۱۳ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۳۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مدیریت فرهنگی کشور در مرز قانون می‌ایستد

مدیریت فرهنگی کشور در مرز قانون می‌ایستد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد و مدیریت فرهنگی در مرز قانون می‌ایستیم. وزارت فرهنگ خانه همه هنرمندان ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی اسماعیلی-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- عصر امروز چهارشنبه (۱۳ دی ماه) در مراسم هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های حکمرانی قرآنی با موضوع «حکمرانی قرآنی در حوزه فرهنگ و هنر» که درسالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) گفت: انقلاب اسلامی یک مفهموم جدید برای انقلاب‌های مهم در دنیا است و انقلابی که شبیه به هیچ یک از انقلاب‌های دنیا نبود انقلاب اسلامی از جنس بعثت بود. زمانی که امام منشور روحانیت را ارائه دادند و یک منشور بسیار مهم و فوق‌العاده است در این منشور امام به وضع موجود حوزه‌های علمیه اشاره می‌کنند که اگر انقلاب اسلامی نبود وضعیت ما از دوران قرون وسطی بدتر می‌شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام وقتی نهضت را شروع کرد خیلی‌ها بعید می‌دانستند که انقلاب پیروز شود. معجزه‌ای که در قرآن آمده و در آیات ابتدایی سوره بقره داریم به همین موضوع معجزه اشاره دارد انقلاب نوعی معجزه بود و مردم در کنار حاکمیت بودند بدون مردم حاکمیت از منشوریت می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه حکمرانی، اصطلاح دقیقی است، گفت: حکمرانی یعنی اشراف حاکمیت در بدنه. اشراف مساله مهمی است. همین تعبیر دیگری است که در بحث حکومت و دولت مردمی بیان می‌کنیم. یعنی مردم متصدی کارند. ما در جمهوری اسلامی چند مرحله را گذراندیم؛ زمانی همه چیز باید دولتی می‌شد، زمانی نیز همه چیز باید در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت. در حکمرانی باید تنظیم‌گری، نظارت و حمایت نیز در اختیارش باشد.

اسماعیلی با تاکید براینکه در فعالیت‌های فرهنگی، امور باید به دست حلقه‌های میانی باشد، افزود: حلقه‌های میانی متصدی اجرا و تولید محتوا هستند. ما در مرحله‌ای که به سمت ایجاد افق تمدن اسلامی می‌رویم باید بتوانیم از مرحله دولت اسلامی وارد جامعه اسلامی شویم. در این دولت باید برای رسیدن به آن افق تمدن اسلامی حرکت کنیم و جامعه اسلامی یعنی شکل‌گیری حکمرانی قرآنی. به همین دلیل شعار دولت سیزدهم را عنوان دولت مردمی قرار دادیم که ناظر به عبور از دولت اسلامی به جامعه اسلامی است و جامعه اسلامی یعنی بدنه عمومی.

وی بیان کرد: در این دوره در وزارت فرهنگ با همین مبنا و شیوه کار می‌شود. باید فضای کشور را متحول کنیم. شعائر دینی را بر آن حاکم کنیم و مناسک در آن دیده شود، فضای کنشگری را برای مردم فراهم کنیم. باید در ورودمان هم نظارت کنیم، هم تولید کنیم و باید به تولیدات فرهنگی دامن بزنیم. چنانکه برای نخستین بار در تاریخ هنر جمهوری اسلامی ایران برای یک شخصیت انقلابی چون حاج قاسم، سمفونی ساخته شد.

وی گفت: همچنین عناصر شخصیت‌های الگو را به جامعه در قالب هنر، فیلم و… معرفی کنیم. امسال برای شش شخصیت مهم معاصر چون شهید همت و شهید زین‌الدین کار ساخته شده است. برای اربعین کار ساخته شده و برای امام راحل نیز فیلم ساخته شده است، این یعنی تمام عناصر فرهنگی را برای تغییر جو عمومی، به کار بگیریم و این کار نیاز به جهاد همه جانبه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هنوز بدنه مؤمن انقلابی در حوزه فرهنگ و هنر به اندازه کافی، رشد بالنده نداشته است. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد و مدیریت فرهنگی در مرز قانون می‌ایستیم. وزارت فرهنگ خانه همه هنرمندان ایران است. باید از جریان‌هایی حمایت کنیم که به سرعت فراگیری نظام ارزشی و هنجاری منبعث از نهضت امام (ره) کمک کند. لازمه تمدن سازی، فضای بازی اندیشه و آزادی بیان است و محدودیت ایجاد نمی‌کنیم چراکه انحصار مقابل تمدن‌سازی است.

کد خبر 5984470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha