۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۴۲

مدیرکل محیط زیست مرکزی:

ضرب‌آهنگ کنترل آلودگی هوا در دولت سیزدهم شتاب گرفته است

ضرب‌آهنگ کنترل آلودگی هوا در دولت سیزدهم شتاب گرفته است

اراک- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ضرب‎اهنگ دولت سیزدهم برای کنترل آلودگی هوا نسبت به سال های گذشته شتاب گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف یوسفی ظهر یکشنبه در نشست مشترک کمیسیون نظارت و کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک اظهار کرد: همگان خواستار توقف مازوت سوزی در نیروگاه شازند هستیم و داشتن هوای پاک نیازمند تعامل و همکاری آحاد جامعه را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه اراک در نیمه دوم سال با آلودگی هوا مواجه است، اظهار کرد: جانمایی صنایع، اشتباهات محرز بوده و نتایج برگزاری جلسات مستمر آلودگی هوا منجر به تعریف سه اقدام کوتاه، میان و بلند مدت در مازوت سوزی شده است.

یوسفی ادامه داد: مسائلی همچون کاهش تولید برق، افزایش مصرف گاز، اورهال واحدهای نیروگاه شازند در زمان آلودگی و استفاده مازوت بدون سولفور به عنوان راهکار کاهش آلودگی هوای اراک مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا یک واحد از ۴ واحد نیروگاه برای اورهال از مدار خارج شد اما بدون تردید این شرایط و تصمیمات راضی کننده نیست هر چند نسبت به سال گذشته تغییرات مناسبی حاصل شده اما همچنان خواسته اصلی ما توقف مازوت سوزی است.

یوسفی گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده یک واحد این نیروگاه از دیروز گازسوز شد و ۲ واحد در حال مازوت سوزی است و قرار است با کاهش مصرف مازوت، کاهش تولید برق را داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه ماده ۲ قانون هوای پاک نظارت بر اجرای قانون را بر عهده این نهاد گذاشته است، گفت: اختیارات چندانی، در این زمینه نداریم و از وظایف ما تهیه لیست صنایع آلاینده است که هر سه ماه یک بار توسط اداره کل تهیه می‌شود.

یوسفی افزود: همچنین پتروشیمی شازند که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ جزو صنایع سبز بود، از بهار امسال از این لیست خارج شده و در لیست صنایع آلاینده استان قرار گرفته است تا عوارض آلایندگی پرداخت کند.

وی اظهار کرد: در راستای وظایف قانونی در دادسرای شازند از وضعیت نیروگاه شازند نیز شکایت شده است که ضمن این اقدام، انتقال صنایع آلاینده نیز در دستور کار قرار گرفته است.

۱۸ مشعل نیروگاه مازوت سوزی می‌کند

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یک واحد نیروگاه حرارتی شازند به صورت کامل گازسوز است، یک واحد در شرایط اورهال است و در ۲ واحد دیگر بیش از ۱۸ مشعل، مازوت سوز و سه مشعل، گازسوز هستند.

علیرضا محرابیان با بیان اینکه اراک از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۴ روز ناسالم داشته است، افزود: تعداد روزهای آلوده ناشی از سوخت مازوت و دی اکسید گوگرد اعداد چشمگیری است که تا قبل از مازوت سوزی وضعیت این چنین نبود.

نیروگاه برق بر اساس سوخت گاز طراحی شده

معاون نیروگاه حرارتی شازند نیز در این نشست اظهار کرد: این نیروگاه براساس سوخت گاز طراحی شده است و در شرایط اضطراری مازوت و سوخت دوم را در دستور کار قرار می‌دهد.

علی احمدی افزود: امسال یک ماه دیرتر از سال گذشته مازوت سوزی در این نیروگاه آغاز شده و برخلاف فشارهای با رایزنی انجام شده در سطح استان مصرف مازوت تا آذرماه به تعویق افتاد.

وی گفت: با این تعویق یک ماهه، ۷۵ درصد نسبت به سال گذشته مازوت کمتری مصرف شده است.

احمدی تاکید کرد: خروج نیروگاه از مدار شرایط سختی در تأمین برق کشور و پایداری شبکه به وجود می‌آید.

کد خبر 5988116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha