۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۶

حاشیه‌نگاری مهر از مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم؛

صندلی خالی شهید جمهور در مجلس/ اشک‌ها و لبخندهای ساکنان بهارستان

صندلی خالی شهید جمهور در مجلس/ اشک‌ها و لبخندهای ساکنان بهارستان

ساکنان جدید بهارستان در حالی امروز به صورت رسمی آغاز به کار کردند که از یک سو به دلیل راهیابی به مجلس خوشحال و از سوی دیگر از فقدان رییس‌جمهور کشورمان محزون بودند.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست - زهرا علیدادی: مجلس دوازدهم صبح امروز(دوشنبه ۷ خرداد ماه) به صورت رسمی و با حضور ۲۹۰ نفر از منتخبان و تعدادی زیادی از مقامات کشوری و لشکری و سفرا و مهمانان خارجی آغاز به کار کرد. آغاز مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران همراه بود.

خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی از جمله نخستین کسانی بودند که وارد مجلس شدند و پس از دریافت کارت‌های ویژه خود به صحن مجلس راهنمایی شدند. تعداد زیادی عکاس، خبرنگار و تصویربردار داخلی و خارجی مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم را پوشش دادند. درب‌های صحن مجلس شورای اسلامی از ساعت ۷ صبح به روی خبرنگاران داخلی و خارجی باز شد.

صندلی خالی شهید جمهور در مجلس/ اشک‌ها و لبخندهای ساکنان بهارستان

این بار از گل‌آرایی صحن مجلس خبری نبود و به جهت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش، در جایگاه هیأت رییسه مجلس در کنار پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، پرچم مشکی تعبیه شده بود. در راهروی ورودی مجلس نیز تصاویر نمایندگان ۱۱ دوره گذشته مجلس به چشم می‌خورد.

روی میز تمام منتخبان مجلس یک جلد قرآن و سوگندنامه قرار داشت.

حضور مقامات ارشد در مراسم افتتاحیه

پیش از آغاز رسمی مراسم افتتاحیه مقامات کشوری و لشکری چون اعضای دولت، اعضای شورای شهر، اعضای شورای نگهبان یک به یک وارد صحن مجلس شدند و پیش از آنکه سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شود، افرادی چون مخبر، قالیباف، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی و رؤسای سابق مجلس شورای اسلامی یعنی علی لاریجانی، علی اکبر ناطق نوری و غلامعلی حدادعادل با یکدیگر وارد صحن مجلس شدند.

صندلی خالی شهید جمهور در مجلس/ اشک‌ها و لبخندهای ساکنان بهارستان

همسر شهید حسین امیرعبداللهیان، فرزند سردار شهید زاهدی و جمعی دیگر از خانواده‌های شهدا هم در این مراسم حضور داشتند و در جایگاه پیش بینی شده برای حضور رئیس جمهور و وزیر خارجه، تصویر این دو شهید فقید مزین به گل قرار داده شده بود.

صندلی خالی شهید جمهور در مجلس/ اشک‌ها و لبخندهای ساکنان بهارستان

ریش سفید در جایگاه

در ادامه، علاء‌الدین بروجردی رئیس سنی مجلس پس از قرار گرفتن در جایگاه ریاست مجلس، زنگ جلسه علنی را به صدا درآورد و در ادامه خطاب به دبیر هیئت رئیسه مجلس گفت که نخستین دستور جلسه علنی مجلس دوازدهم را قرائت کند.

قرائت پیام رهبر انقلاب

در ادامه این جلسه پیام رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی قرائت شد که در پیام مقام معظم رهبری آمده بود: «تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و نیز رفتارِ جمعیِ صحیح و صبورانه در داخل قوّه‌ی مقنّنه، به تحقّق همه‌ی ویژگی‌های یک مجلسِ تراز کمک خواهد کرد و یاد نیک نمایندگان را ماندگار خواهد ساخت.»

در ادامه این جلسه وزیر کشور پشت تریبون ناطقان جلسه علنی رفت و گزارشی از نحوه تشکیل هیئت‌های اجرایی انتخابات و روند کار انتخابات اسفند سال ۱۴۰۳ ارائه داد.

«محمد مخبر» سرپرست ریاست‌جمهوری امروز در فقدان رئیس جمهور پشت تریبون قرار گرفت و گفت: برای من بسیار سخت است که از طرف شهید عزیزمان آیت الله رئیسی، در این مجلس به عنوان سخنران صحبت کنم.

وی در ادامه به ذکر ویژگی‌های شهید رئیسی پرداخت و گفت: بنده با گوشت و پوست و استخوان خود می‌گویم، آنچه در این مدت احساس کردم این بود که هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مردم و تبعیت از رهبری نیست؛ به گونه‌ای که بعضی وقت‌ها حاج آقای رئیسی از یک سری مسائل ناراحت می‌شدند و به ذهن‌شان می‌آمد که فلان عکس‌العمل را انجام دهند و حرفی زده و کاری بکنند؛ اما بعد به بنده می‌گفتند که احساس می‌کنم که اگر این کار را انجام بدهم، دل رهبر انقلاب از دست ما ناراحت می‌شود و با این جمله خودش نیز آرامش پیدا می‌کرد. خارج کردن خودش از قید و بندهای تشریفاتی و ساده زیستی از ویژگی‌های او بود؛ در عین حال شهید آیت الله رئیسی ساده زیستی را با تمام قدرت ادامه می‌داد و از آن مراقبت می‌کرد.

دوازدهمین سوگند

ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه بود که منتخبان مجلس دوازدهم سوگند یاد کردند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند و ضمن اطاعت از قانون اساسی، در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشند.

صندلی خالی شهید جمهور در مجلس/ اشک‌ها و لبخندهای ساکنان بهارستان

در ادامه تصاویری از رییس‌جمهور شهید و همراهانش که در سانحه بالگرد به شهادت رسیدند، در افتتاحیه مجلس دوازدهم شورای اسلامی پخش و باعث اندوه حاضران در مجلس شد و برخی از حاضران نتوانستند جلوی اشک‌های خود را بگیرند.

ساعت ۹ و ۵۳ دقیقه بود که رئیس سنی مجلس از مهمانان جلسه تشکر کرد و رفته رفته مهمانان مراسم افتتاحیه صحن مجلس را ترک کردند.

در ادامه جلسه، شعب پانزده‌گانه بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم قرائت و تعیین شد و در زمانی که اسامی منتخبان در شعب پانزده‌گانه قرائت می‌شد، گعده‌هایی در مجلس به چشم می‌خورد و نمایندگان با هم در حال گپ و گفت بودند؛ در این میان محمدباقر قالیباف هم کنار صندلی نمایندگان حاضر شد و با آنان گفتگو کرد.

ادای احترام

پس از به صدا درآمدن زنگ پایان اولین جلسه مجلس دوازدهم، منتخبان این دوره مجلس شورای اسلامی راهی حرم مطهر امام خمینی (ره) شدند تا با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کنند.

کد خبر 6120107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha