ثبت‌جهانی هم گفت: فرصت‌ها متعدد است چراکه این بناها پس از جهانی شدن متعلق به کل بشریت می‌شود و در تمام محتوایی که یونسکو منتشر می‌کند جای می‌گیرند و مرجع می‌شوند.

این پژوهشگر صنایع خلاق ادامه داد: همچنین با ثبت جهانی، فرصت‌های زیادی برای توسعه گردشگری و فرهنگی به وجود می‌آید، احیای میراث ناملموس، مناطق را به کانون‌های سفر و گردشگری برای علاقمندان به ایران‌گردی تبدیل می‌کند و چنانچه با نگاه آگاهانه و مبتنی بر عقلانیت همراه شود شاهد توسعه انسانی، اقتصادی و شهری در آن نواحی خواهیم بود.

مرادخانی افزود: این اتفاق در بسیاری از کشورهای موفق دنیا افتاده است و به واسطه معرفی اصولی و ایجاد زیرساخت مناسب فرصت‌های بی بدیل را برای رشد شهرها و روستاها از وجوه مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی مهیا کرده‌اند کاری که کمتر به آن پرداخته شده و امیدواریم استان همدان هم با نگاه آگاهانه به سراغ این فرصت‌ها برود.

این فعال حوزه میراث‌فرهنگی در مورد چالش‌های ثبت جهانی کاروانسراها هم اظهار کرد: بی‌توجهی، عدم رسیدگی، مرمت غیراصولی، نپرداختن به جایگاه مهم و تعیین کننده این آثار در رشد توسعه استانی، نگاه سلیقه‌ای و مداخلات غیر مسئولانه آسیب مهلکی بر این آثار است.

کد خبر 5970385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha