۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۷

رییس سازمان انرژی اتمی ایران:

۸ مرکز پرتودهی هسته ای در کشور راه اندازی می شود

 ۸ مرکز پرتودهی هسته ای در کشور راه اندازی می شود

ساری- رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: هشت مرکز فناوری هسته کشاورزی و پرتودهی محصولات تا نیمه پاییز در کشور راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی عصر جمعه در حاشیه دیدار با آیت الله لائینی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد از محصولات غذایی و کشاورزی کشور ۳۰ ضایعات می‌شود، گفت: از ۱۳۰ میلیون تن تولید حدود ۴۰ میلیون تن ضایعات می‌شود.

وی گفت وقتی محصول با استفاده از فناوری هسته‌ای پرتودهی شود، باقیمانده آفات و سموم از محصولات زدوده می‌شود و از هفته آینده استان‌های مختلف سایت‌های پرتودهی فعال می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: از طریق مزایده سعی کردیم برخی از کارخانه‌های تعطیل و تملک شده توسط بانک‌ها را تملک کنیم، گفت: تا اواسط پاییز حداکثر ۸ مرکز پرتودهی در کشور افتتاح می‌شود.

اسلامی به هجوم آفات مگس مدیترانه در باغات مازندران اشاره و اضافه کرد: یک سال در دشت ناز ساری کار مطالعات انجام شد و نتیجه بالای ۹۲ درصدی داشته است.

وی گفت: همچنین آفتی در زمینه برنج و شالیزار نیز وجود دارد که با کار پرتودهی می‌توان نسبت به مدیریت و مقابله با آن اقدام کرد و سبدی از خدمات مختلف در قالب پرتودهی فناوری هسته‌ای ارائه می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی به مسائل حوزه زیست محیطی نیز اشاره و اضافه کرد: تصفیه شیرابه در استان مازندران حائز اهمیت است و ورودم به چشم آب اراضی تبعات زیانباری دارد.

کد خبر 6117750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha