۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

شادی و غم اعتکاف از ولادت امیرالمؤمنین تا وفات راوی کربلا

شادی و غم اعتکاف از ولادت امیرالمؤمنین تا وفات راوی کربلا

مشهد- یک کارشناس مذهبی گفت: اعتکاف نیمه رجب که با ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) آغاز و با رحلت راوی کربلا حضرت زینب (س) پایان می‌پذیرد، شادی و غمی سازنده همراه با خود دارد.

عبدالله ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اعتکاف از برنامه‌های مهم عبادی و تربیتی اسلام است، اظهار کرد: هر سال با رسیدن به ایام نیمه ماه رجب اتفاق عظیمی در کشور اسلامی ایران رخ می‌دهد که دارای جایگاه بسیار ارزشمند و تأثیرگذاری است

این کارشناس مذهبی افزود: در اهمیت اعتکاف همین بس که معتکف شدن یکی از برنامه‌های مستمر انبیای عظام و اولیای الهی در طول تاریخ بوده است، چنان که پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برنامه اعتکاف را جز ضروری‌ترین امور خود می‌دانستند و در صورت تداخل با برنامه‌های دیگر قضای آن را بجا می‌آوردند.

وی گفت: در حقیقت اعتکاف یک مسافرت معنوی است که شروع آن از سحرگاه سیزدهم ماه رجب با قصد قربت و ورود به خانه خدا آغاز و به مدت سه روز با خلوت گزینی و دوری از زرق و برق دنیای مادی ادامه یافته و سر انجام آن در غروب روز پانزدهم و فراغت از اعمال ام داوود رقم می‌خورد.

اعتکاف خلوت با خدا و داخل شدن در خانه معبود است

ابراهیمی اعتکاف را یکی از سنت‌های نیکو و انسان ساز که دارای فضیلت بسیار والایی است دانست و گفت: در واقع اعتکاف، یعنی به خانه امن خدا پناه آوردن و فیض‌های بیشماری نصیب خود کردن و حرکتی زیبا در جهت توجه و تقرب به خدا است.

رئیس مرکز رسانه و اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: اعتکاف، خلوت با خداوند سبحان و داخل شدن در خانه معبود و انس گرفتن با پروردگار بزرگ است، در واقع عاملی ارزنده برای کنترل هوس‌ها و تعدیل شهوت‌ها و غرائز انسانی و تجدید نشاط برای قدم نهادن به دایره مسؤولیت‌ها و تکالیف اجتماعی است.

شادی و غمی سازنده در اعتکاف

وی به موضوع غم و شادی در اعتکاف اشاره کرد و گفت: اعتکاف با سیزده رجب سالروز ولادت با سعادت حضرت علی (ع) آغاز می‌شود و شور نشاط همراه با وصف و نعت امیر مؤمنان در فضای اعتکاف می پیچد و با بیان فضائل آن حضرت درس ولایت و امامت در فضای مسجد دل و جان عاشقان آن حضرت را می‌نوازد و راه سعادت و عاقبت بخیری نشان داده می‌شود و این شادی و شور و تولی و تبری با فاصله یک روزه تبدیل به غم بزرگی می‌گردد که با وفات حماسه آفرین کربلا یعنی حضرت زینب کبری سلام الله علیها در شب و روز سوم تبلور پیدا می‌کند.

ابراهیمی اضافه کرد: به نظر می‌رسد درس‌های کربلا اگر در هر مناسک عبادی نباشد، آن برنامه نمی‌تواند کامل باشد، زینب میراث کربلا، دختر امیر مؤمنان، اسوه صبر و استقامت و در نهایت میراث دار نیایش و عبادت مادرش زهرای بتول (س) و پدرش حضرت علی (ع) است که او زینت دهنده پدر است. این روز پر از نیایش با دعای ام داوود روز وفات و غم حضرت زینب را کامل می‌کند.

حضور چشمگیر نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ در مراسم اعتکاف

رئیس مرکز رسانه و اطلاع رسانی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: ساحت تربیتی اعتکاف، جلوه غم و شادی را در بستر زندگی سه روزه یکسان به معتکف می‌آموزد، به طوری که سه روز اعتکاف زندگی یک عمر را در سه روز خلاصه می‌کند و چه زیباست که از این بستر تربیتی بهترین استفاده را برای نسل جوان و نوجوان جامعه خود داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور چشمگیر نوجوانان دهه ۸۰ و ۹۰ در مراسم اعتکاف سال ۱۴۰۲، گفت: استقبال دانش آموزان نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است و امسال بیش از سه برابر سال گذشته، دانش آموزان در مساجد استان خراسان رضوی معتکف هستند، حالا که دل‌های پاک جوانان و نوجوانان ما در بستر پاک الهی شاهد هستیم، به یاد داشته باشیم اعتکاف بستری است که دین در اختیار ما نهاده، همان مسیری که خداوند می‌پسندد و ما و خانواده و جامعه را تعالی می بخشد.

کد خبر 6005872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha