۱ اسفند ۱۳۸۲، ۲۰:۰۹

براي ديدار با مقامات سودان و بررسي اوضاع اين كشور

وزير امور خارجه فرانسه وارد خرطوم شد

دومينيك دوويلپن وزير امور خارجه فرانسه براي گفتگو با مقامات سوداني در مورد اوضاع بحراني ايالت دارفور اين كشور وارد خرطوم شد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه از خرطوم، دوويلپن قرار است امروز با عمر البشير رئيس جمهور سودان ديدار و گفتگو كند.
وزير امور خارجه فرانسه ديروز از كشور چاد كه از شورشيان ايالت دارفور سودان جانبداري مي كند، ديدار كرد.
وي در بازديد از اردوگاه فورشانا در شرق چاد كه كميسارياي امور پناهندگان سازمان ملل بر آن نظارت مي كند، بر افزايش كمك هاي فرانسه به پناهندگان سوداني تاكيد كرد.
درگيري هاي جاري در دارفور در غرب سودان از فوريه 2003(بهمن 81) تا كنون منجر به كشته شدن حدود 3 هزار تن و مهاجرت 100 هزار تن به چاد و آوارگي 670 هزار تن در داخل سودان شده است.
وزير امور خارجه فرانسه پس از ديدار با ادريس ديبي رئيس جمهور چاد گفت: همه بايد براي متوقف كردن درگيري ها در دارفور سودان تلاش كنند زيرا اين امر با ثبات منطقه ارتباط دارد.
پاريس با دقت از دو سال گذشته تلاش هاي صلح را در سودان دنبال مي كند، آمريكا و اتحاديه اروپا بر اين تلاش هاي صلح ميان دولت و شورشيان ارتش خلق براي آزادي سودان در جنوب
اين در حالي است كه حسن الترابي از معارضان برجسته دولت سودان با انتقاد از مداخله آمريكا در امور داخلي سودان، طرح هاي صلح واشنگتن را تهديد كننده و باعث تجزيه سودان توصيف كرده است.
دولت و شورشيان اخيرا توافقنامه تقسيم ثروت و منابع طبيعي را به امضا رساندند.
در درگيري هاي طولاني ميان شمال (دولت سودان با اكثريت مسلمان عرب) و شورشيان جنوب( اكثريت مسيحي ) صدها هزار تن كشته و زخمي  شده اند.

 

 

کد خبر 60511

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha