۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۲۱:۲۲

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی مطرح کرد:

مجازات های پیش بینی شده برای رفتارهای پرخطر در چهارشنبه آخرسال

مجازات های پیش بینی شده برای رفتارهای پرخطر در چهارشنبه آخرسال

بیرجند_ مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی مجازات های پیش بینی شده قانونی برای رفتارهای پرخطر چهارشنبه اخر سال را تشریح کرد.

محمد شریف گلچین در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه از ابتدا تا ۲۰ اسفند در نقاط مختلف کشور شاهد وقوع حوادثی در کشور در خصوص مواد محترقه بوده‌ایم که تلفاتی را به دنبال داشته است، گفت: با توجه به اینکه در این روزها مردم خود را برای استقبال از بهار طبیعت آماده می‌کنند، نباید با ایجاد مشکلاتی به دلیل استفاده از مواد محترقه فرزندان ما دچار مشکل شوند لذا باید همه ما در این زمینه به درک و فهم مشترکی برای پرهیز از رفتارهای نا بهنجار برسیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در چهارشنبه آخر سال هر چند فوتی نداشتیم اما برای تعدادی از همشهریان ما در این شب مشکلاتی به وجود آمد، افزود: با هدف پیشگیری از اتفاقات پر خطر در چهارشنبه آخر سال، دستگاه‌های فرهنگی اجرای برنامه‌های را پیش بینی کرده‌اند که برگزاری محفل انس با قرآن با حضور قاری کشوری در نمایشگاه قرآن و در حسینیه جماران از جمله این برنامه‌ها است.

آمادگی دستگاه‌های مربوط

وی خاطر نشان کرد: همه مجموعه‌های امنیتی، انتظامی و واحدهای بهداشتی، امدادی و خدماتی در شهرستان‌های ۱۱ گانه استان برای ارائه خدمات در مواقع مورد نیاز در آمادگی به سر می‌برند.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص واحدهای بهداشتی از مدتی پیش در قالب ستاد خدمات سفر و کمیته‌های ذیل این ستاد برنامه‌ریزی های لازم انجام شده است.

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی گفت: خانواده‌ها با هدف جلوگیری از حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال، باید نظارت دقیقی بر رفتار فرزندان خود در این خصوص داشته باشند تا فرزندان آنها در روزهای آخر سال دچار مشکل نشوند و بتوانند ایام نوروز را به خوشی پشت سر بگذارند.

گلچین با تاکید بر این نکته که باید بررسی همه جانب‌های توسط دستگاه‌های متولی این موضوع برای بستر سازی مورد نیاز در این باره انجام شود، افزود: در این راستا برنامه‌ریزی خوبی در حال انجام است تا زیر ساخت‌های مورد نیاز برای این منظور فراهم شود.

وی با گرامی داشت ۲۲ اسفند روز شهدا، گفت: امنیتی را که امروز در کشور داریم، مدیون ایثارگری‌ها و از خودگذشتگی های شهدا از ابتدای انقلاب تا کنون است.

به گفته وی فراجای خراسان جنوبی کشفیات خوبی در خصوص مواد محترقه غیر استاندارد داشته و پرونده‌های در این ارتباط در دستگاه قضائی تشکیل شده است.

مجازات‌های پیش بینی شده

گلچین ادامه داد: از جوانان و نوجوانان استان انتظار داریم که در چهارشنبه آخر سال از انجام رفتارهای هنجار شکن و پر خطر پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: برای معدود افرادی که مبادرت به اقدامات خطر آفرین می‌کنند، مجازات و برخوردهای قانونی در پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه شعب ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات احتمالی در دستگاه قضائی تشکیل شده است، متذکر شد: بر اساس بند"ث"ماده ۱۲ قانون مجازات‌های اسلامی، مجازات نگهداری صرف اسلحه و مهمات و حمل و نگهداری مواد محترقه ۹۱ روز تا ۶ ماه حبس دارد و اگر پرتاب مواد محترقه منجر به انفجار صوتی، هراس و فوت و مصدومیت شخصی شود، پرتاب کننده مواد محترقه بر طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات‌های اسلامی به قصاص و یا پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

به گفته وی اگر پرتاب مواد محترقه موجب آتش سوزی و یا سبب تخریب اموال مردم شود، بر طبق ماده‌های ۶۷۶ و ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی به شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری خراسان جنوبی گفت: در صورتی که پرتاب مواد محترقه سبب برهم زده نظم جامعه شود، فرد مرتکب طبق ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

گلچین خاطر نشان کرد: اگر شخصی با پرتاب مواد محترقه موجب ایجاد مزاحمت برای اطفال و بانوان شود، بر طبق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی به دو تا شش ماه حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

به گفته وی در صورتی که مواد محترقه به وسیله خودرو حمل و یا از داخل خودرو برای پرتاب مواد محترقه استفاده شود، خودروی مورد نظر طبق ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به عنوان اسباب ارتکاب جرم توقیف می‌شود.

کد خبر 6053784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha