۱ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۵۲

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان:

کل راه‌های شریانی خوزستان تحت پوشش دوربین‌های ثبت تخلف قرارگرفتند

کل راه‌های شریانی خوزستان تحت پوشش دوربین‌های ثبت تخلف قرارگرفتند

اهواز- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: ۶۰ سامانه دوربین ثبت تخلف به ۱۰۳ سامانه استان اضافه شد که باعث شده تا کل راه‌های شریانی استان تحت پوشش دوربین‌های ثبت تخلف قرار گیرند.

محمد جولانژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: خوزستان به واسطه بندرگاه‌های آن، هم مرز بودن با کشور عراق، داشتن صنایع، پتروشیمی، نفت و فولاد، محصولات کشاورزی و… و همچنین وجود پایانه بار بندر امام که تأمین کننده حدود ۶۵ درصد کالای اساسی کشور است، حوزه حمل و نقل ویژه و حساسی دارد. همچنین خوزستان ۱۸ هزار کیلومتر راه مواصلاتی دارد که سبب شده حوزه راهداری اداره کل و حمل و نقل جاده‌ای استان اهمیت و حساسیت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: این اداره کل بر اساس ارزیابی شاخص‌ها و عملکرد که از سوی ارگان‌های مختلف و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای منتشر می‌شود، موفق شده در هر دو حوزه جایگاه و عملکرد قابل قبولی در سطح کشور داشته باشد؛ در حوزه حمل و نقل کالا رتبه یک کشور، در درآمد رتبه ۲ کشور و در حمل و نقل مسافر رتبه پنجم کشور کسب شده است.

وی اضافه کرد: شاید از نظر همه صاحب نظران، ایمنی راه‌ها مهم‌ترین رکن حوزه راهداری باشد که در شاخص‌های عملکردی این بخش، رتبه یک کشور به اداره کل خوزستان اختصاص دارد. همچنین در حوزه ساخت راه‌های روستایی نیز رتبه یک کشور کسب شده است و در سایر حوزه‌ها مثل نگهداری راه‌ها جز استان‌های برتر کشور هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه در همه حوزه‌ها اقدامات بسیار خوبی انجام شده است، تصریح کرد: از مبادی خوزستان به اقصی نقاط کشور ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا حمل شده و از این استان تعداد چهار میلیون و ۶۸ هزار مسافر به صورت درون استانی و برون استانی به مقصدهای مختلف کشور جا به جا شده‌اند. همچنین ۶۴۸ کیلومتر انواع نگهداری شامل لکه‌گیری، روکش آسفالت گرم، روکش حفاظتی، درزگیری یا سایر عملیات در راه‌های استان انجام شده است.

جولانژاد ادامه داد: نصب ۱۵۰ هزار تابلو، علائم و تجهیزات ترافیکی، ۷۸ کیلومتر حفاظ میانی و کناری راه‌ها، ۴۵ کیلومتر روشنایی طولی مسیر، هفت هزار کیلومتر خط کشی راه‌ها و ساخت ۱۱۱ کیلومتر راه روستایی از ابتدای سال تاکنون از جمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه راهداری خوزستان است.

وی عنوان کرد: همچنین ۶۰ سامانه دوربین ثبت تخلف به ۱۰۳ سامانه استان خوزستان اضافه شد که باعث شده تا کل راه‌های شریانی استان تحت پوشش دوربین‌های ثبت تخلف قرار گیرند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان با بیان اینکه پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه از شرایط زیرساختی خوبی برخوردار هستند، تصریح کرد: برای اربعین سال آینده در حوزه مدیریت و ایجاد زیرساخت‌ها در هر دو پایانه مرزی، در حال تدارک و برنامه‌ریزی بهتر نسبت به سال گذشته هستیم.

جولانژاد در پاسخ به این سوال که «حجم تردد کامیون‌ها چه منافع و چالش‌هایی برای راه‌های استان دارد؟» اظهار کرد: قطعاً چرخه حمل و نقل یک چرخه انتفاعی است شاید عمده عوارضی که مترتب است بر این چرخه بر می‌گردد و در چرخه ساخت، نگهداری و توسعه راه‌ها استفاده می‌شود؛ یکی از محل‌های نگهداری راه‌ها اخذ عوارض است یعنی هرچه حمل نقل کالا و مسافر رونق گیرد شاهد رونق در بخش راهداری و سایر فعالیت‌های حوزه راهداری و حوزه حمل و نقل جاده‌ای مثل هوشمندسازی راه‌های استان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: تمام ارکان کشور از بخش حمل و نقل منتفع می‌شوند و باید همین درآمدها را در توسعه زیرساخت‌ها ارائه کنیم اما شاید معضلی که در حوزه حمل و نقل بتوان به آن اشاره کرد، مسأله اضافه تناژها و اضافه بارهایی است که تخلف محسوب شده و این امر در کشور بسیار اتفاق می‌افتد که باعث خرابی سطح راه‌های کشور و استان خوزستان می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: توسعه زیرساخت‌های استان باید متناسب با توسعه حمل و نقل انجام شود اما نمی‌توان این را از چشم حمل و نقل دید بلکه می‌توان به لحاظ مدیریتی، میزان درآمد، تورم و امثال این موارد به آن ایراد گرفت، در واقع سو مدیریت ممکن است موجب شود که حمل و نقل موجب بروز یکسری مشکلات را داشته باشد اما اساس حمل و نقل قطعاً مشکل ساز نیست.

جولانژاد در ادامه تأمین نشدن منابع مالی را بزرگترین چالش حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان اعلام و عنوان کرد: بر اساس مطالعات در سطح دنیا، سالانه باید ۴ تا ۶ درصد ارزش واقعی راه‌ها و پل‌ها به نگهداری آنها تخصیص داده شود یعنی اگر بخواهیم این میزان را در نظر بگیریم بین ۱۸ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان سالانه نیازمند تخصص اعتبار برای نگهداری از راه‌های موجود در استان هستیم در صورتی که تقریباً ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کند که با توجه به وسعت استان خوزستان مبلغ ناچیزی است.

کد خبر 5973245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • AE ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
      0 0
      باتوجه به نصب دوربین های جاده ای درگاه‌های مواصلاتی خیلی راحت می شودترددخودروهای شوتی رارصدنمودوباانجام ایست بازرسی دربین راه جلوشون راگرفت