۶ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۵۱

یادداشت؛

اقتصاد بدون نفت از شعار تا واقعیت

اقتصاد بدون نفت از شعار تا واقعیت

یزد- تراز تجاری یک کشور با استفاده از آمار گمرک و تفریق کردن آمار ارزش صادرات از واردات حاصل می‌شود، ‎آماری که برای ارزیابی ‌‏نرخ رشد اقتصاد نفتی و غیر نفتی کشور بسیار مهم است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – سیدجواد حسینیان*: کاهش محسوس ارزش صادرات ایران نسبت به واردات فشار زیادی به ذخایر ارزی بانک مرکزی طی هفت ماه گذشته ‏وارد ‏آورده است.

این موضوع با مراجعه به اطلاعات سازمان توسعه تجارت و بررسی آمار هفت ماه نخست سال ۱۳۹۹ و مقایسه آن با مدت ‏مشابه ‏در سال جاری و رؤیت ناترازی ۶ میلیارد دلاری منفی مشهودتر می‌شود.

بدون در نظر گرفتن آمار مثبت فروردین ماه سال جاری، از اردیبهشت ماه امسال تا مهر ماه سال ۱۴۰۲ شاهد تراز منفی ‏نسبت واردات به ‏صادرات هستیم اما ‏در پس رشد ۱۰ برابری تراز تجاری کشور در سه سال اخیر یک واقعیت تلخ و سیاه پنهان شده است؛ نفت! ‎

خام فروشی و صادرات مواد اولیه خام معدنی یکی از جدی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر ناترازی تجاری است‎ اما افزایش ‏چشمگیر ‏صادرات نفت و ورود دلارهای نفتی به کشور این توان را به اقتصاد ایران داده تا کسری تراز تجاری ‏غیرنفتی را بدون ‏دغدغه جبران کند.‎

از نکات جالب توجه آمار صادرات غیر نفتی، قرار گرفتن کالاهایی از جنس مشتقات نفت، گاز و پتروشیمی در رسته «کالای ‏غیرنفتی» است که از قضا بخش قابل توجهی از صادرات ایران را تشکیل می‌دهد.

‎متأسفانه این روند معیوب کماکان در کشور ‏وجود دارد و مشخص نیست چه زمانی اصلاح خواهد شد‎.‎ در حقیقت نفت پوششی بر ناترازی تجاری و مشتقات آن هم با ‏جای‌گیری در ‏آمار صادرات غیر نفتی سرپوشی برای کمتر نشان دادن ناترازی تجاری است که با ادامه روند فعلی، اقتصاد ‏کشور نه تنها از ‏رکود خارج نشده بلکه با کاهش قیمت و یا کم شدن دوباره صادرات نفت با تشدید رکود مواجه خواهد شد.

‎راهکار عبور از این ‏معضل ابتدا اصلاح قوانین و نحوه آمارگیری از صادرات غیر نفتی و تدوین یک برنامه توسعه صنعتی ‏مدون با رویکرد اقتصاد ‏مقاومتی پویا و زیرساختی با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور است‎.

رشد روزافزون ‏شرکت‌های دانش بنیان نویدبخش توسعه ‏علمی در کشور است و صنعت با استفاده از دانش این شرکت‌ها می‌تواند با فاصله ‏گرفتن از خام فروشی به سمت اقتصادی بدون نفت و ‏صادراتی بدون خام فروشی حرکت کند‎.‎ این مهم مستلزم حرکت و توجه ‏همه ارگان‌های مسؤول در کشور، ذیل یک برنامه مدون ‏توسعه صنعتی است.

*کارشناس اقتصادی

کد خبر 5978370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha