۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱:۲۷

فیلم فجر ۴۲ در آینه مهر؛

سیمرغ «پروین» را از پدرم گرفتم/ قصه شاعری که بعد از مرگ معروف شد

سیمرغ «پروین» را از پدرم گرفتم/ قصه شاعری که بعد از مرگ معروف شد

کارگردان «پروین» تصریح کرد هدف اصلی‌اش از ساخت فیلم این بوده که نشان دهد یک زن در شرایط سخت دوران خود بسیار تلاش کرد تا حضورش را ثابت کند و متاسفانه بعد از فوت، معروف و شناخته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم «پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی در ششمین روز چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نمایش داده شد. پس از نمایش فیلم، نشست رسانه‌ای این اثر نیز برگزار شد.

محمدرضا ورزی کارگردان فیلم «پروین» در ابتدای نشست گفت: سوژه ۱۳ سال پیش در ذهن من شکل گرفت. علاقه دارم به مفاخر بپردازم و معتقدم جای مفاخر در سینمای ما خالی است. منابع زندگی‌نامه‌ای پروین اعتصامی زیاد نیست و از میان مصاحبه‌ها و منابع موجود سعی کردم فیلمنامه را شکل دهم.

سپس مارال بنی‌آدم درباره ایفای نقش پروین، توضیح داد: برای من ایفای نقش بانو پروین اعتصامی سعادت بزرگی بود. من سر مزار ایشان از بانو کسب اجازه کردم. امیدوارم سینمای ایران از زندگی این مفاخر بهره ببرد. به‌ویژه از زندگی زنان قدرتمند که می‌توانند با زبان و حضورشان روایت کنند که برابرند. این بزرگترین نقش بازیگری من است.

وی یادآور شد: من فرصتی ۱۰ روزه داشتم تا به این پروژه بپیوندم. پادکستی را گوش می‌کردم تا به خلقیات ایشان نزدیک شوم. از دوست پژوهشگر دوران قاجار منابعی را در اختیار گرفتم. یک شاعر مانند باقی انسان‌ها زندگی می‌کند، عاشق می‌شود و زندگی خصوصی دارد. سعی کردم اطلاعات منابع مختلف را در کنار هم قرار دهم.

آزیتا حاجیان نیز در ادامه نشست گفت: برای من افتخار بود که نقش مادر پروین را بازی کنم چون یک شخصیت ادبی بسیار بزرگ است و اشعار پروین با حال و هوای امروز خیلی منطبق است.

وی یادآور شد: منابع راجع به مادر پروین زیاد نبود. مادر پروین نیز مانند دیگر مادران نگران فرزندش بود و من نیز مادری دغدغه‌مند و دلسوز فرزندش را بازی کردم.

ملیکا شریفی‌نیا نیز درباره نقش خود گفت: نقش زاییده تخیلات نویسنده است و مابازای تاریخی ندارد. من لحظه لحظه این شخصیت کولی را با جان و دل بازی کردم.

سپس محمد شعبان‌پور نیز درباره حضور خود در این فیلم با لحنی طنز کفت: قرار بود نقش شوهر را بازی کنم ولی تغییراتی ایجاد شد و گفتند نقش برادر را بازی کنم. بعد گفتند باید نقش پروین را بازی کنم.

وی ادامه داد: خیلی سخت در این فضا به کسی اعتماد کنید که تجربه اولش را در سینما دارد و بیشتر به عنوان بازیگر طنز شناخته می‌شوم. از محمدرضا ورزی به خاطر اعتمادی که به من داشت سپاسگزارم. اگر نقش خوب شده به خاطر بازیگران بزرگی است که در فیلم حضور داشتند.

در ادامه بنی‌آدم درباره اینکه آیا سیمرغ بازیگری را می‌گیرد یا نه، اظهار کرد: رقابت سیمرغ را دوست دارم ولی امیدوارم کسی که لیاقتش را دارد برنده شود. پدر و مادر من فیلم را دیدند و پدرم گفت از تو به خاطر ایفای این نقش فاخر راضی هستم و این سیمرغ من بود.

محمدرضا شهبانی نوری دیگر بازیگر «پروین» نیز در ادامه گفت: آقای شریفی‌نیا باعث شد بعد از چندین سال بار دیگر به بازیگری بازگردم. سینما می‌تواند سرگرمی باشد ولی جنبه آموزشی سینما برای من خیلی مهم است. در دنیایی خشک و حساب‌گر زندگی می‌کنیم و آثاری چون «پروین» احیای عواطف انسانی است.

علی کیان‌ارثی صدابردار فیلم نیز گفت: بیش از نیمی از کار صدای اثر در صحنه انجام شده است. در ساخت اینگونه آثار صدابرداری و صدای صحنه کار سختی است و به دیدن شدن اثر کمک می‌کند.

فرشاد خالقی فیلم‌بردار «پروین» نیز گفت: برای فیلم‌بردار شانس است که در چنین آثار فاخری خود را نشان دهد. بیشترین چیزی که برای ما مهم بود نوع لنز و دوربین بود که بافت و فضای تصویر را در بیاوریم. بافت را با تصحیح رنگ نمی‌توان به وجود آورد. در نورپردازی هم سعی کردیم به شکل‌گیری بافت و فضا کمک کنیم.

بهزاد عبدی آهنگساز «پروین» نیز درباره آهنگسازی این اثر گفت: این یکی از پروژه‌ای سخت و در عین حال شیرینی بود که انجام دادم. اگر موسیقی بار احساسی کار را به دوش می‌کشد به خاطر امکانی است که تصویر و کارگردانی به من داده است. ساز ویولنسل نماد پروین در این اثر بود و ساز بالابان را نیز به عنوان سازی درونی مورد استفاده قرار دادم. همچنین از ارکستر زهی که در تمام کارهای من کارکردی اساسی دارد، استفاده کردم.

وی تاکید کرد: کشور ما کشور شعر است و من هم سعی کردم موسیقی‌ام شاعرانه باشد.

سید حسین علوی خواننده تیتراژ «پروین» هم در ادامه گفت: تقریباً در تمام بخش‌های فیلم‌برداری در کنار گروه بودم تا بتوانم درک درستی از تمامیت پروژه داشته باشم تا در لحظه فوت پروین بتوانم حس و حال مناسب آن لحظه را بیان کنم. ۲۰ سال است آواز می‌خوانم و برای من این‌که صدایم در کجا شنیده می‌شود مهم است. به دلیل ارادتی که به این شاعر بزرگ داشتم خوانندگی تیراژ را بر عهده گرفتم.

مسعود اوسطی طراح صحنه فیلم نیز گفت: این کار هم مانند کارهای دیگر سختی‌های بسیاری داشت.

ورزی در ادامه یادآور شد: دوست دارم فیلم‌سازان جوان بیشتر به ساخت فیلم درباره مفاخر ایران بپردازند.

وی ادامه داد: هدف اصلی من یک پیام بود؛ اینکه یک زن در شرایط سخت دوران خود بسیار تلاش کرد تا حضور خود را ثابت کند و متأسفم که بعد از فوت، معروف و شناخته شد.

کارگردان فیلم «پروین» اظهار کرد: من اشعار فروغ فرخزاد را دوست دارم ولی نمی‌دانم چرا بین فروغ و پروین مرزبندی شده است. ضمن اینکه این ۲ شاعر هم‌دوره نبودند. خانواده پروین اعتصامی در پروین‌شدن پروین تأثیرگذار بودند.

ورزی در ادامه توضیح داد: یکی از منابع مهم، کتاب «تهمت شاعری» اثر فضل‌الله گرکانی است که منتقد پروین بوده و حب و بغضی نسبت به شاعره داشته است. مجموعه‌ای مقالات و مصاحبه‌هایی بوده که مورد استفاده قرار دادیم. فیلم‌ساز جاهایی می‌تواند در راستای دراماتیزه کردن، روایت‌هایی را انتخاب کند که شاید سندیت نداشته باشند.

این کارگردان سینما یادآور شد: خاصیت این فیلم‌ها این است که ریتم آهسته‌تری دارد و من این ریتم را دوست دارم. ما همه ابعاد شخصیت پروین را نمی‌توانستیم در یک فیلم نشان دهیم و این امر نیازمند ساخت سریال است.

در بخش پایانی نشست، محمدرضا شریفی‌نیا تهیه‌کننده «پروین» و بازیگر نقش پدر پروین نیز گفت: الان دنیا به دنبال شبیه بودن چهره بازیگر به شخصیت واقعی نمی‌رود. الان به زیبایی شخصیت پروین برای ما ساخته شده و بسیار زیبا است که با مفاهیم درونی و زیبایی‌های درونی با یک شخصیت آشنا شویم نه با شباهت ظاهری.

وی تصریح کرد: پروین تنها زنی است که حق خود را از دوران زن‌ستیز خود گرفت و راه را به دختران ما نشان داد. شعر پروین کاملاً ویژه است. من از ابتدا نمی‌خواستم نقش پدر پروین را بازی کنم زیرا کسی باید انتخاب شود که اهل شعر و کتاب باشد. اولین فیلم‌نامه را برای مارال بنی‌آدم ارسال کردم چون بازیگر بسیار توانایی است.

کد خبر 6017134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha