حجت الاسلام پارسانیا:

فلسفه علم نتوانست جایگاه مطلوب خود را پیدا کند

فلسفه علم نتوانست جایگاه مطلوب خود را پیدا کند

حجت الاسلام پارسانیا گفت: بحث حکمت پژوهی باید دنبال شود گرچه با دویست سال تأخیر این مسیر را رفتیم ولی نتوانستیم آن را خوب نمایان کنیم و تأخیر بین حوزه علم و حکمت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین نکوداشت مقام علمی استاد فرهیخته مهدی گلشنی با حضور شخصیت‌های برجسته دانشگاهی و پژوهشی در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی صبح امروز سه شنبه ۲۸ آذر ماه به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد.

در بخشی از این مراسم حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: دکتر گلشنی فخر فرهنگی و جامعه فرهنگی ما هستند و آن چیزی که از شایستگی خبر می‌دهد و فرهنگ ما می‌تواند چنین باشد در قامت دکتر گلشنی بروز کرده است. شخصیتی مانند دکتر گلشنی دیر درخشید وقتی هم که در دانشگاه صنعتی شریف رشته فلسفه علم را تأسیس کردند با غربت تا اواخر پیش بردند. این رشته نتوانست جایگاه مطلوب خودش را در علوم پایه و فنی مهندسی پیدا کند. ادبیات فلسفه علم از دهه هفتاد به بعد در غرب شکل گرفت.

وی ادامه داد: ایران با دو دهه تأخیر وارد این حوزه شد ولی با دغدغه دکتر گلشنی این ادبیات که لایه‌های عمیق علم مدرن بود وارد دانشگاه ایران شد تا شناخت خوبی به هویت علم داشته باشیم. ایشان با رویکرد خوبی که در حوزه‌های بنیادی جهان اسلام داشتند با توجه بیشتر به ظرفیت‌های چنین رشته‌ای می‌توانستیم به افق‌های روشن در جهان اسلام دست پیدا کنیم. ما همان زمان که دارالفنون را زدیم باید به فلسفه علم می‌پرداختیم.

حجت الاسلام پارسانیا افزود: بحث حکمت پژوهی باید دنبال شود گرچه با دویست سال تأخیر این مسیر را رفتیم و از آغاز مواجهه واژگونه با آن روبرو شدیم. علوم ما با حکمت تجانس داشته و حکمت رایجی که قدرت گرفت مشاء و اشراق بود. همچنین حکمت متعالیه که امتزاج جدیدی بود، دویست سال طول کشید. زمانی که شناخته شد باید الزامات خودش را به علم نشان می‌داد ولی ما نتوانستیم آن را خوب نمایان کنیم و تأخیر بین حوزه علم و حکمت وجود دارد. امیدواریم ضمن شناسایی علوم مدرن و عقبه‌های فلسفی پیوندهایی را به وجود بیاوریم و در این راه حمایت‌های دکتر گلشنی بتواند در این مسیر روندی را به جلو هدایت کند.

کد خبر 5970854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha