۹ دی ۱۴۰۲، ۸:۱۰

نشستی با اهل قلم؛

نویسندگان لرستانی درانتظار حمایت/کتاب کودک و نوجوان رو به فراموشی

نویسندگان لرستانی درانتظار حمایت/کتاب کودک و نوجوان رو به فراموشی

خرم‌آباد - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تاکید بر لزوم حمایت مادی و معنوی از نویسندگان، گفت: چاپ کتاب در حوزه کودک و نوجوان خیلی کم شده است.

اعظم روانشاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حوزه چاپ لرستان جایگاه خوبی دارد، اظهار داشت: همه قابلیت‌های صنایع چاپ، بسته‌بندی، دیجیتال و… در استان برای چاپ کتاب وجود دارد.

پیگیری برای چاپ مطبوعات و نشریات در لرستان

وی عنوان کرد: در حوزه چاپ مطبوعات این شرایط وجود ندارد که برای رفع مشکلات این حوزه ورود جدی داشته‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه در حوزه چاپ مطبوعات با یک سرمایه‌گذار وارد رایزنی شده‌ایم، گفت: این سرمایه‌گذار زمین موردنیاز، امکانات و… را خود دارد و نیازی به تسهیلات ندارد.

روانشاد تأکید کرد: مجوز فعالیت این سرمایه‌گذار نیز از وزارتخانه اخذ شده، از فعالیت او در استان ما استقبال می‌کنیم تا دیگر نیاز نباشد مطبوعات لرستان در استان‌های دیگر چاپ شود.

ورود ارشاد برای خرید کتاب‌های با موضوعات بومی از نویسندگان

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حمایت در حوزه نشر متأسفانه طی یک تا دو سال اخیر از سوی وزارتخانه صوت می‌گیرد و دیگر استان دراین‌رابطه نقشی ندارد، افزود: این امر دیگر در حیطه اختیارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست که با این شرایط متأسفانه نویسنده کمتر به اداره کل مراجعه می‌کند، از طرف دیگر نمی‌دانیم وزارتخانه چه میزان از کتاب‌های استان خریداری می‌کند، علتی که از سوی وزارتخانه مطرح شده این بوده که بودجه حوزه چاپ و نشر استان‌ها درگذشته در جاهای دیگر هزینه می‌شده و یا اینکه سلیقه‌ای عمل می‌شده است.

خرید و چاپ کتاب‌های بومی برای ما در اولویت است مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه بااین‌وجود طی یک تا دو ماه اخیر خود ما در استان ورود پیدا کرده‌ایم و کتاب‌های بومی را شناسایی و با برخی از نویسندگان دیدارهایی داشته‌ایم، عنوان کرد: در این راستا خرید این گونه کتاب‌ها را از محل اعتبارات فرهنگی در دستور کار قرار داده‌ایم.

روانشاد با بیان اینکه در حد توان اعتباری محدودی که داریم، اقدام به خرید این گونه کتاب‌ها در استان می‌کنیم، ادامه داد: در این راستا خرید و چاپ کتاب‌های بومی برای ما در اولویت است.

«کتاب» باید در اولویت مدیران فرهنگی باشد

کتاب باید اهمیت بیشتری برای مدیران و دستگاه‌های فرهنگی استان داشته باشد وی با بیان اینکه دو سال یک‌بار نیز مراسم «کتاب سال» را برگزار می‌کنیم، گفت: همچنین سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار جلد کتاب به مراکز و نهادهای غیردولتی اهدا می‌کنیم.

کتاب باید اهمیت بیشتری برای مدیران و دستگاه‌های فرهنگی استان داشته باشد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان همچنین با اشاره به برگزاری «جام باشگاه‌های کتاب» و جشنواره «روستای دوستدار» کتاب به‌صورت سالانه در استان، افزود: در راستا برگزاری طرح «جام باشگاه‌ها کتاب» نیاز به‌پای کار آمدن مسئولان به‌ویژه شهرداری‌ها هستیم.

روانشاد با تأکید بر لزوم هم‌افزایی بین مدیران فرهنگی در حوزه کتاب، عنوان کرد: کتاب باید اهمیت بیشتری برای مدیران و دستگاه‌های فرهنگی استان داشته باشد.

حمایت از نویسندگان خیلی کم است

چاپ کتاب در حوزه کودک و نوجوان خیلی کم شده است وی با تأکید بر اینکه الان چاپ کتاب در حوزه کودک و نوجوان خیلی کم شده است، اعتبارات ما هم محدود است، گفت: برای ما سخت است که نمی‌توانیم از برخی نویسندگان که سال‌هاست در این حوزه فعالیت دارند و امکان خرید و چاپ کتاب آنها فراهم نشده، حمایت کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه متأسفانه حمایت‌ها از این قشر خیلی کم است، گفت: در آخرین جلسه‌ای که با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم، قرار شده که دوباره مسائل و مشکلات این حوزه مورد بررسی قرار گیرد، بزرگ‌ترین آسیبی که تهران کتاب نویسندگان را خریداری می‌کند، این بوده که دیگر پای نویسندگان به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها باز نمی‌شود، این مطلوب نیست چرا که کتاب یکی از شاخص‌های مهم فرهنگی است، کتاب در صدر شاخص‌های فرهنگی است.

روانشاد، گفت: وقتی حمایتی صورت نگیرد، آسیب خیلی بزرگی را در حوزه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و نشر و چاپ کتاب شاهد خواهیم بود.

کد خبر 5979720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha