القدس العربی:

دادگاه لاهه آمریکا و رژیم صهیونیستی را در انزوا قرار داد

دادگاه لاهه آمریکا و رژیم صهیونیستی را در انزوا قرار داد

یک روزنامه فرامنطقه‌ای نوشت که حکم دادگاه لاهه نه تنها به بحرانی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شد، بلکه آمریکا را نیز در انزوا و در یک چالش اساسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، تحلیلگران آمریکایی تصمیم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر لزوم اتخاذ تدابیر فوری برای جلوگیری از نسل کشی غزه را آزمونی در زمینه استمرار حمایت غیراخلاقی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در بحبوحه افزایش فشارهای بین‌المللی برای آتش بس در این جنگ دانستند. این در حالی است که آمریکا همواره سایر کشورها را تحت فشار قرار می‌دهد تا به تصمیمات دادگاه بین‌المللی احترام بگذارند.

دادگاه بین‌المللی دادگستری روز جمعه اعلام کرد که اسرائیل باید اقدامات بیشتری را برای حفاظت از غیرنظامیان در نوار غزه انجام دهد و به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک ماه مهلت داد تا در مورد اجرای این حکم یک طرح ارائه دهد.

استفان راب سفیر پیشین آمریکا در امور جنایات جنگی در دوران دولت اوباما در این رابطه نوشت که آمریکا برای پذیرش عدم پایبندی اسرائیل به این حکم با مشکل مواجه می‌شود، زیرا قاضی آمریکایی دادگاه به این تصمیم رأی داد و از سوی دیگر آمریکا پیش از این همواره از دستورات دادگاه در مورد اوکراین، میانمار و سوریه حمایت می‌کرد.

وی می‌افزاید که اسرائیل این پرونده را جدی گرفته است، زیرا احکام دادگاه لاهه تأثیر واقعی دارد و متحدان آمریکا از اسرائیل انتظار دارند که از دستورات پیروی کند و کابینه در صورت عدم پایبندی به این حکم با یک چالش جدی مواجه می‌شود.

القدس العربی می‌افزاید که گرچه حکم دادگاه لاهه هیچ اشاره‌ای به لزوم برقراری آتش‌بس در غزه نمی‌کند، اما نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی پس از این حکم گفت: ارسال کمک‌های بشردوستانه و اتخاذ تدابیری برای کاهش میزان آسیب به افرادی که نقشی در جنگ اسرائیل ندارند، نیازمند برقراری آتش‌بس است.

مواضع دولت آمریکا در این زمینه به طور فزاینده ای با مواضع متحدان اروپایی و بسیاری از دموکرات‌ها در کنگره و حتی کارمندان دولت آمریکا در تناقض است. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت: «فکر می‌کنم حکم دادگاه با بسیاری از مواضع ما، و با بسیاری از رویکردهایی که در قبال اسرائیل اتخاذ کرده‌ایم، مطابقت دارد».

دولت بایدن پیش از این تلاش‌ها در شورای امنیت سازمان ملل، برای تحمیل آتش بس به اسرائیل را رد کرده است. ایالات متحده دو بار از حق وتوی خود برای رد قطعنامه‌هایی استفاده کرده است که اسرائیل را مجبور می‌کند به دلایل بشردوستانه به آتش‌بس پایبند باشد.

تحلیلگران آمریکایی گفتند که انتقاد از موضع دولت بایدن نشان می‌دهد که جنگ اسرائیل به قدری مخرب است که تنها یک آتش‌بس می‌تواند به جمعیت بیش از دو میلیون نفری غزه کمک فوری کند.

بسیاری از منتقدان بایدن با کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل مخالف هستند. نادیا دار، مدیر استراتژی و تأثیر عفو بین‌الملل ایالات متحده آمریکا، گفت: این حکم باید به عنوان زنگ خطری برای دولت بایدن باشد تا ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند یا خطر هم‌دستی با این جنایت‌ها را بپذیرد.

رائد جرار، مدیر آژانس دموکراسی برای جهان عرب، حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری را لحظه‌ای مهم در تلاش‌ها برای توقف نسل‌کشی علیه مردم فلسطین توصیف کرد، زیرا نشان داد که حداقل به صورت احتمالی بیان می‌کند اسرائیل در حال ارتکاب نسل‌کشی است.

کد خبر 6005563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حمید IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      0 0
      لعنت خدا بر آمریکایی‌های جنایتکار ونوکرش رژیم صهیونیستی