۱۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۹:۵۸

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

دنیا روزی به نفع ما و روزی به ضرر ما است

دنیا روزی به نفع ما و روزی به ضرر ما است

این کارشناس مذهبی گفت: دنیا یک روز به نفع ماست و یک روز به ضرر ما است درست نیست که هر زمان به نفع ما بود شاکر نباشیم و هر زمان به ضرر ما بود کفران کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس مسائل دینی به مناسبت ماه مبارک رمضان به تفسیر آیاتی از سوره روم پرداخته و گفت: در آیاتی از این سوره آمده است که اگر خداوند اراده کند که باد همه زراعت‌های شما را از بین ببرد شما چه می‌توانید بکنید، پس چرا وقتی باران یا باد مفید می‌آید شما خدا را شکر نمی‌کنید و به گناه مشغول هستید.

وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید برخی از انسان‌ها وقتی که نعمت به آنها روی می‌آورد دچار طغیان می‌شوند و وقتی که نعمت از آنها روی برمی‌گرداند به کفران الهی دچار می‌شوند. دنیا یک روز به نفع ماست و یک روز به ضرر ما است درست نیست که هر زمان به نفع ما بود شاکر نباشیم و هر زمان به ضرر ما بود کفران کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: عالم هستی فراز و نشیب و آرامش و زلزله دارد. طبق آیات قرآن کریم حضرت ایوب (ع)، یحیی (ع) و حضرت زکریا (ع) چقدر سختی کشیدند اما صبوری کردند. زمان امام صادق (ع) منصور دوانیقی که با سادات بسیار دشمنی داشت عده‌ای از سادات حسنی را زندانی کرده بود. زندانی که آنها را قرار داده بود بسیار سخت بود شب و روز آنها مشخص نبود و مکان بسیار تاریک بود با غذای اندک و رنج و مشقت بسیار، امام صادق در آن شرایط برای آنها نامه‌ای نوشتند و آنها را به صبر توصیه کردند که در این سختی‌ها مبادا خشم کرده و ناشکری کنید.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه انسان‌ها نباید در زندگی اینگونه باشند که در اثر اندکی سختی یا کمبود نعمت دچار ناشکری بشوند، اظهار کرد: خداوند می‌فرماید ما برای شما باد و باران نعمت فرستادیم گاهی ممکن هست بادی هم که مضر است بیاید و زراعت شما از بین ببرد اینگونه نباشید که کفران کنید.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنرانی خود به آیه‌ای دیگر اشاره کرده و گفت: خداوند می‌فرماید پیامبر تو نمی‌توانی با مرده‌ها صحبت کنی، برخی به این آیه استناد کردند که اینجا منظور کسانی هستند که دل‌های آنها مرده است. حیات در قرآن به چند معنا است یکی حیات گیاهی که در قرآن آمده است زمین پس از مرگ زنده می‌شود، حیات حیوانی که ما می‌میریم و زنده می‌شویم. حیات روحی برخی از نظر جسمی زنده هستند اما چون درک ندارند در واقع حیات روحی ندارند.
وی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید هرکس عمل صالح انجام دهد زندگی پاکیزه به او می‌دهیم یعنی دل او زنده می‌شود، گفت: امیرمومنان امام علی (ع) می‌فرمایند برخی مرده متحرک هستند چهره آنها چهره آدم است اما قلب آنها قلب حیوان است حیات آنها حیوانی است. در قرآن کریم حیات به معنای قیامت هم آمده است، قرآن می‌فرماید در آخرت برخی می‌گویند ای کاش ما چیزی برای حیات می‌فرستادیم.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برخی چشم دارند اما نمی‌بینند گوش دارند اما نمی‌شنوند یعنی آنچه را که می‌گوئید درک نمی‌کنند. عنوان کرد: ابوجهل و ابولهب از کسانی بودند که می‌شنیدند اما نمی‌خواستند عمل کنند آنها همان کسانی هستند که چشم‌و گوش دلشان کور و کر شده بود. امروز هم افرادی هستند که مثل ابولهب گوش و چشم جسمی آنها خوب می‌بینند و می‌شنوند اما با گوش و چشم دلشان چیزی نمی‌شنوند و نمی‌بینند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه خداوند در قرآن به حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم (ع) و مرسلین سلام داده است، خداوند به مردگان سلام نمی‌دهد، این نشان دهنده آن است که آنها در برزخ حیات دارند. ابراز کرد: پس از جنگ بدر پیامبر با کشته شدگان دشمن صحبت می‌کردند و می‌فرمودند که آیا وعده الهی را دیدید. برخی اعتراض کردند که مگر می‌شود با مردگان صحبت کرد. پیامبر فرمودند در حال حاضر آنها بهتر از شما متوجه می‌شوند من چه می‌گویم.

وی ادامه داد: در جنگ جمل عده زیادی مقابل امیرمومنان امام علی (ع) ایستادند. یکی از کسانی که در این جنگ کشته شد یک عالم مفسر قرآن در سپاه دشمن است که شب درب منزل او رفتند و گفتند می‌خواهیم با علی بجنگیم. این مفسر قرآن گفت درباره علی آیات زیادی نازل شده است ۳۰۰ آیه قرآن درباره علی است آیا شما اصحاب پیامبر می‌خواهید جلوی علی که جان پیامبر است بایستید. کمی پول به او دادند راضی شد و فریب خورد و در جنگ جمل مردم را به جنگ با امیرمومنان تحریک کرد و فریاد می‌زد علی را به قتل برسانید که بهشت در انتظار شما است. همین شخص در جنگ به درک واصل شد. پس از اینکه کشته شد امیرمومنان امام علی (ع) به او فرمود ای جناب کعب علم داشتی اما علم تو برای تو سودمند نشد چرا که شیطان تو را گمراه کرد.

این استاد اخلاق با استناد به حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه خاطرنشان کرد: در جنگ صفین که حضرت از جنگ که برمی‌گردند جلو قبرستان کوفه ایستاد و به مرده‌ها رو کردند فرمودند ای اهالی سرزمین تنهایی و وحشت، اگر از من علی خبر می‌خواهید من سه خبر برای شما دارم در خانه‌های شما دیگران زندگی می‌کنند، اموال شما را تقسیم کردند همسرانتان هم زندگی خود را می‌کنند. سپس فرمود اگر خداوند به این‌ها اجازه بدهد که سخن بگویند همه می‌گویند تنها چیزی که در اینجا به درد ما می‌خورد تقوا و خویشتن‌داری است. بنابراین این موت که در قرآن به کار می‌رود به معنای مردگان نیست بلکه به معنای مردگان روحی یا مرده دلان است که نمی‌توانند سخن حق را درک کنند.

کد خبر 6064636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha