خبرگزاری مهر - گروه هنر-عطیه مؤذن: سازمان سینمایی سوره در یکی دو سال اخیر به شکل جدی پا به عرصه سریالسازی گذاشته است و هماکنون آثار مختلفی را در مراحل تولید از طرح و فیلمنامه تا تولید و پخش دارد. برخی از این مجموعهها نظیر «سوران» و «کاتب اعظم» با رویکرد اقتباس از کتب شاخص و قهرمانمحور ادبی تولید و از تلویزیون پخش شدهاند و بازخورد مثبت نسبت به این آثار، باعث شد روند تولید سریالهای مناسبتی و به ویژه آثار اقتباسی در سازمان سوره به شکل جدیتری ادامه پیدا کند.
سازمان سینمایی سوره در حال حاضر سریالهای در دست تولید دارد که در حوزههای طنز، دفاع مقدس و حتی ویژه کودک و نوجوان پیش میرود. به همین منظور مرکز تولیدات نوجوان سوره در این سازمان به تازگی راه اندازی شده است و مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس» از اولین محصولات این مرکز است که طی یکی دو سال گذشته پروسه نگارش و ساخت آن پیش رفت. این مجموعه که این روزها آماده نمایش شده، قرار است در آیندهای نزدیک از یکی از شبکههای تلویزیون به نمایش درآید.
حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره در گفتوگویی با خبرگزاری مهر به تشریح جزئیات این مجموعه، تولیدات نوجوان و همچنین سایر تولیدات سریالی پرداخت؛ گفتوگویی که به بهانه سریال آماده پخش این روزها یعنی «هیس هیچی نیس» انجام شده است.
جعفریان در ابتدا درباره موضوعاتی که در فیلمنامههای سریالی سراغ آن میروند و کار در شبکه خانگی به خبرنگار مهر بیان کرد: سال گذشته چند سریال تولیدی سازمان سینمایی سوره همچون «سوران» و «کاتب اعظم» از تلویزیون پخش شد و در حال حاضر هم بیش از ۱۰ سریال داریم که در مراحل مختلف پیگیری میشوند. به طور مثال سریال «قرارگاه سری نصرت» را داریم که برای تلویزیون تدارک دیده شده است و روند تولید آن ادامه دارد.
سریال «ماتی خان» از جمله آثاری است که با اقتباس از کتابی به همین نام برای شبکه خانگی در نظر گرفته شده است، مذاکرات در حال انجام است و باید بر سر موضوع و نکات با شبکه خانگی به نوعی وفاق برسیم وی به تولید سریال برای شبکه خانگی اشاره و بیان کرد: سریال «ماتی خان» از جمله آثاری است که با اقتباس از کتابی به همین نام برای شبکه خانگی در نظر گرفته شده است. مذاکرات در حال انجام است و باید بر سر موضوع و نکات با شبکه خانگی به نوعی وفاق برسیم.
جعفریان در پاسخ به اینکه چقدر با فضای حال حاضر پلتفرمها میتوانند سریالی را در شبکه خانگی ارائه کنند، یادآور شد: ما بیشتر تلاش داریم ایدههای خود را به سرانجام برسانیم، واقعیت این است که پلتفرمها برای یک یا دو میلیون مخاطبی که دارند در نظر میگیرند که چه آثاری برایشان جذاب است و به هر موضوعی ورود نمیکند. شاید کمتر ریسک میکند که سمت برخی مضامین برود.
رئیس سازمان سینمایی سوره با اشاره به فضای «ماتی خان» اضافه کرد: سریال «ماتی خان» یک اثر تاریخی متعلق به دهه ۲۰ است و به فضای ترکمن میپردازد. قصه و پرداخت آن به تقابل قدرت و فضای ایلاتی اشاره دارد و در امتداد سریالهای دیگری است که ما پیش از این ساخته ایم. این مجموعه در یک سه گانه با تم مشترک «جغرافیای مظلوم» قرار میگیرد که سری اول آن سریال «سوران» و پرداختن به کردها بود. در «قرارگاه سری نصرت» به سلحشوری و حماسه عرب زبانهای ایرانی که خود را در خدمت ایران میدانند، پرداختیم و اینجا هم به سراغ قوم ترکمن رفته ایم. هر یک از این اقوام مخصوصاً آنها که در مرز هستند علقه و عرقی به وطن دارند که یک تم مشترک را رقم میزند.
هدف این بود که روایت قصه فضایی فانتزی و لحنی شیرین داشته باشد تا از تلخیهای ماجرا کم کند وی به دیگر سریالهای سازمان سینمایی سوره با فضایی نوجوان محور اشاره و بیان کرد: سریال «هتل خیلی خیلی عجیب» هم برای تلویزیون و در مجموعه باشگاه فیلم سوره به زودی تولید خواهد شد که در راستای توجه ویژه ما به مخاطب نوجوان ساخته میشود.
رئیس سازمان سینمایی سوره در ادامه درباره ساخت سریال «هیس، هیچی نیس» که آن هم فضایی نوجوان محور دارد توضیح داد: تقریباً حدود یک و نیم سال پیش ایده و بررسی اولیه ساخت این پروژه شروع شد و از همان ابتدا هم مجموعه کتاب «سرگذشت استعمار» به عنوان منبع اقتباس مورد توجه قرار گرفت. از طرفی به دنبال قالبی بودیم که بتوان در آن این فضا را به شکل جذابی برای مخاطب نوجوان روایت کنیم.
وی اضافه کرد: از بین نمونه کارهای خارجی که دیده شد و منابع اقتباسی که وجود داشت به این سمت رفتیم که یک مجموعه نمایشی که ترکیبی از اتفاقات نمایشی و روایت و اطلاع رسانی داشته باشد مورد بهره برداری قرار بگیرد. هدف این بود که روایت قصه فضایی فانتزی و لحنی شیرین داشته باشد تا از تلخیهای ماجرا کم کند.
جعفریان درباره موضوع و قصه این اثر عنوان کرد: در طراحی اولیه اینگونه بود که در فصل اول به برخی از بخشهای کتاب بپردازیم و در فصلهای دیگر سریال سراغ دیگر موضوعات برویم. به این ترتیب در فصلی که ساخته شد موضوعات برده داری و سیاه پوستها سوژه اصلی روایتهای تاریخی شدند.
وی اضافه کرد: نگارش متنها حدود ۸ تا ۹ ماه طول کشید و غیر از این کتاب از منابع تاریخی دیگر هم بهره گرفتیم و کار ابتدای امسال وارد تولید شد.
جعفریان درباره نمونه آثار خارجی تصویری که از آنها هم برای ساخت این مجموعه ایده گرفته شده است، بیان کرد: یکی از کارهایی که همکاران ما در مرکز تولیدات نوجوان انجام دادند همین بود که نمونههای خارجی این موضوعات را بررسی کردند تا ببینند این موضوعاتی که کمی هم بار خشونت و ترس دارد چگونه در آثار تصویری خارجی مورد بهره برداری قرار گرفته است. به طور مثال مجموعهای بود به نام «تاریخ وحشت» که اتفاقاتی از تاریخ را که کمی منزجر کننده بوده است برای بچهها بیان کرده بود.
وی در پایان به ضرورت جذابیت و سرگرمی تاکید و عنوان کرد: در وهله اول این مجموعه برای مخاطب تلویزیونی طراحی شده است و این را در نظر گرفتیم که اثر جذاب و سرگرم کنندهای نسبت به نمونههای مشابه در تلویزیون باشد.
نظر شما