۱۰ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰

مشاجره لفظی مقام ارشد آمریکایی و خبرنگار الجزیره

مشاجره لفظی مقام ارشد آمریکایی و خبرنگار الجزیره

«جان کربی»سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با خبرنگار الجزیره درباره میزان محبوبیت اقدامات اخیر رییس جمهور این کشور در خاورمیانه وارد درگیری شدید لفظی شد و سؤال او را در این خصوص احمقانه خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با خبرنگار شبکه قطری الجزیره درباره میزان محبوبیت اقدامات جو بایدن اخیر رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه وارد درگیری شدید لفظی شد.

«کیمبرلی هالکت» خبرنگار الجزیره در نشست خبری دیروز دوشنبه، بر جان کربی فشار آورد تا پاسخ این سوال را دریافت کند که آیا بایدن حق دارد بدون تأیید کنگره به حوثی‌ها در یمن حمله کند؟

کربی در پاسخ گفت: بایدن بر اساس ماده دوم قانون اساسی این اختیار را دارد که چنین اقدامات نظامی را آغاز کند و ما جنگی را با حوثی‌ها آغاز نمی‌کنیم و به دنبال جنگ با ایران نیستیم. وی همچنین تأکید کرد که کاخ سفید هر گونه اقدامات انجام شده را به قانونگذاران اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

با این حال، زمانی که هالکت ادامه داد که «آیا وقت آن نرسیده که مردم آمریکا مطلع شوند، به‌ویژه که آنها از اقدامات بایدن «راضی نیستند»، آشفتگی کربی به وضوح قابل مشاهده بود و در پاسخ گفت: من فکر می‌کنم مردم آمریکا از حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ خوشحال نیستند. همچنین فکر می‌کنم آنها از دیدن کشته شدن سربازان آمریکایی در پایگاهی در اردن خوشحال نیستند. رئیس جمهور برای دفاع از آن نیروها در آن تأسیسات اختیار دارد و او این کار را انجام خواهد داد.

در ادامه وقتی خبرنگار پرسید که «آیا محاسبات سیاسی پشت اقدامات بایدن وجود دارد یا خیر و با توجه به اینکه امسال سال برگزاری انتخابات است، آیا رئیس جمهور آمریکا وقتی همه این گزینه‌ها را در نظر می‌گیرد، به نظرسنجی‌های انجام گرفته در قبال خود نگاه می‌کند؟»، تنش کلامی بین دو طرف بالاتر گرفت.

کربی در حالی که سرش را تکان می‌داد، پاسخ داد: «این یک سوال احمقانه است» و در حالی که خبرنگار الجزیره سعی می‌کرد به سؤالاتش ادامه دهد، حرفش را قطع کرد و گفت: خانم، خانم اجازه بدهید جلوی شما را بگیرم. رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده کل قوا به نظرسنجی‌ها نگاه نمی‌کند و تقویم انتخاباتی را در نظر نمی‌گیرد.

هالکت حرفای کربی را با یک سوال قطع کرد و پرسید: آیا او به احساس آنها (مردم آمریکا) درباره جنگ غزه نگاه نمی‌کند؟

کربی گفت: اجازه می‌دهید به سوال پاسخ دهم؟ رئیس‌جمهور در حالی که برای حفاظت از نیروهای ما در خشکی و کشتی‌های ما در دریا تلاش می‌کند، به محاسبات سیاسی، نظرسنجی و تقویم انتخاباتی نگاه نمی‌کند و هر گونه پیشنهاد خلاف آن توهین‌آمیز است.

هنگامی که خبرنگار الجزیره دوباره پرسید: آیا بایدن هنگام ارزیابی تصمیم گیری های سیاسی به نظرسنجی‌ها در مورد اینکه مردم آمریکا خواهان درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه هستند یا خیر، نگاه می‌کند؟ کربی گفت: خانم، من به این سوال پاسخ دادم.

در نهایت درگیری لفظی بین دو طرف پس از مداخله «کارین ژان پیر» سخنگوی کاخ سفید و با این سخن که اجازه دهید اندکی پیش برویم» متوقف شد و تریبون در اختیار خبرنگار دیگری قرار گرفت.

کد خبر 6008966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha