۴ خرداد ۱۴۰۳، ۲۳:۰۱

دیدار مدیران مراکز پژوهشی عتبه عباسیه با آیت الله فاضل لنکرانی

دیدار مدیران مراکز پژوهشی عتبه عباسیه با آیت الله فاضل لنکرانی

مدیران مراکز پژوهشی عتبه عباسیه با آیت محمدجواد فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام دیدار و گفت‌وگو کردند.

مدیران مراکز پژوهشی عتبه عباسیه با آیت محمدجواد فاضل لنکرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار مدیران مراکز پژوهشی عتبه عباسیه گفت: از تلاش‌های فضلای گرامی عتبه عباسیه در احیای تراث علمی فقهاء بزرگ حوزه‌های علمیه نجف و کربلا و حله تشکر می‌کنم. این‌گونه فعالیت‌های علمی از تولیت محترم عباسیه، فوق انتظار است. چون معمولاً توقع مردم از متولیان شرعی عتبات حفظ و نگهداری مشاهد مشرفه و تسهیل امور زائرین و نشر زندگینامه و تشریح فعالیت‌های علمی، سیاسی، اجتماعی و سخنان گهربار آن حضرات و نحوه شهادت و بیان کراماتی است که از آنها صادر شده است، در حالی که روح زیارت احیا دین است. حقیقت زیارت ائمه معصومین، حفظ شریعت و به کمال رساندن اعتقاد زائر به توحید و ولایت است. قطعاً تحقیق و نشر کتب بزرگان حوزه از ارکان حفاظت از دین است و انجام این مهم حاکی از دقت نظر و نگاه عمیق مسئولین محترم عتبه به وظیفه اساسی خویش در این جایگاه است.

وی افزود: خداوند بزرگ را بر تحقق این نعمت شکرگزاریم و ما نیز بحمدالله در این مجتمع ائمه اطهار در همین مسیر حرکت می‌کنیم و گمان نمی‌کنم توفیقی بالاتر از حضور بر سفره قرآن و اهل‌بیت و نشر آن وجود داشته باشد.

فاضل لنکرانی اظهار داشت: امروز که کشور عراق تحت زعامت مرجعیت بزرگ حضرت آیت‌الله سیستانی حفظه‌الله قرار دارد، انتظار می‌رود حوزه‌های علمیه عراق؛ بلکه حوزه‌های جهان اسلام در توسعه و ترویج مکتب اهل‌بیت سعی وافر داشته باشند. در هیچ زمانی در طول تاریخ چنین امکانی برای بیان حقیقت دین و جامعیت مکتب اهل‌بیت در تمامی ابعاد مورد نیاز انسان وجود نداشته است و این مسئولیت روحانیت را بیشتر می‌کند.

این استاد برجسته حوزوی گفت: مرحوم والد ما به فضلاء درسشان تأکید می‌فرمودند اگر وظیفه روحانیت قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به اقامه نماز جماعت و حضور در درس و در حد کمی به تألیف و منبر محدود می‌شد امروز با امکاناتی که در اختیار دارد و استقبال فراوانی که مردم برای شنیدن حقایق دین دارند، چند برابر گشته است. حقایق دین هم در این تراث باقیمانده از بزرگان ما نهفته است. از این‌رو احیا این تراث، نه اینکه فضیلت داشته و مستحب باشد؛ بلکه از باب مقدمه واجب و جهت‌های دیگر واجب می‌باشد. وقتی تفقّه در دین واجب است، راهی برای تفقّه جز مراجعه به این تراث فقهی و اصولی و تفسیری و اخلاقی و اجتماعی وجود ندارد.

وی گفت: نکته مهمتر از نشر این تراث، تحقیق در متن این تراث و استخراج نکات مهم و اساسی نهفته در هر یک از این متون است که قبل از آن کسی به آن اشاره نکرده است.

فاضل لنکرانی در پایان خاطرنشان کرد: این امری بسیار مهم و ضروری است. لازم است در هر مجموعه پژوهشی بخش مستقلی برای استخراج موضوعات جدید نهفته در متون راه‌اندازی شود.از خداوند بزرگ توفیقات روزافزون شما را که موجب تقویت دین و حوزات علمیه گردد خواهانم.

کد خبر 6117258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha