۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۰۹

سعدالله نصیری قیداری

سعدالله نصیری قیداری

زنجان- «سعدالله نصیری قیداری» به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست.

  • استان: زنجان
  • حوزه انتخابیه: خدابنده
  • شعار انتخاباتی: انتخاب متفاوت

پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«سعدالله نصیری قیداری» یکی از داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است که در زیر روزمه کوتاهی از ایشان و پاسخ‌هایشان به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را می‌خوانید:

  • رزومه:

استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، معاون حقوقی وزارت علوم دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، نماینده مردم شریف زنجان و طارم در مجلس هشتم، دبیر ستاد سال جهانی علوم پایه و چهره ماندگار علمی

  • سوالات کشوری:

* مهم‌ترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟

در حوزه قانون گذاری عدم توجه به سیاستگذاری در علم و فناوری و نخبگان و در حوزه نظارت عدم استفاده مؤثر از ابزار نظارتی مثل سوال، تذکر و استیضاح و تحقیق و تفحص، نتیجه: مهاجرت نخبگان، تضعیف جایگاه دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان،

*مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟

استفاده از اختیارات و ابزار قانونی. مجلس باید قوانین را به گونه‌ای تصویب کند که عدم اجرای آن هزینه سخت و سنگین داشته باشد.

*نمایندگان چرا نباید اسیر تجمل‌گرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟

نمایندگان قبا از انتخاب باید از پول پاشی و اقدامات خلاف قانون انتخابات پرهیز کنند و بلافاصله پس از انتخاب لیست اموال خود را به اطلاع مراجع قانونی برسانند. و بعد از انتخابات بر اموال آنان نظارت جدی بشود

*همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها چه تأثیری می‌تواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلی‌گاه این همراهی و همکاری چیست؟

مجلس باید کارآمد باشد و بر اساس کارآمدی در رأس امور باشد و دیگر قوا آن را واقعاً در رأس امور به رسمیت بشناسند. البته در چارچوب قانون اساسی ضمن رعایت تفکیک قوا به تعامل سازند با دیگر قوا بپردازد

*مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟

نماینده قدرت خود را از دو منبع یکی اختیارات قانونی و دیگری از حمایت مردم می‌گیرد. اگر به مردم پشت کند بخشی از قدرت خود را از دست خواهد داد.

*مردمی بودن یکی از خصیصه‌های مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه می‌تواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوام‌زدگی و طرح شعارهای غیر واقع‌بینانه اسیر شود؟

اولاً نماینده باید بداند که مردم آگاهند و عوام نیستند و لذا عوام فریبی معنی ندارد. ثانیاً با پیگیری خواسته‌های قانونی مردم در عمل مردمی بودن خود را نشان دهد، ثالثاً در اوقات قانونی در میان مردم باشد

* طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مد نظر قرار گیرد؟

نماینده باید به وظایف قانونی خود در سطح ملی و حوزه انتخابیه خود عمل کند و با تخصص و توانی که دارد و با مشورت با کارشناسان در تصویب قوانین خوب مؤثر باشد و در عین حال از حقوق حقه حوزه انتخابیه خود دفاع کند.

  • سوالات استانی:

*باوجود ۳۲۸ پروانه بهره برداری، ذخیره قطعی معادن به میزان ۶۱۰ میلیون تن و وجود ۳۵ نوع ماده معدنی، برنامه شما برای بهره برداری از ظرفیت معادن در استان زنجان چیست؟

تصویب قوانین حمایت از بخش خصوصی واقعی، پرهیز از خام فروشی و تقویت شرکت‌های دانش بنیان در تبدیل محصولات معدنی

*با توجه به سکونت بیش از ۶۰ هزار زنجانی در مناطق حاشیه‌ای، تدبیر شما برای حل معضل حاشیه نشینی در زنجان چیست؟

جذب سرمایه گذار و ایجاد صنایع تبدیلی در کشاورزی، تشویق صنایع کوچک و بزرگ و تسهیل اقدامات بیمه‌ای و تسهیلات بانکی،

*برنامه شما برای توسعه زیرساخت‌های ۲۰ شهرک صنعتی در استان زنجان چیست؟

کاری که بخش خصوصی می‌تواند انجام دهد برای دولت ممنوع باشد و دولت استاندارد تدوین کند و نظارت بر تولیدات در چارچوب رقابت پذیری بکند تا شرکت‌های صنعتی رونق یابد. اقتصاد دولتی پرهزینه و با کیفیت کم است.

«سعدالله نصیری قیداری»

کد خبر 6034569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha