خبرگزاری مهر، گروه استانها- سولماز پورنعمت: روستای نیارق از جمله مناطقی است که در روزهای سخت انقلاب ۵ شهید تقدیم انقلاب کرده است.
روستای «نیارق» در دامنه سرسبز کوه اسرارآمیز «آسپیناس» در منطقهای مرتفع با شیب ملایم در استان اردبیل و شهرستان نمین قرار دارد.
جمعیت روستای «نیارق» در حدود ۲۰۰۰ نفر ساکن و ۴۰۰۰ نفر فصلی است. آب و هوای آن به خاطر نزدیکی به جنگل و دریای خزر دارای رطوبت نسبی بوده و میتوان آن را معتدل خزری مرطوب نامید.
آرزوی دیرینه مردم «نیارق» تبدیل شدن «نیارق» به شهر یا بخش است که بررسیهای اولیه در این زمینه انجام شده است. ولی تاکنون نتیجهای حاصل نشده است.
شغل اغلب اهالی «نیارق» نصب سوله و شیروانی است که در اقصی نقاط کشور به این کار مشغول هستند و بیشتر اهالی ساکن در روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.
علاوه بر زمینهای زراعی و جنگل این روستا دارای ۱۵۰۰ هکتار مرتع است که مستعد دامداری و دام پروری است. علاوه بر دامداری سنتی تعداد قابل توجهی دامداری و مرغداری به صورت صنعتی و نیمه صنعتی در روستا فعال هستند.
یکی دیگر از فعالیتهای اهالی باغداری است که در سالهای اخیر رواج بیشتری یافته و به صورت مکانیزه با آبیاری قطرهای انجام میگیرد و سطحی تقریباً ۳۰ هکتار از اراضی روستا را به خود اختصاص داده است همه این فعالیتها و پیشرفت و فزونی آن مستلزم ایجاد سد بر روی رودخانه قره سو است که طرح مطالعاتی سد به پایان رسیده است.
وجود کوههای بلند، درههای عمیق، آبشارهای خروشان، جنگلهای انبوه، مراتع سرسبز، چشمه سارهای جوشان و گوارا، رودهای جاری، آب و هوای پاک و مهمتر از همه مردمان خونگرم و میهمان دوست، طبیعت نیارق را جذاب و دل ربا کرده است بطوری که همه ساله دهها هزار نفر گردشگر از اقصی نقاط کشور به این منطقه آمده و از موهبات الهی و زیبایی طبیعی آن که نمودی از بهشت روی زمین است استفاده میکنند.
لزوم ثبت آثار باستانی روستا
محوطه تاریخی وجله لیک: در سال (۱۸۸۸-۱۸۹۰ میلادی) ژاک و هانری دمورگان فرانسوی کاوشهایی در گورستانهای پیش از تاریخ در نواحی شمال شرقی آذربایجان و تالش انجام دادند. از جمله مناطقی که ژاک دمورگان در آن دست به کاوش زده منطقه وجله لیک نیارق است که در آن به وجود دلمنها در شش هزار سال قبل اشاره میکند.
جعفرهاشمی در تحقیقات خود آورده است: ابعاد دلمنها در محوطه تاریخی وجله لیک اکثراً دارای ۲ متر عرض و ۲ متر ارتفاع و حدود پنج متر طول بوده و سنگهای استفاده شده از عرض یک الی ۲ متر و طول ۵/۱ الی ۵/۲ متر متغیر است. تخته سنگهایی که به عنوان سقف (سرپوش) استفاده شدهاند از ابعاد بزرگتری نسبت به سنگهای دیوارها برخوردارند.
آرامستان نیارق، زیارتگاه آقا قبری، محوطه تاریخی خارابا (کند یئری) از دیگر آثار باستانی روستای نیارق هستند. در کل روستای نیارق و اطراف آن با قدمت چند هزار ساله جز مناطق مهم و غنی از نظر باستان شناسی است که اسرار تاریخی فراوانی در دل آن نهفته است و متأسفانه هنوز هیچ یک از آثار یاد شده از طرف اداره میراث فرهنگی به ثبت نرسیده است.
قیام مردم نیارق
«نیارق» از جمله مناطقی است که در روزهای انقلاب اسلامی شهیدانی را تقدیم انقلاب کرده است پنج شهید و ۱۹ مجروح این روستا در دوران انقلاب (۱۸ دی) و روزهای سخت مبارزه با طاغوت بیانگر حضور فعال اهالی این سامان در صحنههای انقلاب اسلامی است.
محمد علی اوجاقی واقعه «نیارق» را این گونه روایت میکند: در ادامه حرکتهای انقلابی مخصوصاً بعد از به خاک و خون کشیده شدن حوزه علمیه قم (۱۹ دی ۵۶) توسط ایادی رژیم گذشته اهالی روستای «نیارق» و نیز همزمان با شهرهای دیگر ایران به حمایت از امام خمینی (ره) و بر علیه نظام پهلوی برخاستند.
اهالی هر روز با حمل پلاکاردهایی با شعارهای انقلابی در خیابانهای شهر اردبیل همگام با مردم انقلابی این شهر در راهپیماییها شرکت و خشم خود را از رژیم پهلوی نشان میدادند.
زمانی که این حرکت با ماه محرم مصادف گردید اهالی در مساجد روستا بعد از پرداختن به عزاداری و روضه خوانی توسط روحانی محترم روستا انزجار خویش را از حکومت پهلوی نشان میدادند و هر روز به غیر از مساجد در کوچههای روستا هم با دادن شعارهایی بر علیه نظام شاهنشاهی، پشتیبانی خویش را از حضرت امام خمینی (ره) اعلام میکردند.
حرکت انقلابی «نیارق» روز به روز منسجمتر و با شکوه تر میشد طوری که راهپیمایی بعضی روزها با درگیری پراکنده اهالی با مأمورین پاسگاه ژاندارمری خاتمه مییافت.
مأمورین به خاطر ترس از گسترش این حرکت شبها را حکومت نظامی اعلام و تمامی مغازه دارها را وادار به تعطیلی مغازه میکردند و هیچ کس حق نداشت از ساعت ۹ شب به بعد از خانه خارج شود. این روزها به غیر از حکومت نظامی و بازداشت مکرر اهالی توسط مأموران ژاندارمری که مردم را خیلی خشمگین کرده بود.
همه اهالی روستا پیر، جوان، زن و مرد شجاعانه و با هیچ گونه اعتنایی به این گونه تهدیدها همچنان به فعالیتهای انقلابی خویش ادامه میدادند و روستاهای اطراف از جمله «سوها»، «گرمه چشمه»، «بریس» و … هم با اهالی همنوا شده و در تظاهراتها شرکت میکردند.
در یکی از همین روزها یعنی عصر دو شنبه مورخه ۱۸ دیماه ۱۳۵۷ شمسی برابر با نهم صفر ۱۳۳۹ قمری حرکت شکوهمند و انقلابی نیارق به نقطه اوج خود رسید.
در این روز که هوا هم بیش از اندازه سرد بود اهالی روستا مثل روزهای قبل تظاهرات آرامی را از مقابل مسجد روستا شروع و بعد از گذشتن از کوچههای اصلی اهالی روستاهای همجوار از جمله سوها هم به جمع راهپیمایان پیوستند و با دادن شعارهایی از جمله:
ای مسلمانلار سیز الله تابع زور اولمایون
شاه اوزی موز دور دور موز دورا موزدور اولمایون
قولدور رضانین اوغلی گل چیخ گئد
الدن اله بیز اسلحه آللوق
قولدور رضانین اوغلون
تختدن یئره ساللوق
مرگ بر شاه
و بعضاً با اشعاری طنز انزجار خویش را از نظام ستم شاهی به نمایش گذاشتند در قسمت پایانی تظاهرات قطعنامهای مبنی بر اینکه شاه باید ایران را ترک کند ما استقلال و آزادی میخواهیم کشور ما باید حکومت مستقلی داشته باشد و ما باید یک حکومت اسلامی داشته باشیم، توسط یکی از اهالی خوانده شد تظاهرات کنندگان هم با ندای الله اکبر متن قطعنامه را تأیید میکردند. وقتی که اهالی «نیارق» میهمانان انقلابی یعنی اهالی «سوها» را بدرقه میکردند نظامیان پاسگاه ژاندارمری به طرف اهالی آتش گشوده و در اول چند تیر هوایی شلیک و به دنبال آن قلب مردم را نشانه گرفتند.
در پی این تیراندازیها اهالی یکی پس از دیگری به زمین افتاده و به خون خویش غلطیدند. دختر خانمی بنام «نازیلا سید رحیمی» در حالی که کوزه آبی را از چشمه «حامام بولاغی» روستا پر کرده بود هنگام بازگشت به خانه مورد اصابت گلوله مأموران قرار گرفت و در لا به لای تخته سنگی که در پشت «آشاغاحامام» قرار داشت جان سپرد.
یکی دیگر از خانمها بنام «ملک منظر واحدی» مورد هدف قرار گرفته و همراه با طفلی که در شکم داشت به خون خویش غلطید «محمدراستگو» و «مطلب راستگو» در مقابل حمام مورد اصابت گلوله مزدوران قرار گرفتند و در دم جان سپردند و «سراصلان خان محمد زاده» در مقابل خانواده خویش توسط مأموران به خون خویش میغلطید.
مراسم تشیع و خاکسپاری شهدا قبل از فرار مزدوران پهلوی از «نیارق» با ندای ملکوتی «لا اله الا الله و الله اکبر» با حضور جمع کثیری از اهالی و با شور و شوق فراوانی انجام پذیرفت. شرکت کنندگان در این مراسم در مقابل روحانی محل سینه سپر کرده که در صورت گلوله باران و هر اتفاق دیگر در امان بمانند تا نماز میت خوانده شود. اهالی تمامی شهیدان را در کنار هم و در قلب تنها قبرستان عمومی روستا به خاک سپرده و مجالس بزرگداشت هم با شرکت اهالی و با حضور اهالی روستاهای اطراف در مساجد روستا برگزار گردید.
قیام نیارق علاوه بر انعکاس در صدا و سیما از روزنامههای کیهان و اطلاعات هم هر چند کوتاه منتشر گردید. اهالی روستای «نیارق» در سال ۱۳۰۳ نیز قیام خونینی را تجربه کرده است.
لزوم رسیدگی به مشکلات روستا
شورای روستای «نیارق» در گفتوگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه روستای «نیارق» مشکل آب شرب دارد، افزود: آرزوی دیرینه اهالی روستای «نیارق» تبدیل شدن این روستا به شهر یا بخش است که شورای اسلامی روستا، دهیاری و ریش سفیدان تلاشهایی در این زمینه انجام دادهاند تاکنون نتیجهای حاصل نشده است.
وی به وضعیت نامناسب قسمتی از معابر روستا اشاره و افزود: مدارس مقطع دبیرستان روستا فاقد رشتههای تحصیلی علوم انسانی و رشته تجربی است.
جعفر هاشمی نیارق با بیان اینکه به دلیل وجود جنگل روستا به آتش نشانی و همچنین اورژانس نیاز دارد افزود: طرح هادی روستا باید بازنگری شود در قسمتهایی از روستا فضای سبز و باغ باید حذف شود که اهالی با مشکل مواجه هستند.
روستای نیارق با قابلیت بالای گردشگری و اقتصادی
فرماندار شهرستان نمین با تاکید بر اینکه روستای «نیارق» دارای مرکز خدمات جامع سلامت است، اظهار کرد: با تلاش و پیگیری شورای اسلامی و دهیاری «نیارق» عملیات آسفالت ریزی معابر روستای «نیارق» به متراژ تقریبی ۶ هزار متر مربع که ۴۳۰۰ متر آن طبق قرارداد دهیاری با بنیاد مسکن و همچنین نزدیک ۲ هزار متر مربع با مساعدت علی نیکزاد نماینده مجلس شورای اسلامی انجام شد.
وی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته عملیاتی از جمله تعویض سیمهای مسی با کابل خود نگهدار، حفاری تیرهای فشار قوی و جابجایی ترانس برق در روستا انجام شده است، افزود: قسمت قابل توجهی از لولههای شبکه آب روستا در سه سال گذشته تعویض شده است مابقی نیز در سالهای آتی در برنامه کاری قرار خواهیم داد.
طیب امینی با بیان اینکه روستای «نیارق» قابلیت گردشکری و اقتصادی بالایی دارد خاطر نشان کرد: در سال آتی تلاش خواهیم کرد بودجه برای پروژههای عمرانی روستا در نظر بگیریم.
نظر شما