۱۶ دی ۱۴۰۲، ۸:۵۱

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

دختر جوانی که سیفون نصب می‌کند/ به نویسندگان ایرانی اعتماد کنیم

دختر جوانی که سیفون نصب می‌کند/ به نویسندگان ایرانی اعتماد کنیم

کارگردان نمایش «مهندس واشینگ کلوز» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد نمایشنامه‌های ایرانی قابلیت های زیادی برای اجرا دارند که نادیده گرفته می‌شود.

مهدی رکنی، طراح و کارگردان نمایش «مهندس واشینگ کلوز» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره علاقه اش به انتخاب متون اجتماعی برای اجرا بیان کرد: تنها علت انتخاب متون اجتماعی برای اجرای یک نمایش، جامعه است. ما سعی کردیم تا در این نمایش گوشه‌ای از درد موجود در این جامعه را نشان دهیم تا شاید حتی برای یک نفر تاثیر گذار باشیم. موضوع انتخابی من دغدغه یک نویسنده و دغدغه یک هنرمند است؛ این هنرمند در نمایش ما زن شد چرا که بر این باور هستم که زنان در جامعه با مشکلات و محدودیت های بیشتری روبه‌رو هستند و شاید باید از حمایت بیشتری برخوردار باشند.

وی افزود: کاراکتر اصلی در نمایشنامه مرد بود که آن را به زن تغییر دادم تا بتواند گیرایی بیشتری داشته باشد و شاید نگاه به زنان را تغییر دهد. ویژگی مهم این نمایش موضوع برابری میان زنان و مردان است که می‌بایست به شدت در این باره فکر و تامل کرد.

بازیگر سریال «زخم کاری» با تاکید براینکه باید از متون ایرانی در اجرای تئاترها بیشتر استفاده شود، یادآور شد: هیچ فردی نمی‌تواند منکر جذابیت‌ها و زیبایی قلم نمایشنامه‌ نویسان خارجی شود اما باید بپذیریم که ما در کشورمان نمایشنامه نویسان بسیار خوبی داریم و من تمایل دارم تا با نویسنده ای که متن خوبی دارد همکاری و از این نویسندگان حمایت کنم.

وی تصریح کرد: تا به حال از نویسندگان ایرانی که درحال حاضر درحال فعالیت هستند مطلبی خواسته شده که به درستی انجام ندهند؟ آیا تا به حال از نویسنده‌ای درخواست اقتباس و ایرانیزه کردن یک نمایش فاخر خارجی را داشته‌ایم و این اتفاق رخ نداده است؟ خیر. متاسفانه براین باور هستیم که باید لقمه آماده‌ای در اختیارمان باشد در حالی که اگر نمایشنامه نویسان ایرانی حمایت شود نویسندگان بسیاری داشته و داریم که نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

بازیگر سریال «میدان سرخ» گفت: مهم‌ترین مشکل تئاتر کشور نبود حمایت است؛ در هیچ حوزه‌ای حمایتی از گروه‌های هنری عرصه تئاتر وجود ندارد. سالن، پلاتو، نور، گریم، دکور و ... همگی باید توسط گروه و با هزینه گروه تامین شود و حمایتی در این میان وجود ندارد. متن چندین بار رد می‌شود و بازبینی مجدد هزینه‌ای اضافه را به گروه تحمیل می کند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که در گذشته بسیاری از این حمایت‌ها وجود داشته و درحال حاضر متاسفانه خبری از آن‌ها نیست.

رکنی تاکید کرد: از گروه اجرایی نمایش و به خصوص تهیه کننده کار سینا هاشمی اقدم سپاسگزارم که اگر نبودند بدون شک این اثر به اجرا نمی‌رسید.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: سارا، نویسنده جوانی است که آرزو دارد داستان هایش را چاپ کند ولی به دلیل مشکلات مالی و خواسته های بی‌جای خانواده اش، مجبور شده است بعد از مرگ پدرش شغل او را که نصب سیفون و تعمیرات دستشویی‌ است، ادامه دهد. این کار به مذاق خواهرش تینا خوش نیامده و به دوستانش گفته خواهرش «مهندس واشینگ کلوز» است! او برای تعمیر سیفون وارد آپارتمانی شده است و ادامه ماجرا …

ندا ‌ابوالقاسمی ‌فرد، غزاله ‌خوش ‌سیما، پویان جناتی، ملیکا ‌افسری ‌راد، پانیذ ‌فرازمندنیا بازیگران این نمایش هستند.

نمایش «مهندس واشینگ کلوز» نوشته ابوالفضل بلغندر، طراحی و کارگردانی مهدی رکنی و تهیه کنندگی سینا هاشمی اقدم تا ۲۲ دی ماه ساعت ٢١:٣٠ در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

کد خبر 5981343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha