به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه شورای عالی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین که با حضور محمدمهدی اعلایی استاندار و جمعی از مسئولان برگزار شد، اظهار کرد: روز نهم دی ماه، قیام یک ملت علیه منکر و در حمایت از معروف بود، در این روز یک ملتی به صورت خودجوش قیام کردند، نه اینکه بخواهند به صورت دستوری، تشکیلاتی و مناسبتی برخیزند، بلکه همه در حمایت از امنیت، وحدت، نظام و مقدسات خود و در راستای حمایت از معروف و از میان برداشتن منکری که شاخ و شانه میکشید، قیام کردند.
وی ادامه داد: ما چقدر به ماهیت قیام اباعبدالله الحسین (ع) اعتقاد داریم و چقدر آن را حکیمانه میبینیم، اگر قیام آن حضرت نبود اثری از زحمات پیامبران عظام، رسول اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) نبود و همه از بین میرفت، هدف از این قیام امر به معروف و نهی از منکر بود.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: حضرت زمانی که در اواخر رجب سال ۶۰ هجری از مدینه برای قیام خارج شدند، وصیت نامهای نوشته و آن را به دست برادرشان محمد حنفیه سپردند، بخشی از این وصیتنامه این است که من عزمم را برای امر به معروف و نهی از منکر جزم کردهام و برای اینکه به سیره جدم و پدرم عمل کنم قیام کردهام.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: اکنون اگر یک نفر در جهان اسلام باشد که جنایتهای رژیم منحوس صهیونیستی به چشمش نیاید و حمایت از مردم مظلوم غزه برایش مسئله اول نباشد، این معلوم میشود نه دین را میشناسد و نه امر به معروف و نهی از منکر را میداند، بنابراین اینها اصل هستند.
وی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) با این جملات میخواهد بگوید وقتی یزید حاکم است یا وقتی صهیونیستها امر و نهی میکنند، آن موقع هدف اصلی ریشهکن کردن یزید و مقابله با امثال اوست، وقتی قرآن، دین و مردم در مظلومیت قرار میگیرند امر به معروف ما باید این باشد که مردم را از این وضعیت نجات بدهیم.
آیتالله عابدینی تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) در آخرین وصیتنامهشان پیش از ضربت خوردن که به سختی کلمات بر زبانشان جاری میشد، سرفصل همه آن چیزهایی که در تمام طول عمرشان در نهجالبلاغه و خطبهها آورده بودند را مطرح کردند، گویا آن حضرت عصاره همه خطبهها را در چند خط وصیتنامه نوشتند.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: یکی از آن موارد این است که مبادا امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنید، ما اکنون عملکرد خود را ببینیم که آمر به معروف هستیم یا تارک امر به معروف هستیم؟ ناهی از منکر شناخته میشویم یا در این زمینه تارک هستیم؟
وی یادآور شد: حضرت در ادامه فرمودند اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید، بدترین شما به مرور زمان بر شما حاکم میشوند، سپس دعا میکنید و میگوئید خدایا ما را از شرّ این آدمهای نااهل نجات بده اما دعایتان مستجاب نمیشود.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: معنای دیگر فرمایش حضرت این است که در این شرایط اگر مسئولی مرتکب منکر میشود، ما هر چقدر داد و بیداد کنیم و هر چقدر به مسئول بالاتر گزارش دهیم اتفاقی نمیافتد، اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، بدیها جلوی چشم آدم رشد میکنند و خوبیها میمیرند، یعنی در حقیقت آدمیت میمیرد.
آیتالله عابدینی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) دو جا در نهجالبلاغه فرموده «و ذلک (فذلک) میت الاحیاء»، یکی در خطبه ۸۷ نهجالبلاغه آن جایی است که حضرت میگوید آدمهای منافق مؤمن و جاهل عالم نما، مردگان زندهنما هستند، اینها قلبشان مانند قلب حیوانات و صورتشان مانند انسانهاست، در جای دیگر هم میفرماید اینها در حقیقت مرده هستند اما چون راه میروند و صحبت میکنند، به همین دلیل مردم تصور میکنند اینها زندهاند.
وی بیان کرد: در جای دیگر حضرت راجع به منکرات صحبت میکند و میفرماید یک آدم سالم وقتی یک منکری را میبیند قلباً از آن منزجر میشود، زبانش به اعتراض گویا میشود و در عمل هم کاری میکند، یعنی داد و فریادی بلند میکند.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند اگر کسی هر سه مرحله را داشت، این آدم ارزشمندی است، اگر هر کدام از این مراحل را ترک کرد، یعنی برای مثال قلبش منزجر شد اما زبانش ساکت بود، یا اگر به زبان گفت اما عملاً کاری نکرد، او یک فرصت معنوی را از دست داده است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: حضرت در ادامه فرمود آن کسی که نه قلبش، نه زبانش و نه عملش هیچ واکنشی نداشته باشد این هم مرده زندهنماست، حال شما ببینید شأن آدمی که امر به معروف میکند و این موضوع را جدی میگیرد چقدر است، چقدر آخرت و دلش آباد میشود و عزتمند میگردد اما آن کسی که این امر را جدی نمیگیرد در چه مرتبهای قرار دارد؟ این فرد چقدر عقبمانده است و چقدر فرصتهای انسانی، معنوی و دینی را از دست میدهد.
امر به معروف انسان را به عزت میرساند
وی تصریح کرد: در حدیث آمده امر به معروف و نهی از منکر دو خُلق از اخلاق الهی است یا دو آفریده و خَلق از مخلوقات الهی است، هر کس امر به معروف و نهی از منکر را با عزت و احترام، حراست و نگهبانی کند، خدا او را به عزت میرساند و هر کس این مخلوق خدا را ضعیف کند، خدا او را به ذلت میکشاند.
آیتالله عابدینی یادآور شد: مطالعات میدانی، مصداقی و موردی نشان میدهد فراوان در تاریخ زندگی ما شاهد این معنا بودهایم، همه اینها نشانگر این است که اگر ما برای خودمان، خانوادهمان، جامعهمان و نسلهای آینده کرامت و عزت میخواهیم، نمیتوانیم در قبال امر به معروف و نهی از منکر بیتفاوت باشیم یا تفاوتهایمان به گونهای باشد که بروز و ظهور و اثرگذاری اجتماعی در آن دیده نشود، یعنی بگوییم ما امر به معروف کردهایم اما ببینیم فساد، دروغ، اختلاس، پارتیبازی و بداخلاقیها سر جای خود قرار دارند، اینها نشان میدهد شیوه ما شیوه درستی نبوده است.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: خداوند در آیه ۲ سوره صف میفرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آوردهاید چرا چیزی میگوئید که انجام نمیدهید)، خداوند در این آیه میفرماید چرا چیزی را میگوئید که خودتان به آن عمل نمیکنید؟
وی عنوان کرد: خداوند در آیه ۳ این سوره میفرماید «کَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ»، یعنی (نزد خدا سخت ناپسند است که چیزی را بگویید و انجام ندهید)، خداوند در این آیه میفرماید این نزد خدا گناه بدی است که شما چیزی را بگویید اما در عمل ملاحظات و منفعتطلبیهایی داشته باشید یا ترسها و واهمههایی شما را در بر گیرد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: باید به دنبال افرادی بود که ملاحظات مصنوعی و ملاحظاتی که غیرخداپسندانه است آنها را لال نکند، البته یک وقت ممکن است ما بخواهیم یک معروف را بگوییم اما این آثار و تبعات منکر در جامعه داشته باشد، یعنی برای مثال سیاهنمایی شود یا بهانهای دست اجانب داده شود، اینها همان ملاحظات خداپسندانه است.
آیتالله عابدینی خاطرنشان کرد: آن جایی که خدا میگوید باید فلان چیز را بگویید، این معلوم میشود خواست و امر خداست اما ما گاهی بخاطر اینکه رفقا و مسئولین دلخور نشوند سکوت میکنیم، اینها ملاحظات شیطانی است.
وی تأکید کرد: این آیات ممکن است بارها در جلسات مختلف تکرار شده باشند اما هر بار چشمه جدید و جوشش جدیدی است که اثرگذاری جدیدی دارد و فهم تازهای از آن آیه را برای ما به دنبال خواهد داشت.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام (ره) فرمودند نماز تکراری، نماز مسقط تکلیف نیست، نماز معراج مؤمن است، معراج به معنای پلکان است، اگر ما صد بار پایمان را بلند کنیم و روی پله اول بگذاریم، عروج و صعودی در کار نیست، آن موقعی ما بالا میرویم که وقتی پایمان را بلند میکنیم روی پله تکراری قدم نگذاریم.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: خدای متعال فرق بین شما که برای امر به معروف دور هم جمع شدهاید با دشمنان شما که منافقین هستند را در آیاتی از سوره توبه شرح میدهد، خداوند در سوره منافقون و در سوره توبه میفرماید منافقین وقتی کنار هم مینشینند مانند چوب خشک هستند، هیچ احساس، عاطفه و همافزایی نسبت به همدیگر ندارند.
وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۶۷ سوره توبه میفرماید «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمُنْکَرِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَیَقْبِضُونَ أَیْدِیَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، یعنی (مردان و زنان دو چهره همانند یکدیگرند به کار ناپسند وامیدارند و از کار پسندیده باز میدارند و دستهای خود را از انفاق فرو میبندند خدا را فراموش کردند پس خدا هم فراموششان کرد در حقیقت این منافقانند که فاسقند).
آیتالله عابدینی عنوان کرد: خداوند در این آیه میفرماید منافقین امر به منکر و نهی از معروف میکنند، خداوند میفرماید بین این دو وجود ندارد، شما یا آمر به معروف هستید یا آمر به منکر هستید، در وسط چیزی وجود ندارد.
امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۷۱ سوره توبه در رابطه با مؤمنین میفرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»، یعنی (مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وا میدارند و از کارهای ناپسند باز میدارند و نماز را بر پا میکنند و زکات میدهند و از خدا و پیامبرش فرمان میبرند آنانند که خدا به زودی مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است).
وی خاطرنشان کرد: خداوند میفرماید منافقین مثل چوب خشک هستند، ارتباطی با هم ندارند، ولایتی نسبت به هم ندارند اما مؤمنین هوای همدیگر را دارند و حواسشان به هم هست، اگر یکی از آنها مرتکب منکر شود، برادر دیگر دلسوزانه به او میگوید این کار را نکن، این عاقبت خوبی ندارد، یعنی او را اصلاح میکند، یا اگر میبیند برادرش در حال امر به معروف است به او کمک میکند، چون مانند چوب خشک نیست، مؤمنین نسبت به هم نصرت، یاوری، سرپرستی و دوستی دارند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: یکی از عوامل بسیار مؤثر و عامل پیشگیرانه در مقابله و مواجهه با بحرانهایی نظیر جمعیت و سبک زندگی را بیان خواهیم کرد، دشمن از همین مناطق در حال ضربه زدن به ماست.
عدالتخواهان و آمران به معروف و ناهیان از منکر باید تشویق شوند
آیتالله عابدینی تصریح کرد: اکنون اغلب فیلمها، سریالها و تبلیغات ما نشان میدهد یا یک فرزند یا دو فرزند کافی است و نشان میدهند این زندگی ایدهآل است، یعنی همان چیزی که صهیونیستها و آمریکاییها میخواهند هنوز در فیلم، هنر، سینما و امثال آن حاکم است، این جاها را باید اصلاح کرد، اگر مردم ما ببینند در سریالها یک آدم با چندین بچه حضور دارد، اینها بر روحیات مردم اثرگذار است.
وی یادآور شد: موضوع آب نیز بسیار مسئله مهمی است، امروز میبینیم کشت و کار به روش غرقابی غوغا میکند، چقدر آب را برای محصولی تولید میکنیم که اگر آن محصول را تولید نکنیم و همان میزان آب را مستقیماً بفروشیم، بیشتر از قیمت آن محصول گیرمان میآید، این نوع کشت و کار عاقلانه نیست، ما باید در کارها عقل و فکر را حاکم کنیم، همه اینها میتواند با امر به معروف و نهی از منکر تغییر کند.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: فساد نیز یکی دیگر از موضوعات است، البته ما آدمهای پاکدست، پاکچشم و خدمتگزار زیاد داریم، مفاسدی که برخی افراد برای سودجویی و دنیاطلبی انجام میدهند موجب میشود این همه خدمتگزاری به چشم نیاید، امر به معروف و نهی از منکر باید ما را از این وضعیت بیرون بیاورد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: رهبر حکیم انقلاب چهار رکن شامل اقامه نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر را پایههای محکم و علل قوام جامعه میدانند.
وی بیان کرد: عدالتخواهان و آمران به معروف و ناهیان از منکر باید تشویق شوند، اگر کسی آمد شجاعت کرد و حرف درستی زد، دهها جا حرف درستی زد و یک جا هم ناخواسته یک چیزی گفت و بهانه دست آدمهای نااهل داد، ما نباید این یک بهانه را آنقدر برجسته کنیم که پای این فرد را ببندیم.
در فضای عدالتخواهی و امر به معروف نیروی انسانی کمی داریم
آیتالله عابدینی با تأکید بر اینکه مسئولان باید در مواجهه با عدالتخواهان و آمران به معروف تحملشان را بالا ببرند، خاطرنشان کرد: یکی از جاهایی که ما نیروی انسانی کم داریم، بحث عدالتخواهی و امر به معروف و نهی از منکر است، اگر در این عرصه ما افراد را سرکوب و نابود کردیم، این صحیح نیست، همه ما در هر مسئولیتی باید شرح صدر داشته باشیم، باید شرح صدر را بالا ببریم و تحملمان را بالا ببریم و حامی آمران به معروف، ناهیان از منکر و عدالتخواهان باشیم.
نظر شما