به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، تابلو موزیکالِ «خمار مستی» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرجنژاد است. در این اثر میدیا فرجنژاد نواختنِ تار و آهنگسازی را برعهده داشته و آواز را میلاد هیبدی میخواند.
«خمار مستی» با غزلی از سعدی و به مناسبت روز بزرگداشت این شاعر بزرگ منتشر میشود.
میدیا فرجنژاد طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» درباره اثرِ «خمار مستی» و سفر به روستای صوفیآباد در شهرستان سرخه نوشته است:
«روستای صوفی آباد شهرستان سرخه، با فاصله بیست و پنج کیلومتر از سمنان، آرامگاه مردی را در سینه خود دارد که تاثیر شگرف و بسیاری در آبادی و پیشرفت سمنان داشته است. مردی که ادیب، عارف، شاعر و نویسنده کتابهای بسیاری است و پایه گذار مکانیزم تقسیم آب در سمنان شناخته میشود. آن هم در دوره ایلخانی.
هر بار که زندگینامه بزرگان این سرزمین را میخوانم و به پیشتازیمان در علوم و فنون مختلف فکر میکنم، هم لذت میبرم و هم حسرت میخورم. طبیعتاً هم دلیل لذت مشخص است و هم چرایی حسرت!
مقبره شیخ علاءالدّوله سمنانی واقع در روستای صوفی آباد سمنان، در آغاز بنایی رفیع و با عظمت بود که به دستور عمادالدّین جمال الدّین عبدالوهاب، وزیر سلطان محمّد خدا بنده از خشت خام ساخته شد. سپس خانقاهی برآن افزود و در آن جا به ریاضت پرداخت و پس از مرگ در آن جا به خاک سپرده شد. آنچه در این مکان متفاوت است، آرامش آنجاست. آرامشی که به عمق وجود آدمی رخنه میکند.
او که به مدت ده سال دارای مشاغل دیوانی و سیاسی مهم بود طی اتفاقی جذبهای دریافت کرد و به گفته خودش حجاب از پیش چشمانش برداشته شد و به مجاهده با نفس روی آورد و آخرین سالهای عمرش را در صوفی آباد، در خانقاهی که خودش ساخت گذراند.
سرگذشت شیخ شبیه غزل سعدی است: همه عمر برندارم سر از این خمار مستی/ که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی»
«خمار مستی» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط تار در استودیو ۵۴ انجام شده است.
کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاجمحمدی بوده و نشر بینالمللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمهسازان دلنشین است.
پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تا کنون حدود ۳۰۰ تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشتهاند.
نظر شما