۷ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۱۲

در محفل انس و معرفت مکه مکرمه عنوان شد؛

فلسفه حج بریدن از دنیا و رسیدن به بندگی خدا است

فلسفه حج بریدن از دنیا و رسیدن به بندگی خدا است

حجت‌الاسلام محمد میرزا محمدی از خطیبان بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه حج دارای اسرار زیادی است، گفت: فلسفه حج بریدن از تعلقات دنیوی و رسیدن به بندگی خداوند است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هتل «المزن المتألقة» شهر مکه مکرمه، میزبان محفل «انس و معرفت» بود که با مداحی حاج مهدی سلحشور، از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) همراه بود.

در ابتدای این محفل یاد شهدای خدمت (رئیس‌جمهور و همراهان ایشان) گرامی داشته شد و در ادامه آرش سوری، از قاریان ممتاز کشورمان آیات سوره مبارکه شمس را تلاوت کرد که مورد تحسین زائران بیت‌الله الحرام قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محمد میرزا محمدی از خطیبان بعثه مقام معظم رهبری در این محفل با بیان اینکه فریضه حج در اسلام به قدری عظمت دارد که از آن به عنوان رکن اسلام، تعبیر شده است، گفت: اهل بیت (ع) در روایات متعدد تأکید کرده‌اند که اسلام بر پنج رکن نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار است که حج چهارمین رکن از ارکان پنجگانه اسلام است.

وی افزود: بیت‌االله الحرام قداستی به قدمت تاریخ دارد و زمانی که حضرت آدم (ع) مناسک حج را انجام دادند، ملائکه به ایشان تبریک گفتند و اعلام کردند که ما دو هزار سال پیش خانه خدا را طواف کردیم و در حقیقت کعبه قبل از آفرینش حضرت آدم (ع) محل طواف عرشیان و ملائکه بوده است.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی تصریح کرد: نبی مکرم اسلام و اهل بیت (ع) در مورد اسرار و فلسفه وجوب حج بسیار سخن گفته‌اند و داستان طواف، سعی میان صفا و مروه و وقوف در عرفات، مزدلفه و مشعرالحرام و…دارای اسرار و رموز زیادی است.

فلسفه حج بریدن از دنیا و رسیدن به بندگی خدا است

این خطیب بعثه با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) در خطبه‌ای که در مسجد پیامبر (ص) ارائه دادند، تأکید کردند که خداوند متعال حج را مایه پایداری و تقویت دین قرار داده است، گفت: امام علی (ع) نیز در خطبه نخست نهج‌البلاغه آورده است که بندگان زمانی که به خانه خدا مشرف می‌شوند، در برابر عظمت پروردگار خاضعانه خضوع و سجده می‌کنند.

وی بیان کرد: از امام باقر (ع) نیز درباره فلسفه وجوب حج نقل شده که خداوند متعال این فریضه را برای آرامش حقیقی دل‌ها و وحدت و یکپارچگی امت اسلام قرار داده است.

حجت‌الاسلام میرزا محمدی در ادامه انقطاع از تعلقات دنیوی و رسیدن به بندگی خداوند را فلسفه فریضه عبادی حج دانست و گفت: انس با قرآن مجید در این سرزمین از نورانیت خاصی برخوردار است، زیرا کلام وحی در این سرزمین مقدس نازل شده است.

وی در پایان حج را دعوتی از ناحیه پروردگار دانست و گفت: اقامه نماز در مسجدالحرام و ختم قرآن در کنار خانه خدا از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا نخستین سرزمینی که ولایت ائمه معصومین (ع) در آن پذیرفته شد، مکه مکرمه است.

در ادامه این مراسم که شمار زیادی از زائران بیت‌الله الحرام حضور داشتند، حاج مهدی سلحشور از مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) در رثای حضرت زهرا (س) مرثیه‌سرایی کرد و زائران اشک ماتم ریختند.

فلسفه حج بریدن از دنیا و رسیدن به بندگی خدا است

کد خبر 6120528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha