۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۲۰

مهم‌ترین نکاتی که قبل از انتقال خودرو باید بدانیم

مهم‌ترین نکاتی که قبل از انتقال خودرو باید بدانیم

در این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم پیش از انتقال خودرو باید چه نکاتی را بررسی کنیم.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، زمانی که صحبت از نقل و انتقال خودرو به میان می‌آید، لازم است که حتماً بعضی موارد را پیش از مراجعه برای تعویض پلاک و دریافت سند سبز جدید بررسی کنید. درواقع وجود مشکل در هریک از این موارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، روند تعویض پلاک را متوقف می‌کند و برای انتقال سند خودرو مشکل به وجود می‌آورد. در این مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم پیش از انتقال خودرو باید چه نکاتی را بررسی کنیم.

بررسی‌های پیش از انتقال خودرو

پیش از آن‌که برای انتقال و خرید و فروش خودرو اقدامی صورت بگیرد، باید چندین مورد بررسی شوند و برخی از پرداخت‌ها انجام بگیرند. البته در صورتی که مالک فعلی خودرو به‌موقع استعلام‌های مختلف را انجام داده و جرایم و عوارض را پرداخت کرده باشد، معمولاً موقع فروش خودرو مشکلی از این بابت نخواهد بود و نیاز به پرداخت مبلغ زیادی نیست. از جمله مواردی که باید پیش از انتقال خودرو و خرید و فروش آن بررسی شود، نکات زیر را در خاطر داشته باشید:

بدهی‌های خودرو

برای آن‌که بتوان فرآیند نوبت دهی تعویض پلاک خودرو را انجام داد، نباید روی پلاک آن هیچ‌گونه بدهی وجود داشته باشد. بدهی‌های خودرو شامل خلافی، عوارض و جریمه طرح ترافیک، عوارض آزادراهی، عوارض سالیانه شهرداری و مالیات نقل‌وانتقال خودرو است. پرداخت بدهی‌های خودرو یکی از موارد مهم پیش از انتقال وسیله نقلیه است.

خلافی خودرو: لازم است که حتماً پیش از نقل و انتقال خودرو استعلام و پرداخت خلافی خودرو انجام شود. درواقع زمانی که برای تعویض پلاک مراجعه می‌کنید، باید برگه عدم خلافی را به همراه داشته باشید. البته صفر بودن خلافی خودرو به‌صورت سیستمی در خود مراکز تعویض پلاک نیز بررسی و استعلام خواهد شد. شما می‌توانید برای پرداخت خلافی ماشین به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید یا این‌که از طریق پلتفرم‌های استعلام و پرداخت آنلاین خلافی، نسبت به تسویه و صفر کردن آن اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که حتماً این مورد را پیش از مراجعه به سایت نوبت دهی تعویض پلاک انجام دهید.

طرح ترافیک: درصورتی‌که پلاک خودرویی دارای جریمه و عوارض طرح ترافیک پرداخت‌نشده باشد، این امر مانع انتقال آن و تعویض پلاک خواهد شد. از این روی قبل از آن‌که بخواهید وقت تعویض پلاک بگیرید، حتماً عوارض طرح ترافیک مربوط به پلاک خودرو را صفر کنید. اگر در جایگاه خریدار هستید، این موضوع را از فروشنده بخواهید و انجام آن را بررسی کنید.

عوارض آزادراهی: برای آن دسته از خودروهایی که در آزادراه‌های کشور تردد دارند، مبلغی بابت عوارض آزادراهی منظور می‌شود که اگر ظرف مدت ۱۵ روز پرداخت نشود، مشمول جریمه نیز خواهد شد. از این روی اگر قصد فروش یا خرید خودرویی را دارید، حتماً وضعیت عوارض آزادراهی آن را چک کنید و در صورتی که مورد پرداخت‌نشده‌ای وجود دارد، به‌موقع آن را پرداخت و مانده را صفر کنید.

عوارض سالیانه: پرداخت عوارض سالیانه و شهرداری خودرو نیز از دیگر مواردی است که حتماً باید پیش از نقل و انتقال خودرو انجام شود. زمانی که شما به مرکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنید، نیاز است که عوارض سالیانه خودرو را صفر کرده باشید؛ در غیر این‌صورت همان جا این عوارض از شما دریافت می‌شود.

مالیات نقل‌وانتقال خودرو: یکی دیگر از مواردی که حتماً باید قبل از انتقال خودرو به آن رسیدگی کنید، مالیات نقل‌وانتقال خودرو است. این موضوع بسیار حائز اهمیت است، تا جایی که پیش از واریز مبلغ مالیات نقل‌وانتقال خودرو، امکان نوبت گرفتن در مراکز تعویض پلاک وجود نخواهد داشت. مطابق قانون فعلی پرداخت مالیات نقل و انتقال بر عهده فروشنده است.

مهم‌ترین نکاتی که قبل از انتقال خودرو باید بدانیم

بیمه‌های خودرو

بیمه شخص ثالث در شمار بیمه‌های اجباری و یکی از مواردی است که باید موقع خرید خودرو حتماً نسبت به آن بررسی‌های لازم را انجام دهید. از مالک فعلی خودرو بپرسید که خودرو انتخابی شما بیمه شخص ثالث دارد یا خیر و این‌که چند ماه از مدت بیمه‌نامه آن باقی مانده است. به خاطر داشته باشید که نداشتن بیمه‌نامه، مانع انتقال خودرو خواهد بود. خبر خوب این‌که شما به راحتی می‌توانید نسبت به خرید و تمدید بیمه شخص ثالث به‌صورت آنلاین اقدام کنید. این فرصتی عالی است که بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفاتر بیمه، خرید و تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو را راحت و سریع انجام دهید.

استعلام مدارک و سوابق خودرو

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، لازم است که استعلام مدارک خودرو را انجام دهید و وضعیت سوابق خودرو به لحاظ شکایت داشتن یا نداشتن، وضعیت معاینه فنی و… را پیگیری کنید.

استعلام معاینه فنی: لازم است که پیش از اقدام برای انتقال خودرو، وضعیت معاینه فنی را استعلام کنید. درصورتی‌که خودرو مشمول گواهی معاینه فنی باشد، باید حتماً پیش از اقدام برای تعویض پلاک، وضعیت معاینه فنی مشخص و برگه آن ارائه شود. به‌علاوه در نظر داشته باشید که نداشتن معاینه فنی برای خودروهای مشمول، باعث جریمه پلاک خودرو نیز خواهد شد.

استعلام سوابق خودرو: ممکن است خودرو به دلایل مختلفی دستور توقیف داشته باشد. در صورت توقیفی بودن پلاک خودرو، تا زمان رفع توقیف امکان تعویض پلاک و نقل‌وانتقال آن وجود ندارد. از این روی لازم است که حتماً استعلام وضعیت سوابق خودرو انجام گیرد و قابل معامله بودن یا نبودن آن، شکایات روی خودرو و … برای خریدار روشن شود. در صورتی‌که خودرو شکایت داشته یا به دلیل بدهی قضائی، دستور توقیف داشته باشد، باید حتماً پیش از نوبت گرفتن برای تعویض پلاک این موضوع بررسی و برطرف گردد.

سخن پایانی

پیش از انتقال خودرو باید مواردی مانند استعلام‌ها و بدهی‌ها، وضعیت بیمه و همین‌طور سوابق پلاک خودرو بررسی شوند. به این ترتیب می‌توان با اطمینان خاطر برای نوبت دهی تعویض پلاک مراجعه کرد؛ به این ترتیب انتقال خودرو و دریافت سند سبز و پلاک جدید نیز به‌موقع انجام خواهند شد. شما چه تجربه‌ای در این باره دارید؟ حتماً نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب‌سایت به بحث و اشتراک بگذارید. همین‌طور پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را برای دوستان و اطرافیان خود نیز ارسال کنید تا اگر آن‌ها هم قصد خرید یا فروش خودرویی را دارند، اطلاعات لازم را دربارۀ این نکات مهم داشته باشند و حتماً آنها را مدنظر قرار دهند.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5995984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha