۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۱۹

از شبکه چهار سیما؛

مستند پرتره حکمت‌الله ملاصالحی پخش می شود

مستند پرتره حکمت‌الله ملاصالحی پخش می شود

مستند «شیدای حکمت»؛ پرتره‌ای درباره «حکمت الله ملاصالحی» پنجشنبه هفدهم خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «شیدای حکمت»؛ پرتره‌ای درباره «حکمت الله ملاصالحی» پنجشنبه هفدهم خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.

این مستند شانزدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی رضا عباسی پیش‌روی مخاطبان این شبکه تلویزیونی خواهد بود.

رضا عباسی کارگردان این فیلم با اشاره به روند تحصیلات علمی حکمت الله ملاصالحی گفت: استاد ملاصالحی در سال ۱۳۵۴ شمسی با تشویق و همراهی مهرداد بهار، سیمین دانشور و یوسف مجیدزاده به یونان رفت و در سال ۱۳۶۴ شمسی موفق به دریافت دکترای باستان‌شناسی و تاریخ با درجه عالی از دانشکده فلسفه دانشگاه آتن شد. «تحلیلی بر مرگ در تمدن مینوسی - مسینی بر مبنای شواهد باستان شناختی» عنوان پایان‌نامه دکتری او بود.

او اضافه کرد: ملاصالحی پس از دریافت دکتری، مدتی در دانشگاه‌های آتن و سالونیک دعوت به ارائه سخنرانی‌های ترمی شد و به موازات آن، دو سال نیز در رایزنی فرهنگی ایران در آتن به تدریس پرداخت و سپس برای ادامه مطالعات و تحصیل در مقطع پسادکتری باستان‌شناسی به لندن رفت. وی پس از یک سال اقامت در لندن، از سوی دانشگاه تهران برای تدریس به ایران دعوت شد.

عباسی در ادامه افزود: دکتر ملاصالحی در سال‌های پایانی دهه شصت به ایران آمد و ضمن تدریس و همکاری علمی و عملی با گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در مطالعات میدانی دشت قزوین، به ریاست مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران انتخاب شد.

کارگردان مستند «شیدای حکمت» اظهار کرد: دکتر ملاصالحی در دهه هفتاد همکاری خود را با شورای برنامه‌ریزی دانشکده هنر دانشگاه شاهد، حوزه هنری و دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد و در دهه هشتاد به همکاری با بخش واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی پرداخت و در ادامه پس کسب مقام استادی در دانشگاه تهران، از این دانشگاه بازنشسته شد.

عباسی تصریح کرد: تسلط ملاصالحی بر منابع علمی و پژوهشی ستودنی است. او فلسفه باستان‌شناسی را پایه‌گذاری کرد. بعد از بازگشت به ایران، وارد گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران شد. انس او با دین و کلام الهی نیز بسیار مهم و قابل توجه است. تا آنجا که به گفته دانشجویان، درس باستان‌شناسی قرآن را نیز در دانشگاه تهران تدریس کرده است.

کارگردان مستند «شیدای حکمت» تأکید کرد: یکی از مهمترین جنبه‌های سلوک و حیات دکتر ملاصالحی پاسداری او از باستان‌شناسی ایران است. این استاد گرانقدر علی رغم این که بازنشستگی، همچنان پیگیر مسائل باستان‌شناسی در ایران است.

بر اساس این گزارش، عوامل این مستند عبارتند از: مجری طرح محراب محمدزاده، تحقیق سیامک صدیقی - محمد آسیابانی، مدیر فیلمبرداری یاسر آقاامینی‌ها، تدوین و صداگذاری مریم مرشد، صدابردار مجید نجاتی، انتخاب موسیقی و سولیست تیتراژ پایان بردیا دینوری، مدیر تولید علی هیهاوند، دستیار کارگردان سیاوش درخشی، هماهنگی تولید منوچهر پویان مهر، فیلمبرداران اردلان معتمدی - یزدان موسی خانی، دستیاران فیلمبردار عباس معتمدی، حسین صالحی راد، دستیار صدابردار محمد اشرف پور، مشاور علمی حسین عسکری و مشاور رسانه‌ای سیده الهام کاظمی.

«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ واندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبه‌ها ساعت ۱۹ پخش و جمعه‌ها ساعت ۱۲:۳۰ تکرارمی‌شود.

کد خبر 6108630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha