۸ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۳۱

ماجراهای سریالی غفلت میراث فرهنگی ادامه دارد؛

سرقت ۶۰۰ قلم اشیای تاریخی گنجینه و انبار تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

سرقت ۶۰۰ قلم اشیای تاریخی گنجینه و انبار تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

کرمانشاه- ماجراهای سریالی غفلت میراث فرهنگی در استان کرمانشاه ادامه دارد و اینبار سرقت ۶۰۰ قلم اشیای تاریخی گنجینه و انبار تکیه بیگلربیگی خبر ساز شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: میراث فرهنگی و تاریخی هر سرزمینی به عنوان یک سرمایه ارزشمند و بیانگر آداب و رسوم، هویت و تمدن آن منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این میان حفظ آثار ملی ثبت شده که از سابقه تاریخی برخوردار است و باید از دغدغه‌ها و اولویت‌های همه دستگاه‌ها، نهادها، مسئولان و مردم باشد و حراست و صیانت از آن بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

پس از پخش کلیپ مبتذل در فضای مجازی در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ که در حمام تاریخی حاج شهبازخان از آثار ملی ثبتی کرمانشاه تهیه شده و نشان دهنده غفلت متولیان امر بود و موجب ناراحتی مردم کرمانشاه شد، نوبت به تخریب دومین بیمارستان تاریخی کشور در این استان در سایه غفلت مسئولین میراث فرهنگی شد.

و در نهایت در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه سرقتی بزرگ از اشیا تاریخی موجود در گنجینه و انبار تکیه بیگلربیگی کرمانشاه صورت گرفته که در قالب آن ۶۰۰ قلم عتیقه به سرقت رفته است.

به دنبال انتشار این موضوع اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اطلاعیه‌ای منتشر کرده که بر اساس آن موضوع سرقت تأیید اما عنوان شده که اقلام سرقتی اشیای تاریخی باارزش نبوده و با این وجود پرونده در حال پیگیری است.

سرقت ۶۰۰ قلم اشیای تاریخی گنجینه و انبار تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

در اطلاعیه روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه در خصوص خبر سرقت از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه آمده است: پیرو انتشار خبری در فضای مجازی استان با عنوان «سرقت ۶۰۰ قلم اشیا تاریخی از تکیه بیگلربیگی کرمانشاه» به اطلاع می‌رساند، اشیا مورد اشاره در گزارش تاریخی نبوده و اشیا مربوط به حوزه مردم شناسی است که فاقد ارزش تاریخی هستند.

این اشیا بیشتر کاربرد نشان دادن سبک زندگی مردم استان را داشته‌اند که توسط کارشناسان اداره‌کل در ادوار گذشته از میان روستاهای استان و فروشگاه‌های مربوطه برای استفاده در موزه‌های مردم شناسی جمع‌آوری و تهیه شده‌اند.

لازم به ذکر است با هوشیاری پرسنل اداره‌کل عوامل سرقت شناسایی و با بازگرداندن بخشی از اقلام سرقت شده، به مراجع ذی‌ربط معرفی شده‌اند و کماکان پیگیری حقوقی این پرونده تا مشخص شدن وضعیت سایر اقلام مسروقه در دست اقدام است.

پس از این اطلاعیه و مرور اتفاقات چند وقت گذشته سوالات زیادی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند که لازم است مجموعه میراث فرهنگی کرمانشاه که پاسخگوی خبرنگاران نیست به آنها پاسخی روشن دهد و مشخصاً غفلت و کم کاری که در حوزه حفظ و نگهداری آثار تاریخی گردن گرفته و برای حل این مساله تدبیری بیاندیشد.

سرقت ۶۰۰ قلم اشیای تاریخی گنجینه و انبار تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

گفتنی است؛ عمارت تکیه بیگلربیگی در بافت قدیمی شهر کرمانشاه، در خیابان مدرس، مقابل مسجد جامع قرار دارد. ساخت این تکیه در سال ۱۳۰۹ توسط عبداله خان فراش باشی ملقب به بیگلربیگی از مقامات مشهور و منتفذ کرمانشاه در دوره قاجاریه شروع و عملیات ساختمانی آن در سال ۱۳۱۵ به اتمام رسید. تکیه بیگلربیگی یکی از زیباترین بناهای ساخته شده استان کرمانشاه در دوره قاجار است که مزین به کتیبه‌ها، تزئینات و آجرکاری‌های است که نمایی چشم‌نواز را به وجود آورده است. عبداله خان فراش باشی ۱۴ سال پس از ساخت منزل مسکونی‌اش، بخش حسینیه را برای انجام مراسم عزاداری مردم به آن اضافه کرد و در سال ۱۳۸۳ نیز موزه‌ای با عنوان خط و کتابت در محل تکیه بیگلربیگی افتتاح شده است که در این موزه اسناد و مدارک و مستندات تاریخی و نسخ خطی نگهداری و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است و علاوه بر این موزه پارینه سنگی زاگرس که تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه است، در این تکیه قرار دارد.

کد خبر 6120908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
      12 0
      چطور دزدیدن؟؟؟ مردم عادی که میرن چهارچشمی مراقبن وتذکرمیدن ولی دزدا به همین راحتی 600 قطعه بردن
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      1 0
      علل آسیب های اجتماعی از این دست چیست که کرمانشاه رکورددار آن شده است1_ سرقت 2_تکدی گری آیا بخاطر زورشان است پس مرام پهلوانی کجا آیا بخاطر فقرشان است پس ولخرجی چرا آیا بخاطر دخلشان است پس بی برنامگی چرا آیا بخاطر کارشان است پس بی مبالاتی چرا آیا بخاطر فرهنگشان است پس فیس و افاده چراایا وچرا آیا وچرا