۱۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۴۹

گزارش مهر؛

تنور انتخابات در فارس گرم شد/ رقابت حدود ۵۰ نفر برای هر کرسی مجلس

تنور انتخابات در فارس گرم شد/ رقابت حدود ۵۰ نفر برای هر کرسی مجلس

شیراز - با نزدیک شدن به روز برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در فارس، شور انتخاباتی روز به روز بیشتر شده و جناح‌ها در حال نهایی کردن لیست مدنظر خود هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حدود ۲۳ روز به آغاز برگزاری مهمترین رویداد سیاسی سال جاری کشور یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و هرچه به این روز مهم نزدیک‌تر می‌شویم شور و حرارت بیشتری در فضای عمومی و سیاسی کشور بیشتر می‌شود.

آرایش سیاسی احزاب و جناح‌ها کم کم مشخص شده و در کنار برگزاری جلسات غیررسمی احزاب و گروه‌ها، فعالیت‌های میدانی و دیدارهای چهره به چهره کاندیداها با معتمدین محلات و افراد مورد وثوق طوایف و بزرگان اقشار و اصناف گوناگون نیز به اوج خود رسیده است.

انتخابات در کلان‌شهر شیراز تا حدی زیادی تابع مسائل کلان سیاسی و در اغلب شهرستان‌های استان تابع مسائل محلی و قومی و در برخی حوزه‌های انتخابیه متشکل از چندین شهر (مثل حوزه کوار، خرامه، سروستان) تابع رقابت‌های سنتی میان شهروندان این شهرها است و در کنار آن داوطلبان سعی خواهند داشت با شعارهای خاص و سخنرانی‌های مناسب جو و فضای عمومی و آرای فردی را نیز به خود جذب کنند.

ترکیب آرا و وضعیت حاکم بر انتخابات مجلس این دوره در استان فارس

رئیس ستاد انتخابات استان فارس در آخرین نشست خبری خود با اشاره به اینکه ۳ میلیون و ۷۰۳ هزار نفر، واجد شرایط رأی دادن در انتخابات اسفند هستند گفت: ۱۴۶ هزار رأی اولی در استان فارس در انتخابات آتی واجد شرایط رأی دادن هستند که ۴۸ هزار نفر آنها مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است.

گفتنی است استان فارس با جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر (طبق آخرین استعلام از سازمان ثبت احوال، ۵ میلیون و ۱۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۲) چهارمین استان پرجمعیت کشور و پرجمعیت‌ترین استان جنوب کشور است که تنها ۳۷ درصد این جمعیت یعنی حدود ۱ میلیون و نهصد و پنجاه هزار نفر در شهرستان شیراز سکونت دارند و ۳ میلیون و ۷۰۳ هزار نفر از این جمعیت ۵ میلیونی واجد شرایط برای رأی دادن هستند.

این استان همچنین در تقسیمات کشوری با دارا بودن ۳۷ شهرستان در کشور پیشتاز است و ۱۸ نماینده برای ورود به ۱۵ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند که شیراز و زرقان با ۴ نماینده بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش دو برابری تأیید صلاحیت‌ها نسبت به دوره قبل

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در ادامه با اشاره به اینکه ۳۵۱۴ شعبه اخذ رأی در استان فارس وجود دارد افزود: عدم الزام به درج مهر در شناسنامه‌ها و امکان رأی دادن با هرکدام از اسناد هویتی شامل شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه از جمله نکات قابل توجهی است که در این دوره می‌توان به آن اشاره کرد.

قزل سفلی همچنین شیوه برگزاری این انتخابات را نیمه الکترونیک معرفی کرد و افزود: احراز هویت مراجعه‌کنندگان به شعب اخذ رأی به صورت برخط و بقیه فرآیندها به صورت سنتی و دستی انجام می‌شود و در استان فارس هیچ حوزه انتخابیه تمام الکترونیکی نخواهیم داشت.

تنور انتخابات در فارس گرم شد/ رقابت حدود ۵۰ نفر برای هر کرسی مجلس

به گفته رئیس ستاد انتخابات فارس، ۲۵۰۵ شعبه ثابت و ۱۹ شعبه سیار، ۲۰۴۷ شعبه شهری و ۱۴۶۷ شعبه روستایی در انتخابات آتی در نظر گرفته شده و ۸۷ هزار و ۲۵٠ نفر امر برگزاری انتخابات را برعهده خواهند داشت که شامل عوامل اجرایی، عوامل نظارت، عوامل انتظامی و نظامی تأمین امنیت صندوق‌ها و هیئت‌های بازرسی می‌شود.

افزایش دو برابری تأیید صلاحیت‌ها نسبت به دوره قبل در فارس که با توجه به فرصت تأیید کاندیداها از سوی شورای نگهبان تا ۱۹ بهمن‌ماه احتمال افزایش آن نیز وجود دارد نیز از جمله دیگر نکاتی بود که معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس در این نشست خبری به آن اشاره کرد.

وی افزود: در ابتدای تشکیل ستاد انتخابات و در مرحله پیش ثبت‌نام ۲۷۳۹ نفر نام‌نویسی اولیه کردند که ۱۴۹۵ نفر آنها ثبت‌نامشان نهایی شد و از این تعداد نیز هزار و ۳ نفر توسط هیأت‌های اجرایی تأیید شده و سپس مجدداً از این تعداد ۶۶۷ نفر در هیئت نظارت استانی برگزیده شدند و در مراحل گزینشی و نظارتی بعد نیز ۲۳۹ نفر دیگر تأیید صلاحیت شده و به تعداد قبلی اضافه شده و جمعاً ۹۰۷ نفر به عنوان داوطلب قطعی معرفی شدند که گواه حدود ۶۱ درصد تأیید صلاحیت و افزایش دو برابری نسبت به دوره قبل است که از این تعداد حدود ۱۲ درصدشان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

قزل سفلی با بیان اینکه ۱۹ بهمن‌ماه آخرین مهلت بررسی و افزایش کاندیداهای تأیید صلاحیت شده است و پس از آن فقط یک بازه زمانی ۳ روزه برای اعتراض داوطلبین وجود دارد گفت: یکم اسفند لیست نهایی توسط شورای نگهبان به فرمانداری‌ها ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۵ بهمن ماه آخرین مهلت تغییر حوزه انتخابیه خواهد بود در خصوص آغاز تبلیغات انتخاباتی نیز گفت: تبلیغات از روز سوم اسفندماه به مدت یک هفته قانونی است و ساعت ۸ صبح دهم اسفند نیز آخرین زمان برای تبلیغات انتخاباتی خواهد بود و داوطلبان ۷۲ ساعت قبل از رأی‌گیری امکان انصراف خواهند داشت.

تشکیل هیأت بررسی تبلیغات در استان‌ها برای اولین بار نیز خبر خوشی بود که قزل سفلی به خبرنگاران داد و گفت: این هیئت تا ۱۹ بهمن‌ماه فهرست و برنامه زمان‌بندی جهت توزیع امکانات میان نامزدها را اعلام خواهد کرد و تاکنون تعداد زیادی از داوطلبان جهت شرکت در برنامه‌های تبلیغاتی صدا و سیما یا سامانه صدا و سیما جهت انجام مناظره اسم نویسی کرده‌اند.

گفتنی است دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری همزمان توسط ستاد انتخابات استان فارس در یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

آرایش سیاسی حاکم بر جناح‌های سیاسی استان فارس

هرچند هنوز برای جمع‌بندی در خصوص اینکه در نهایت رقابت اصلی میان کدام گروه‌های سیاسی برگزاری خواهد شد زود است اما شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان فارس (شانا)، شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی استان فارس، شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) و حزب همدلی مردم تحول خواه (همت) با شعار تخصص‌گرایی بدون وابستگی به دو جناح از جمله احزاب فعال در این ایام هستند.

در شیراز فضای انتخاباتی به نفع اصولگرایان جریان‌های انقلابی بوده و تکاپوی جدی در میان احزاب اصلاح‌طلب به چشم نمی‌خورد و اصولگرایان اما در چندین مرحله اقدام به غربال داوطلبان نهایی خود کرده و شنیده‌ها حاکی از این است که شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) در دور قبل توانست در اغلب حوزه‌ها پیروز شود بر روی ۱۲ نفر اتفاق نظر دارد و تا انتخاب ۴ نفر نهایی یکی دو گام بیشتر باقی نمانده است.

چه خبر از اخبار انتخابات؟

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات در فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این دوره بنا داریم انتشار اخبار انتخاباتی در وهله اول در مسیر افزایش مشارکت عمومی و تبیین افکار عمومی و سپس اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی پیش برود گفت: ساز و کارهای بدیع و مناسبی جهت برگزاری هرچه بهتر انتخابات امسال در مراحل مختلف در نظر گرفته شده است.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس گفت: هدف دولت در درجه اول تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص دو انتخابات پیش رو با دو محور اقناع و امیدآفرینی است و با همین هدف نشست‌های خبری و جلسات متعددی در حال برگزاری است.

تنور انتخابات در فارس گرم شد/ رقابت حدود ۵۰ نفر برای هر کرسی مجلس

عباس فرج زاده با بیان اینکه بیان دستاوردهای انقلاب در ایام دهه فجر می‌تواند بر شور انتخاباتی بدمد گفت: برای تحقق چهار راهبرد معظم‌له یعنی رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت برنامه‌های مختلفی با همکاری کلیه دستگاه‌ها به خصوص روابط عمومی‌ها در نظر گرفته شده است.

وی در پایان گفت: باید از کلیه شیوه‌های بدیع، خلاقانه و هنرمندانه و ظرفیت‌های جدید در حوزه اطلاع‌رسانی برای تبیین چرایی اهمیت این رویداد استفاده کرد.

کوتاه سخن اینکه حدود ۳ هفته دیگر انتخابات مجلس برگزار و سهم جناح‌های مختلف در استان فارس از کرسی‌های بهارستان مشخص می‌شود؛ استانی پهناور و پرجمعیت که با وجود دستاوردهای بسیاری که نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن داشته و در این ایام نیز شاهد رونمایی از بسیاری از آنها هستیم اما به سبب کوتاهی برخی مدیران و نمایندگان در ادوار مختلف کمتر توسعه یافته و با وجود ظرفیت‌های عظیمی که در حوزه منابع طبیعی، انسانی، گردشگری، فرهنگی، ادبی، درمانی و … دارد همچنان از برخی کاستی‌ها و سوءمدیریت ها رنج می‌برد و در انتخابات آتی مردم امید دارند با انتخاب افراد شاخص و شایسته این کاستی‌ها کمتر شده و فارس در مسیر توسعه متوازن گام بردارد.

کد خبر 6017460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha