کارشناس عراقی در گفت‌وگو با مهر؛

حمله علیه صهیونیست‌ها در اربیل منطبق بر قوانین بین‌المللی است

حمله علیه صهیونیست‌ها در اربیل منطبق بر قوانین بین‌المللی است

کارشناس عراقی می‌ گوید عملیات نظامی ایران علیه پایگاه جاسوس‌های صهیونیست در اربیل کاملا منطبق بر قانون بین‌المللی است و سروصدای برخی دراین‌باره امری سیاسی و غیرواقعی است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به انفجارهای تروریستی در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و همچنین ترور یکی از فرماندهان ارشد سپاه در دمشق توسط رژیم صهیونیستی، با موشک دوربُرد مراکز جاسوسی اسراییل در اربیل (کردستان عراق) و همچنین مناطقی از سوریه که محل استقرار تروریست‌ها بوده را هدف قرار داد.

«قاسم سلمان العبودی» نویسنده و کارشناس عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به عملیات نظامی ایران علیه پایگاه صهیونیستی در اربیل این عملیات را منطبق بر قانون بین المللی دانست و سر و صدای برخی را امری سیاسی و غیر واقعی معرفی کرد.

بعد از عملیات نظامی سپاه علیه مواضع تروریست‌ها و پایگاه صهیونیستی در اربیل برخی از رسانه‌های منطقه و فرامنطقه‌ای همسو با سیاستمداران چند کشور این اقدام را نقض حاکمیت عراق معرفی کردند ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

در طول بیش از صد روز عملیات طوفان الاقصی، حتی یک خبرگزاری باقی نمانده بود که ایران را به آنچه در غزه می‌گذشت مرتبط نکند حتی برخی از آنها تا آنجا پیش می‌رفتند که می‌گفتند مدیریت جنگ طوفان الاقصی توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود. از این رو سرویس‌های اطلاعاتی مستکبران بی امان مردم ایران، علما و سران نظامی آنها را هدف قرار دادند و آخرین آن بمب گذاری در کرمان بود که مردم بیگناهی را که در سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزمش شهید ابومهدی المهندس عزادار بودند هدف قرار دادند.

بعد از جمع آوری شواهد، دستگاه‌های امنیتی ایران فاش کردند که منبع این تهدید از کردستان عراق است که پایگاه‌های صهیونیستی موساد را در خود جای داده است. پس از چندین تماس رسمی با عراق، عراق برای حمایت از مردم ایران در برابر آتش صهیونیست‌ها اقدامی انجام نداد. بنابراین، نیروهای امنیتی ایران با بمباران موشکی با این مقر برخورد کردند به طوری که دشمن پیش از دوست از دقت این حمله به مقرهای صهیونیستی متحیر شد.

ما معتقدیم که این عملیات هیچ عواقب نظامی و سیاسی برای طرف ایرانی در بر نخواهد داشت، به ویژه از سوی آمریکای مستکبر و تحت الحمایه آن؛ رژیم صهیونیستی، چرا که ایران با افتخار از امنیت ملی و ثبات سیاسی خود دفاع کرده است.

پیام سپاه پاسداران از خلال اجرای عملیات نظامی علیه مقرهای جاسوسی و تروریستی در منطقه به طرف‌های عربی، غربی و صهیونیستی چیست؟

پیام صریح سپاه پاسداران ایران به کشورهای متجاوز این است که ایران این برادر بزرگ در صورت به خطر افتادن منافع کشورهای اسلامی از حمایت مردم مظلوم منطقه خاورمیانه دریغ نخواهد کرد. حمله نظامی ایران پیامش به تمام جهان این بود که ایران اسلامی از همه ملت‌ها و کشورهای مستضعف در هر جایی که باشد دفاع می‌کند. تهران به کشورهای متجاوز پیام قدرت و آمادگی داد که پاسخ نظامی ایران حاضر است و ایران در آماده باش حداکثری برای حمایت از برادران خود در فلسطین است.

در یک مفهوم گسترده‌تر، ایران حملات آمریکا به یمن، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین را نادیده نمی‌گیرد زیرا میدان‌های مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی متحد شدند.

در سال‌های اخیر شاهد حملات مکرر طرف ترکیه به شمال عراق بودیم و از سوی دیگر اشغالگران آمریکایی با وجود مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج اشغالگران همچنان دارای پایگاه نظامی در این کشور هستند به نظر شما علت این رفتارهای دوگانه چیست؟

حمله ایران رفتارهای دوگانه دولت اقلیم کردستان در عراق را بر ملا کرد، چرا که آنها چشم خود را بر حملات مکرر طرف ترکیه به شمال عراق می‌بندند. اما اگر تهران از امنیت ملی خود دفاع کند، جهان در برابر این اقدام بلند می‌شود و بر سر «حاکمیت» مصنوعی که برخی از آنها به آن می‌بالند، فریاد و سر و صدا به راه می‌اندازند.

ما معتقدیم که قوانین بین المللی به کسانی که امنیت ملی آنها در خطر است اجازه می‌دهد از منافع خود دفاع کنند، حتی اگر خارج از قلمرو آن کشور باشند.

مشکل اینجا است زمانی که رهبران پیروز مقاومت در بغداد هدف قرار گرفتند، و آخرین ایشان شهید ابوتقوی بود که توسط پهپادهای آمریکایی ترور شد، اما ما از از طرف عراقی اعم از عرب و کردها علیه حضور آمریکا ناله و سرو صدا نشنیدم و ندیدیم.

ما معتقدیم که خروج نیروهای آمریکایی از عراق به یک ضرورت فوری ملی تبدیل شده است، علاوه بر آنکه دولت تجزیه طلب شمال عراق به خاطر به کارگیری سرویس‌های اطلاعاتی صهیونیستی که منافع کشورهای همسایه عراق به‌ویژه جمهوری اسلامی را تهدید می‌کنند، باید مجازات شوند. فعال‌سازی مصوبه مجلس که بر خروج نیروهای خارجی و آمریکایی از عراق تاکید کرده بود، حاکمیت کشور عراق را باز می‌گرداند اما برخی برای این قانون ابراز تاسف و ناراحتی کردند.

کد خبر 5998564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha