۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۲۳

سرمایه گذاری ۲۵۰ همتی دولت سیزدهم در صنعت برق

سرمایه گذاری ۲۵۰ همتی دولت سیزدهم در صنعت برق

مدیر عامل توانیر گفت :برای رفع ناترازی برق به ۷ تا ۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری در صنعت برق نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در یازدهمین کنفرانس سیرد منطقه‌ای ایران گفت: در سالهای آینده چالش‌های ما در حوزه انتقال و توزیع سخن تر از قبل خواهد بود و در کنترل به جهت عدم تمرکز باید پیش برویم.

وی ادامه داد: وضعیت کنونی صنعت برق رشد مصرف ۴.۵ تا ۵ درصدی داریم در حالی که که کشورهای پیشرفته به یک درصد می‌رسد.

رجبی مشهدی ادامه داد: تقاضای ۳۵۰۰،۳۶۰۰ مگاواتی به تقاضای کشور اضافه می‌شود که برای این میزان باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه نصب شود که سالانه ۵ میلیارد دلار باید هزینه شود.

مدیر عامل توانیر اضافه کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۲۵۰ همت در این راستا سرمایه گذاری شده و ۵۰۰ همت هم در برنامه قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول علاوه بر این برای رفع ناترازی موجود به ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که عملاً امکان پذیر نیست.

مدیر عامل توانیر خاطر نشان کرد: بر اساس قانون مانع زدایی از صنعت برق حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه صنایع در نظر گرفته شده که صنایع سرمایه گذاری خود را در حوزه نیروگاهی زیاد کنند. بر اساس ماده ۴ این قانون که مشترکان با مصرف بیش از ۱۶ هزار مگاوات موافقت شده که تا کنون ۶ هزار مگاوات آن آغاز شده و ۲ هزار مگاوات تا پایان سال آینده در این مدار قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: مشترکانی که نیروگاه می‌سازند برق خود را تأمین کرده و مابقی را به سایر صنایع بفروشند.
رجبی مشهدی ادامه داد: برق مازاد می‌تواند به سایر صنایع بفروشد و صنعت می‌تواند از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف شوند. تقریباً امسال۳‌یا ۴ نیروگاه مشمول این موضوع شدند.

وی خاطر نشان کرد: نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم مشمول این قاعده هستند و سرمایه گذاران دیگری هم هستند که در حوزه تجدیدپذیر برق خود را خرید می‌کنند. آنچیزی که در حوزه دولت قابل طرح است که کنترل پذیری و پایش تا حد امکان توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: این میزان از سرمایه گذاری برای دولت مقدور نیست و ریل گذاری‌ها بر این اصل که سرمایه گذاری زیادی در حوزه تولید انجام شود نیست.

به گفته این مقام مسؤول از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۸۲۶۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شده که یا نیروگاه جدید احداث شده و یا توان واحدهای موجود افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در تابستان گذشته ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی را در دوره اوج مصرف داشتیم که باید به دنبال اثربخش‌تر کردن آن باشیم. حوزه تأمین برق صنایع نیز در زمستان ۱۷.۶ درصد رشد داشته که رقم قابل توجهی است.

به گفته این مقام مسؤول تا سال آینده دو هزار مگاوات نیروگاه وارد مدار خواهد شد.

کد خبر 5996100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha