۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۱۷

به مناسبت هفته میراث فرهنگی؛

جلسه شورای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان برگزار شد

جلسه شورای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان برگزار شد

کرمان- همزمان با آغاز هفته میراث فرهنگی، جلسه شوراهای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید شاهرخی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ظهر یکشنبه در جلسه شوراهای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: هسته اولیه پایگاه‌ها در قالب پایگاه‌های باستان‌شناسی همچون شوش، تخت جمشید، هگمتانه و سیلک حدود یک قرن پیش شکل گرفته است.

وی افزود: پس از اتمام جنگ تحمیلی گسترش پایگاه‌ها در دهه ۷۰ آغاز شد و سال‌های ۸۰ تا ۸۶ با فعالیت هماهنگ و مستمر ۶۵ پایگاه در قالب ملی و جهانی شکل گرفت.

شاهرخی بیان کرد: تفکیک پایگاه‌ها به صورت ملی و جهانی در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ انجام شد و در سال ۹۲ مورد بازنگری و ساماندهی مجدد قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: در حال حاضر ۹۸ پایگاه ملی و ۲۶ پایگاه جهانی در قالب ۴۶ مکان در کشور در حیطه پژوهش، حفاظت، معرفی و مرمت به صورت چند رشته‌ای فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: در استان کرمان از ظرفیت خوبی برخوردار هستیم و از تعداد ۲۶ پایگاه جهانی در کشور، ۵ پایگاه جهانی مربوط به استان کرمان است و از پایگاه‌های ملی هم استان کرمان دارای ۲ پایگاه است.

شاهرخی گفت: پایگاه‌های میراث جهانی و ملی مأموریت دارند در چهارچوب مدیریت یکپارچه و نظام‌مند با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان علمی و تخصصی، ضمن ارتقا حفاظت و صیانت از اصالت، تمامیت و ارزش‌های برجسته آثار فرهنگی- طبیعی پایگاه‌ها، زمینه ترویج و انتقال آن به نسل‌های آینده را فراهم کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان سپس یادآور شد: اهداف اصلی شوراها حفاظت، مرمت و صیانت از آثار پایگاه‌های میراث ملی و جهانی منطبق با معیارهای بین المللی است.

وی گفت: ایجاد ارتباط مستمر و شبکه داخلی بین پایگاه‌ها در سطح ملی جهت انتقال تجربیات در زمینه معرفی و آموزش، شیوه‌های مشارکت‌های درون و برون سازمانی، تدوین دستورالعمل‌های حفاظت و توسعه پایدار مشترک، فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی از دیگر اهداف شوراهای پایگاه‌های ملی و جهانی است.

در پایان این جلسه ویدئو کنفرانسی که با حضور علی دارابی معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارتخانه و رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برگزار شد، از پیشکسوتان و فرهیختگان عضو شوراهای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6112058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha