۱۷ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۴۱

برگزاری نکوداشت علی جهانپور همدان‌پژوه پیشکسوت

برگزاری نکوداشت علی جهانپور همدان‌پژوه پیشکسوت

همدان-نکوداشت علی جهانپور؛ پژوهشگر پیشکسوت همدانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین نکوداشت علی جهانپور؛ همدان‌پژوه و پژوهش‌گر پیشکسوت یکشنبه ۱۷ دی‌ماه با هدف قدردانی از خدمات این هنرمند ارزنده برگزار شد.

پیشکسوتان بهترین گزینه برای معرفی همدان هستند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در این برنامه اظهار کرد: استاد علی جهانپور عمرش را برای غنای فرهنگ و پژوهش همدان گذاشته و در راستای تعالی کشور تلاش کرده است.

محسن معصوم‌علیزاده بیان کرد: همدان با دارا بودن تاریخ، فرهنگ و تمدن غنی قطعه‌ای از سرزمین کهن ایران است که همواره در طول تاریخ درخشیده و انسان‌های فرهیخته زیادی را پرورش داده است که هر یک مسیری برای زندگی انسان‌ها مشخص کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه همدان هر چقدر بیشتر کاوش می‌شود بیشتر به تمدن آن پی می‌بریم، افزود: همدان با همه این توانمندی هنوز آنچه می‌خواهیم نیست و نیاز به معرفی بیشتر و بهتر دارد.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه امروز اگر با تکنولوژی روز همراه نشویم نمی‌توانیم خود را به دنیا معرفی کنیم، گفت: برای معرفی همدان، پیشکسوتان بهترین گزینه هستند و با استفاده از این ظرفیت می‌توان صدای رساتری داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه بزرگانی مانند استاد علی جهانپور، ستاره‌های آسمان همدان در ایران هستند که به گسترش فرهنگ و معرفی همدان کمک می‌کنند، افزود: هیچ توسعه‌ای به جز با پژوهش اتفاق نمی‌افتد و به همین دلیل با احترام به بزرگان و قدردانی از آنها به تاریخ و تمدن خود احترام می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ را برای انتقال به نسل آینده نهادینه کنیم، اظهار کرد: با همدلی می‌توانیم همدان را به جایگاه شایسته خود برسانیم و حلقه گمشده ما برای همصدایی فرهنگ است.

پژوهش یکی از راهکارهای مهم برون‌رفت از مشکلات است

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان نیز در این مراسم بیان کرد: تاکنون آنچنان که باید به امر پژوهش و داشته‌های فرهنگی ارج ننهادیم و توجه زیادی به این موضوع نشده است.

محسن جانجان ادامه داد: یکی از راهکارهای مهم برون رفت از مشکلات پژوهش است و هیچ جامعه‌ای به توسعه نمی‌رسد مگر اینکه اقدامات بنیادین آن بر مایه پژوهش استوار باشد.

وی با اشاره به اینکه همدان در حوزه پژوهش بزرگانی دارد که با تألیفات و آثار خود گام‌های مؤثری را برداشته‌اند، افزود: قدرشناسی از این بزرگان وظیفه ماست و برنامه‌های قدردانی به تناوب ادامه خواهد داشت.

جانجان با بیان اینکه در حوزه ایران‌شناسی اقدامات مهمی انجام شده است، گفت: دانشنامه همدان در سه هزار صفحه تدوین شده است و روزشمار استان همدان نیز به زودی رونمایی می‌شود.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه همدان در پایان گفت: کتاب‌های از هگمتانه تا همدان و دیار ملایر از جمله آثاری است که در مدت اخیر به چاپ رسیده و تألیفات حوزه میراث‌فرهنگی است.

گفتنی است؛ علی جهانپور متولد ۱۳۱۵ در همدان است و «شکوه الوند»، «باغبان عرفان»، «از تبار پهلوانان»، «همدان دروازه تاریخ» و «الوند کوه» از جمله کتاب‌های این پژوهشگر است.

کد خبر 5988166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha