۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد؛

برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی

برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی

اراک- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: هر گونه اقدامی که باعث تخریب زیستگاه حیات وحش و محیط‌ زیست این استان شود تخلف محسوب شده و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف یوسفی اظهار کرد: بر اساس بند (د) ماده ۱۰ قانون شکار و صید، و ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از بین بردن رستنی‌ها از جمله قطع درختان، خارزنی، بوته کنی و تعلیف غیرمجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه‌های حیات وحش، تجاوز و تخریب در این مناطق ممنوع است.

وی تاکید کرد: هر گونه اقدامی که باعث تخریب زیستگاه حیات وحش و محیط زیست شود تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: این استان دارای یک‌هزار و ۳۳۶ گونه گیاهی شامل یک‌هزار و ۱۹ گونه علفی، ۱۵۱ گونه بوته‌ای، ۱۲۵ گونه درختچه‌ای و ۴۱ گونه درختی است.

یوسفی افزود: همچنین گیاهان کوهستانی استان نیز شامل ارژن، داغداغان، انجیر وحشی، بنه، بادام کوهی، کیکم، تنگرس، زرشک، سماق، گون، درمنه کوهی، ریواس، کنگر، موسیر، لاله و لاله واژگون است. ‌

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: برخی افراد سودجو با چیدن و ریشه‌کنی گیاهان دارویی و کوهی موجب تضعیف و حتی از بین بردن زیست‌بوم، تخریب و هم چنین عدم رویش دوباره این گونه و کاهش تنوع گونه‌ای در سال‌های آینده می‌شوند که علاوه بر برداشت بی‌رویه گیاهان کوهی، باعث از بین رفتن آن گیاه در مناطق می‌شود.

یوسفی گفت: اکنون در فصل بهار و زایش حیات وحش قرار داریم و رفت و آمدهای بی‌رویه به مناطق کوهستانی و حفاظت شده باعث لطمه زدن به گونه‌های حیات وحش می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: تنوع زیستی و پوشش گیاهی هر منطقه گنجینه‌ای گرانبها و رو به پایان است که هیچ فرصتی برای جبران خسارات وارده بر آن وجود ندارد از این رو مشارکت و همدلی مردم ضروری است و بهترین حافظان تنوع زیستی در واقع ساکنان همان مناطق هستند.

کد خبر 6084141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha