به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «هبوط دوم» نوشته محمد شمسالدینی بهتازگی توسط نشر صاد منتشر و روانه بازار نشر شده است. اینکتاب دربرگیرنده نظریهای در آینده انتولوژیک فضای سایبر و گشایش امکان زندگی در «لایه چهارم هستی» است.
نویسنده کتاب پیشرو میگوید عنوان هبوط برای نامیدن رخدادی که وضع گذر امروز انسان را بیان کند، است. یک انتخاب ارزش گذارانه نیست. شمسالدینی میگوید بر آن نیست به این حرکت، جهت مثبت یا منفی، الهی یا شیطانی بدهد و مدعی شود هبوط دوم ثمره گناه دوم انسان است. بلکه دقیقترین مفهومی که در تاریخ حیات انسان میتوان برای این لحظه صیروری از گنجینه فرهنگی آدمی استخراج کرد، این مفهوم است. علاوه بر این، یک هبوط کریمانه و مسبوق به توبه است که در جهت رشد و کمال انسان رخ نموده و از هبوط شیطان به زمین تمایز بنیادین دارد.
شمسالدینی میگوید اینکه کتاب هبوط دوم به شیوه مرسوم به تقسیمات اقتصاد و آموزش و سیاست و قدرت و مناسبات زندگی جهانی و آن هم در دوره معاصر و مدرن پرداخته، به دلیل سیطره این وضع بر جان و جهان و آفاق و انفس انسان امروز است وگرنه هیچ دلیل مستحکمی وجود ندارد که جهان زندگی انسان در لایه چهارم هستی نیز همین اطراف و اطوار را داشته باشد و همین تقسیمات و تشکیلات و ترتیبات در آنجا هم حاکم باشد. در سرتاسر این کتاب، سایه ابهامهایی جدّی و پرسشهایی اکنون بیپاسخ وجود دارد و نشان از گنگی و مهآلودگی افقی است که انسان این عصر بهسوی آن ره میسپارد.
به گفته نگارنده «هبوط دوم»، ماجرای هبوط نخست، به لحاظ ظاهری، شباهتی با هبوط دوم ندارد؛ اما هم به لحاظ شباهت باطنی و هم به دلیل اینکه برای ما آینده هبوط دوم و وضعیت وجودی انسان در جهان سایبر، مبهم، تاریک و ناشفاف است، قدری دقیقتر به آن پرداخته شد تا شاید زوایایی از کیفیت آینده پیش روی انسان و میزان تفاوت و شکاف آن با جهان فیزیکی و زندگی مرسوم آشکار شود؛ لذا با استفاده از متون عرفانی، دینی و مقدس، قدری به انسانشناسی و روندی که هبوط نخست را زمینه ساخته است، پرداخته شده و سپس گستره هبوط دوم آمده است.
اینکتاب ۸ فصل دارد که از فصل صفر تا فصل هفتم نامگذاری شدهاند. فصل ابتدایی «صفر: زمین» نام دارد که شامل عناوین «موقف و جایگاه»، «انسان شناسی تجریدی»، «جهان شناسی» و «معنای هبوط» میشود. فصل نخست این کتاب با عنوان «ریشه» شامل مطالبی با عنوان پیشاهبوط، هبوط، پساهبوط است.
فصل دوم کتاب با عنوان «تنه» شامل عناوینی از جمله آب، هبوط دوم، آواتار، سایبر متاورس، ریشه شناسی، عبارت شناسی، گسترش شناسی و غیره است. فصل سوم این کتاب عبارت است از «شاخه ۱» که به مباحثی از جمله گذرها و بحرانها، از ژئوپلیتیک به سایبوپلیتیک، از ملیت به ترنس ملیت، از مالکیت فردی به استفاده مشترک، بحران شکاف زندگی، هفشتادی ها، سایبرزاده ها و غیره میپردازد.
فصل چهارم هم «شاخه ۲» نام دارد که به حکمرانی و قدرت و تقابل دیفرنشیالیسم و اینتگرالیسم میپردازد. در ادامه فصل پنجم با عنوان «شاخه ۳» به اقتصاد دوم میپردازد. فصل ششم اینکتاب «برگ» نام دارد که نویسنده در آن به مسایلی از جمله جوانب زندگی، زمان و مکان، روابط، محیط زیست جدید و دانش جدید، جنسیت، آموزش و رسانه میپردازد و در فصل آخر با عنوان «میوه» هم فروبستگی افق را بررسی میکند.
در بخشی از متن اینکتاب میخوانیم:
تقرب به مبحث جهان شناسی یک پیش فرض دارد: برخی از اهل ساینس برای اینکه زیر بار توحید، وجود خدا و خالقیت خدا نروند، دو فرض مهم را طرح کرده اند: فرض جهانهای موازی و خدایان و هادیان انسانهای آینده، فرض دوم، چنانی که در فیلم Interstellar طرح شده است، مبنی بر این نکته است: کسانی که ما گمان میکنیم خالق هستی هستند و فضای چند بعدی را خلق کرده اند و ما را به سمت خاصی هدایت و راهنمایی میکنند نه چیزی به نام خدا یا پیامبران خدا، بلکه انسانهای آینده هستند که به مدد تواناییهای تکنولوژیکی که امروزه برای ما ناشناخته هستند، جهان سه بعدی و پنج بعدی را آفریده اند و ما را هدایت میکنند. فرض نخست، چنانی که در فیلمهایی مانند parallel و سریالهایی از جمله Fringe ارائه شده است، برای اینکه استدلال موحدان را در اتکا به برهان نظم برای اثبات وجود خدا انکار کنند، جهانهای موازی را طرح کرده اند. موحدان میگویند اینکه فقط این جهان با این نظم خلق شده است، تصادفی نیست، بلکه خالقی آگاه و هوشمند و حکیم دارد و نامعتقدان به خدا در فیزیک جدید میگویند فقط این جهان ایجاد نشده است، بلکه همه جهانهای محتمل دیگر هم به وجود آمده اند و ما امروز از آنها اطلاع نداریم. مسئله من بر سر درست درست و غلط این ادعاها نیست. بلکه هدفم از طرح این مباحث این است که بگویم در پارادایم هبوط دوم، مفهومی شکل میگیرد به نام «جهان های محاذی».
من معتقدم که جهانهای محاذی داریم؛ یعنی هستی متشکل است از چندین و چند لایه جهان محاذی داریم؛ یعنی هستی متشکل است از چندین و چند لایه جهان محاذی و همه مخلوقات موجود در هر جهان مابه حذایی در جهانهای دیگر دارد. محاذات، قاعده حاکم بر موجودات است. در مقیاس کلی، دنیا محاذی برزخ است و برزخ محاذی آخرت (قیامت) و سایبر محاذی دنیا؛ آواتار محاذی انسان جسمانی است، جسم محاذی نفس است و نفس محاذی روح. در روایات اسلامی آمده است که کعبه محاذی بیت المعمور است و بیت المعمور محاذی عرش. همه چیزهایی که میبینیم، نه ما به ازا، بلکه ما به حذاهایی دارند در جهانهای دیگر. جهانها از هم جدا نیستند و هر جهان ظل و سایه جهان دیگر است. رویکردی که جهانها را از هم جدا می فهمد، «رویکرد انتزاعی» است که نهایتاً به رئالیسم مطلق و تعدید منتهی میشود. رویکردی که جهانها را محاذی هم میداند، «رویکرد تجریدی» است که نهایتاً به توحید میرسد. هر چیزی که در بیش از یک جهان، یعنی در بیش از یک لایه از هستی وجود داشته باشد، «مجرد» است.
این کتاب با ۱۴۶ صفحه، شمارگان ۲۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۹ هزار تومان عرضه شده است.
نظر شما