۵ دی ۱۳۸۶، ۸:۱۴

چاپلین هنوز خنده بر لب‌ها می‌آورد؛ به بهانه سالمرگ اسطوره سینمای کمدی

چاپلین هنوز خنده بر لب‌ها می‌آورد؛ به بهانه سالمرگ اسطوره سینمای کمدی

به لطف تلاش‌های یک آرشیو فیلم در ایتالیا و یک کمپانی فیلمسازی در فرانسه، سبیل احمقانه چارلی چاپلین و نوع راه رفتن بامزه او سه دهه پس از مرگ وی هنوز هم محبوب است.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد چاپلین 25 دسامبر سال 1977 (چهارم دی 1356) از دنیا رفت، اما طنز گزنده فیلم‌هایی مانند "جویندگان طلا"، "پسربچه" و آخرین فیلم صامت او "عصر جدید" در گذر زمان امتحان خود را پس داده و تماشاگران سراسر جهان از بنگلادش تا برزیل را سرگرم کرده است.



صحنه‌ای از فیلم "دیکتاتور بزرگ"

از سال 2001 تاکنون حدود 8/2 میلیون نسخه از دی‌وی‌دی‌های چاپلین در سطح جهان به فروش رسیده، با این حال در اواخر دهه 1990 چاپلین به آرامی از نقشه سینما حذف شد. کپی فیلم‌های او دیگر کهنه شده بود و کمتر جایی به نمایش درمی‌آمد. همین مسئله وارثان او را بر آن داشت به دنبال راهی برای جان بخشیدن دوباره به آثار چاپلین باشند.

همان سال کمپانی فیلمسازی MK2 فرانسه آثار فرانسوا تروفو فیلمساز فقید فرانسوی را به صورت دی‌وی‌دی به بازار ارائه کرد. ناتانل کارمیتز که با پدرش مارین MK2 را اداره می‌کنند، در این باره گفت: "این نسخه‌های باکیفیت به ما فرصت داد نشان دهیم قادر به انجام چه کارهایی هستیم و خود را در صدر تولیدکننده‌های دی‌وی‌دی قرار دهیم."

وراث چاپلین سال 2001 حقوق پخش بین‌المللی 18 فیلم برتر او را در برابر مبلغی که هنوز میزان آن مشخص نشده در اختیار مارین کارمیتز قرار دادند. MK2‌ این فیلم‌ها را برای بازیابی به آرشیو فیلم بولونیا و آزمایشگاه ایمجین ریتروواتا ایتالیا فرستاد و از استودیو وارنر خواست مسئولیت پخش جهانی دی‌وی‌دی‌ها را به عهده بگیرد. جانلوکا فارینلی رئیس آرشیو فیلم بولونیا گفت: "برای بازیابی یک فیلم همکاری چند نهاد بسیار ضروری است."

اگر نگاتیو اصلی گم شده باشد، کار بازیابی را می‌توان روی کپی‌های فیلم انجام داد که گاهی اوقات کیفیت بالا ندارند و باید با کاستن از کنتراست به نوعی تصاویر را همگن کرد. ایمجین ریتروواتا با همکاری آرشیو ملی فیلم و تلویزیون لندن و "لابستر" فرانسه قصد دارند سال آینده 33 فیلم کوتاه چاپلین مربوط به سال‌های 1914 و 1915 استودیو "کیستون" را بازیابی کنند.

کارمیتز گفت واکنش آمریکایی‌ها نسبت با بازیابی فیلم‌های چاپلین ناامیدکننده بود، "چرا که آمریکایی‌ها حافظه کوتاه مدت دارند و خیلی به حفظ میراث سینمایی علاقه‌مند نیستند، اما چاپلین در بسیاری از کشورها از جمله برزیل، آرژانتین و ژاپن بسیار محبوب است."

نسخه‌های بازیابی شده فیلم‌های چاپلین اکنون در سینماهای مهم به نمایش درمی‌آیند، از جمله "دیکتاتور بزرگ" که سال 2002 در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد و بسیار نیز مورد استقبال قرار گرفت و "عصر جدید" که سال 2003 در جشنواره فیلم کن پخش شد.

آرشیو فیلم بولونیا در عین حال فیلمنامه‌ها و طراحی‌های چاپلین را نیز به صورت دیجیتال آورده است. از سوی دیگر هفته پیش اعلام شد خانه فیلمساز فقید بریتانیایی در سوئیس که او 25 سال آخر خود را در آن گذراند، به  زودی به یک موزه تبدیل می‌شود که شامل نمایشگاه دائمی، سالن سینما با 200 صندلی گنجایش، فروشگاه و رستوران است.

کد خبر 611343

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha