۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۱۶

سازوکار جدید فرانسه برای جبران خسارت‌های جنگی اوکراین

سازوکار جدید فرانسه برای جبران خسارت‌های جنگی اوکراین

ریاست‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که فرانسه به دنبال ایجاد سازوکاری برای جبران خسارت‌های اوکراین در عملیات نظامی روسیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، فرانسه قصد ایجاد سازوکاری را در چارچوب توافق کشورهای گروه هفت (G۷) دارد تا طبق توافق امنیتی که اخیراً بین کی‌یف و پاریس امضا شده، خسارت اوکراین در پی عملیات نظامی روسیه جبران شود.

در بیانیه‌ای که ریاست‌جمهوری اوکراین منتشر کرده، آمده است که «شرکت کنندگان به همکاری با کشورهای گروه هفت برای ایجاد سازوکاری برای جبران خسارات ادامه خواهند داد. همچنین شرکت‌کنندگان با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا به اوکراین توانایی شناسایی، بازدارندگی و توقف هرگونه تجاوز سایبری را بدهند.»

در این توافق همچنین تصریح شده که فرانسه از زیرساخت‌های حیاتی اوکراین، از جمله با ابزار نظامی، عمدتاً با تقویت سیستم‌های دفاع هوایی محافظت خواهد کرد.

آن‌گونه که در بیانیه ریاست‌جمهوری اوکراین آمده «فرانسه و اوکراین بر لزوم گسترش همکاری بین نهادهای نظامی دو کشور و راه اندازی پروژه‌های نظامی مشترک از جمله نگهداری و تعمیر تسلیحات و تجهیزات نظامی تاکید کردند.».

ساعاتی پیش کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه و و ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین روز جمعه توافق‌نامه امنیتی دوجانبه و بلندمدت امضا کردند.

در بیانیه کاخ الیزه آمده است که بر اساس این توافق، فرانسه در سال ۲۰۲۴ میلادی سه میلیارد یورو (۳.۲۴ میلیارد دلار) به اوکراین کمک خواهد کرد و پاریس همچنین متعهد شده که تسلیحات بیشتر از جمله سامانه‌های دفاع هوایی به کی‌یف صادر کرده و سربازان اوکراینی را آموزش دهد.

امانوئل ماکرون با بیان اینکه دوره این توافق امنیتی ۱۰ ساله است گفت: این توافق دوجانبه بر تعهداتی را که ژوئیه گذشته ما با کشورهای گروه هفت (G۷) در اجلاس سران ناتو در ویلنیوس (پایتخت لیتوان) انجام دادیم، تأکید دارد.»

زلنسکی پیش از این توافق‌نامه‌های مشابهی را با سران انگلیس و آلمان هم امضا کرده بود.

کد خبر 6026509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha