۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۲

دارپا هواپیمای عمود پرواز بی سرنشین با قابلیت جدید آزمایش می‌کند

دارپا هواپیمای عمود پرواز بی سرنشین با قابلیت جدید آزمایش می‌کند

شرکت Sikorsky به مرحله بعدی پروژه دارپا برای توسعه یک هواپیما عمودپرواز بی سرنشین با قابلیت پرواز در تمام شرایط آب وهوایی از روی زمین یا کشتی وارد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این هواپیمای عمودپرواز هم اکنون تحت آزمایش است. طرح اولیه این وسیله نقلیه بخشی از برنامه X-Plane دارپا برای توسعه سیستم های هوای بی سرنشین کلاس۳ با قابلیت فرود و از زمین بلند شدن عمودی است که نیازی به زیرساخت خاص روی خشکی یا کشتی ندارد.

قرارداد اولیه پروژه درسال۲۰۱۳ میلادی به شرکت Sikorsky Innovations اعطا شد و اخیرا پل لمو ریس شرکت نیز تایید کرده تست های پرواز حداقل در ۱۸ ماه اخیر به عنوان بخشی از مرحله اولیه توسعه در حال انجام است.

این شرکت اعلام کرد دلیل انتخاب طرح هواپیمای عمود پرواز «بال با روتر» که مشابه پروژه Heliwing بویینگ در میانه دهه ۱۹۹۰ میلادی است، آن است که جریان مداوم هوای مربوط به پروپراتور در سراسر بال باعث کاهش نیروی پسار(drag) در حالت شناور ماندن و همچنین هنگام تغییر وضعیت به حالت پرواز به سمت جلو می شود.

پروپراتور یک ایرفویل در حال چرخش است که هم به عنوان پروانه هواپیما و هم به عنوان روتور به سبک هلیکوپتر عمل می کند.

این هواپیمای بی سرنشین هنگامیکه در هوا نیست، روی چهار پایه خود قرار می گیرد و دماغه و دو پروپراتور آن به سمت آسمان هستند. وسیله نقلیه عمود پرواز در همین وضعیت از زمین بلند می شود و سپس به وضعیت افقی تغییر جهت می دهد تا ماموریت های اطلاعاتی، نظارتی، بازیابی و هدف‌گیری دوربرد را انجام دهد.

این نمونه اولیه که با باتری کار می کند هم اکنون تحت آزمایش پرواز است تا ثبات آن طی عملیات های از زمین بلند شدن و فرود عمودی و همچنین کارآمدی در حالت پرواز به طور افقی تایید شود.

طرح اولیه Sikorsky یکی از ۶ طرحی است که وارد مرحله فاز۱b برنامه ANCILLARY دارپا شده اند. شرکت در صورت تایید یک نمونه اولیه ۳۰۰ پوندی هیبریدی الکتریکی می سازد که محموله ای ۶۰ پوندی شامل حسگرهای اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی را در خود دارد.

کد خبر 6118177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha