۱۶ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۴۱

سازمان هواشناسی خبر داد؛

بارش برف، باران و آب‌گرفتگی معابر در ۶ استان

بارش برف، باران و آب‌گرفتگی معابر در ۶ استان

سازمان هواشناسی کشور از بارش باران و آب‌گرفتگی معابر در ۶ استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی نسبت به کاهش محسوس دما و بارش برف و باران در شش استان و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج تا ۱.۵ متر در جنوب کشور هشدار داد.

همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد رنگ از بارش باران، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، وزش باد شدید موقت، در نواحی کوهستانی کولاک برف و کاهش محسوس دما طی روز یکشنبه (۱۷ دی) در خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال شرق هرمزگان خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، احتمال مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستایی در نواحی کوهستانی و مناطقی با اقلیم سرد، احتمال آب‌گرفتگی معابر، کاهش محسوس دما و احتمال آسیب به محصولات، ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و مناطق سردسیر، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها، عدم قرارگیری در بستر مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و حفاظت از کندوها با توجه به نوسانات محسوس دما، عدم انجام مبارزه شیمیایی در دمای زیر صفر، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و استفاده از کودهای مناسب برای مقاومت گیاهان به سرما را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار زردرنگ دیگری از افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع موج در مناطق ساحلی تا ۱ متر و دور از ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر طی روز دوشنبه (۱۸ دی) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و در تنگه هرمز و دریای عمان خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، احتمال آسیب به شناورهای سبک، احتمال خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحل دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات در این شرایط جوی، ممانعت از فعالیت‌های تفریحی، منع تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی ساحلی و فراساحل را توصیه می‌کند.

کد خبر 5986944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha