۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۴۰

نیویورک تایمز گزارش داد؛

جزییات شکایت نیکاراگوئه از آلمان در دیوان بین‌المللی دادگستری

جزییات شکایت نیکاراگوئه از آلمان در دیوان بین‌المللی دادگستری

شکایت نیکاراگوئه از آلمان به عنوان سومین پرونده مطرح شده در دیوان بین‌المللی دادگستری در سال جاری میلادی با محوریت جنگ غزه، از پرونده آفریقای جنوبی فراگیرتر است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، نیکاراگوئه امروز دوشنبه از دیوان بین المللی دادگستری خواست تا با صدور حکمی از آلمان بخواهد ضمن توقف حمایت تسلیحاتی از اسرائیل، از تصمیمش مبنی بر توقف کمک مالی به آژانس امدادرسانی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) منصرف شود.

نیکاراگوئه در جلسات دیوان بین المللی کیفری که به مدت دو روز در شهر لاهه هلند برگزار می‌شود، درخواست اتخاذ «تدابیر فوری و اضطراری» را به عنوان بخشی از یک پرونده گسترده‌تر مطرح کرده است که برلین را به نقض کنوانسیون نسل‌کشی و قوانین جنگ در حمایت از اسرائیل در تجاوز به نوار غزه متهم می‌کند.

تیم حقوقی نیکاراگوئه در دیوان بین المللی کیفری امروز دوشنبه تأکید کرد که آلمان از آغاز تجاوز اسرائیل به نوار غزه در نسل‌کشی فلسطین مشارکت دارد و قوانین بین المللی را نقض کرده است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» ضمن تحلیل اقدام نیکاراگوئه علیه آلمان گزارش داد که پرونده جدید تشکیل شده در دیوان بین المللی دادگستری، سؤالات جدیدی را در مورد مسؤولیت کشورهایی که از اسرائیل در جنگ غزه حمایت تسلیحاتی می‌کنند، ایجاد می‌کند.

این روزنامه افزود که پرونده شکایت نیکاراگوئه که سومین موردی است که در سال جاری در دیوان بین المللی دادگستری مطرح می شود و به موضوع جنگ غزه می‌پردازد، دامنه وسیع‌تری نسبت به پرونده آفریقای جنوبی دارد.

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است که نیکاراگوئه، برلین را به نقض کنوانسیون‌های ژنو و کنوانسیون ضد نسل‌کشی متهم و ضمن تأکید بر ضرورت حمایت از غیرنظامیان، «اسرائیل» را به ارتکاب رفتارهای غیرقانونی در سرزمین های اشغالی متهم کرده است.

حقوقدانان هم در گفت‌وگو با نیویورک تایمز اشاره کردند که آلمان پس از آمریکا دومین تأمین کننده تسلیحات اسرائیل است و این در حالی است که برلین به صلاحیت کامل قضایی دیوان بین المللی دادگستری اذعان کرده است.

گفتنی است که آفریقای جنوبی چند ماه پیش با طرح شکایتی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری، رژیم اشغالگر صهیونیستی را به ارتکاب نسل‌کشی در نوار غزه متهم کرد و این دادگاه بین المللی نیز با صدور حکمی آتش‌بس فوری در نوار غزه را در ماه رمضان خواستار شد، ولی تل‌آویو تا کنون به آن بی‌اعتنایی کرده است.

کد خبر 6073472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha