الاخبار بررسی کرد؛

جنگ سیستماتیک صهیونیست‌ها با زیرساخت‌های علمی غزه

جنگ سیستماتیک صهیونیست‌ها با زیرساخت‌های علمی غزه

رژیم صهیونیستی با تخریب سیستماتیک زیرساخت‌های علمی غزه در بیش از ۴ ماه گذشته، به طور خاص بر نابود کردن بخش دانشگاهی غزه متمرکز شده و تعداد زیادی از شخصیت‌های علمی را ترور کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، الاخبار در مطلبی درباره غزه آورده است: آخرین اطلاعات به دست آمده از دانشگاه‌ها درغزه نشان می‌دهد که تانک‌های اسرائیلی دو هفته قبل به سمت آنها پیشروی کرده و همچنین ارتش دشمن اخیراً تعداد زیادی از ساختمان‌های دانشگاه دولتی الاقصی را ویران کرده است و بدین ترتیب ۹۰ درصد مؤسسات آموزش عالی در شمال نوار غزه تخریب شد.

میدان دانشگاه‌ها در نوار غزه یکی از شلوغ‌ترین مناطق غزه به شمار می‌رود و به طور کلی مرکز مؤسسات آموزش عالی در این منطقه است و شامل ۳ دانشگاه بزرگ تاریخی از جمله دانشگاه اسلامی، دانشگاه دولتی الاقصی و دانشگاه الازهر می‌شود. وزارت آموزش و پرورش، ده‌ها مدرسه، کتابخانه‌های بزرگ، چاپخانه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی نیز در همین منطقه قرار دارند که مستقیماً در معرض تجاوزات صهیونیست‌ها قرار گرفتند.

ارتش رژیم اشغالگر بخشی از این مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها را با بولدوزر تخریب و بخش دیگری را بمباران کرده است. دانشگاه اسلامی غزه که ۲۰ هزار دانشجو در آن درس می‌خواندند در این جنگ تحت بمباران مستقیم ارتش اشغالگر قرار گرفت و بخش‌های زیادی از آن نابود شد مانند: ساختمان آزمایشگاه علمی، کتابخانه های مرکزی، سالن کنفرانس، ساختمان‌های تخصصی پزشکی و مهندسی. اما چند ساختمان دیگر که از بمباران نجات پیدا کرده و سالم مانده بودند، به شکل دیگری و به صورت عامدانه توسط ارتش دشمن صهیونیستی هدف قرار گرفتند و با گلوله‌های آتش‌زا تبدیل به خاکستر شدند. در این بین دانشگاه الاقصی تنها دانشگاهی بود که از بمباران در امان مانده بود و به گفته منابع میدانی، اشغالگران با دینامیت این دانشگاه را منفجر کردند.

یکی دیگر از اتفاقات وحشتناکی که برای مراکز آموزشی غزه در نتیجه حملات صهیونیست‌ها رخ داده مربوط به نابودی گنجینه‌های ارزشمند دانشگاه‌هاست. بعد از تشدید بمباران‌های هوایی که موجب تخلیه دانشگاه شد، نیروهای اشغالگر به طرزی وحشیانه و غیرمسئولانه اقدام به سرقت سازمان یافته گنجینه‌های این دانشگاه‌ها کردند.

به عنوان مثال در ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه اسلامی که شش طبقه است و حاوی نسخه‌های خطی تاریخی و منابع علمی مربوط به هزاران سال پیش بود، بعد از حملات رژیم اشغالگر اتفاقی وحشتناک رخ داد؛ جایی که همه گنجینه‌های این کتابخانه بزرگ نابود شده و تصاویر دیوانه‌کننده‌ای از آن دیده می‌شود.

منابع میدانی گزارش می‌دهند که در حیاط دانشگاه هزاران کتاب را می‌بینید که پاره شده و سوخته‌اند. یکی از آواره‌ها که شاهد این جنایت بود می‌گوید: دزدها (نیروهای اشغالگر) آمدند و پول‌های کلانی را دزدیدند و دانشگاه‌ها را خراب کردند. اینجا وضعیت به شکلی شده که مردم مجبورند کتاب‌های باقی مانده و نیمه سوخته را برای پخت غذا یا گرم کردن خودشان بسوزانند.

البته این تنها بخش کوچکی از جنایت هولناکی است که رژیم صهیونیستی علیه بخش آموزش عالی نوار غزه انجام داده است. علاوه بر کتاب‌ها، هزاران تجهیزات مربوط به آزمایشگاه‌های علمی در میان ساختمان‌های ویران شده به زمن افتاده و بسیاری از آنها نابود شده‌اند.

می‌توان گفت که همه ساختمان‌ها و تجهیزات دانشگاه اسلامی مورد تخریب سیستماتیک قرار گرفتند و ارتش دشمن بعد از بمباران عامدانه این دانشگاه، باندهای تروریستی خود را به داخل ساختمان‌ها فرستاد تا هرآنچه که باقی مانده را نابود کنند یا به سرقت ببرند.

در این وضعیت ساختمان‌های ویران شده و نیمه ویران شده دانشگاه‌ها تبدیل به مراکز سرپناهی برای ده‌ها هزار آواره شده‌اند. این آوارگان دارای سطوح مختلفی از فرهنگ هستند و اغلب آنها ارزش گنجینه‌های دانشگاهی را نمی‌دانند و از وسایل و تجهیزات دانشگاه برای مدیریت نیازهای روزمره خود استفاده می‌کنند و کتاب‌ها را برای پخت و پز و گرم کردن خودشان استفاده می‌کنند؛ به ویژه در بحبوحه محاصره سنگینی که علیه غزه تحمیل شده است.

اما دانشگاه تاریخی الازهر نیز از دیگر مراکز آموزش عالی غزه به شمار می‌رود که کتابخانه بزرگ و ارزشمند «جواهر لعل نهرو» در آن قرار دارد. دانشگاه الازهر به اندازه دانشگاه الاقصی و دانشگاه اسلامی مورد تجاوز و بمباران ارتش صهیونیستی قرار نگرفت و بخش‌های زیادی از ساختمان‌های آن سالم ماندند اما به شدت تحت تأثیر عملیات‌های خرابکارانه و دزدی قرار گرفتند. سپس آوارگان از این دانشگاه به عنوان مرکز سرپناهی استفاده کردند و ده‌ها هزار آواره در آنجا ساکن شدند.

بعد از آن ارتش رژیم صهیونیستی با بولدوزر دیوارهای دانشگاه را تخریب کرد و حیاط این دانشگاه شبیه خیابان شد.

یکی از نیروهای امنیتی در دانشگاه اسلامی می‌گوید: ما یک طرح اضطراری برای حفاظت از دانشگاه آماده کرده بودیم اما عملیات‌های هوایی دشمن در ۲۰ روز اول جنگ مستقیماً دانشگاه‌ها را هدف قرار می‌داد. در مقابل دیگر امکان ادامه کار وجود نداشت و بعد از مجروح و شهید شدن شماری از همکاران، ما عقب نشینی کردیم ودر مکانی نزدیک به دانشگاه مستقر شدیم اما بعد از تبدیل شدن شهر غزه به میدان جنگ دیگر نمی‌شد کاری کرد.

این منبع در گفت‌وگو با الاخبار اظهار داشت: ما چند روز بعد برگشتیم و دیدیم که دیوارهای دانشگاه تخریب و بیشتر ساختمان‌های آن بمباران شده و همه تجهیزات دانشگاه توسط نیروهای دشمن نابود شده است. آنها بخش زیادی از کتاب‌ها و تجهیزات را سوزانده بودند و بخش دیگری از گنیجینه‌ها را هم به سرقت بردند.

اما علاوه بر خسارات مادی که تجاوزات اشغالگران برای بخش آموزشی و دانشگاهی غزه به وجود آورد، بسیاری از چهره‌های تأثیرگذار علمی در غزه نیز طی ماه‌های جنگ هدف ترور عامدانه توسط دشمن قرار گرفتند. ارتش صهیونیستی از ابتدای جنگ تاکنون بیش از ۱۰۰ پزشک، دانشمند و استاد دانشگاه را ترور کرده است از جمله پروفسور «سفیان تایه» رئیس دانشگاه اسلامی که سال گذشته به عنوان یکی از ده چهره برتر علمی جهان در حوزه مهندسی عمران شناخته شد.

طبق بیانیه صادر شده توسط سازمان دیده بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه، ارتش رژیم صهیونیستی حمله‌های عامدانه زیادی علیه شخصیت‌های دانشگاهی و علمی در نوار غزه انجام داده و خانه‌های آنها را عمدی و بدون هشدار قبلی هدف قرار داده و این افراد همراه با خانواده‌هایشان زیر آوار مدفون شدند.

بر اساس این بیانیه، تاکنون ۱۷ پروفسور، ۵۹ شخصیت علمی با مدرک دکترا و ۱۸ نفر با مدرک کارشناسی ارشد که از چهره‌های برجسته علمی غزه بودند در جریان تجاوزهای رژیم اشغالگر ترور شدند. البته تعداد تحصیل‌کردگانی که در جریان جنگ غزه در تجاوز رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند بی‌شمار است اما این افراد پایه‌های کار آکادمیک در دانشگاه‌های غزه بودند.

کد خبر 6022123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
      0 0
      نباید آمریکا را دست کم گرفت و گول فارسی صحبت کردن آنها را در خلیج فارس خورد در ترورهای اخیر و بمباران یمن مشخص شد اطلاعات دقیق و ابزار کارآمد دارن شیطان بزرگ امکانات پنهان و خاص زیاد دارد و جنگ با آمریکا جنگ معمولی نیست مثل اکراین و رو‌سیه