۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

«ویلای موروثی» به مخاطب باج نمی‌دهد/تلاش برای ماندگار شدن درتصویر

«ویلای موروثی» به مخاطب باج نمی‌دهد/تلاش برای ماندگار شدن درتصویر

کارگردان فیلم داستانی «ویلای موروثی» از چالش‌های اولین تجربه کارگردانی فیلم بلندش گفت و یادآور شد در این کمدی به دنبال لودگی نبوده و به هر قیمتی از مخاطبان خنده طلب نکرده است.

نیما هاشمی کارگردان فیلم داستانی «ویلای موروثی» درباره ساخت اولین فیلم بلند خود به خبرنگار مهر گفت: سال‌ها در تئاتر به فعالیت پرداختم و به عنوان بازیگر و کارگردان در کارهایی حضور داشتم اما متاسفانه وضعیت مالی در تئاتر هیچ‌وقت خوب نبوده است. به عنوان مثال شخصا هنوز نتوانستم نصف مبالغی را که از طریق بلیت فروشی نمایش‌ها کسب کرده‌ام از سالن‌هایی که در آنها اجرا رفته‌ام، بگیرم. البته حتی اگر آن طلب‌ها هم پرداخت شود، باز ضرر کرده‌ایم. بنابراین باتوجه به این وضعیت، نتوانستم در تئاتر راه خود را ادامه دهم و دوام پیدا کنم. زیرا به هر حال عوامل کار نیز نیازهای مالی دارند که با وضعیت فعلی نمی‌توان آن را برطرف کرد. در نتیجه تصمیم گرفتم که زودتر به سمت آرزوی دوران جوانی ام که فیلمسازی است بروم. به این ترتیب اولین اقدامات لازم برای تولید فیلم را آغاز کردم. به هر حال تولید فیلم، حداقل خروجی ماندگارتری دارد. زیرا سال‌ها می‌تواند توسط مردم دیده شود و لبخندی روی لب‌هایشان بیاورد.

وی درباره پروسه تولید فیلم «ویلای موروثی» توضیح داد: قصدم این بود که باتوجه به شرایط جامعه، فیلمی کمدی را آماده نمایش کنم. به این ترتیب به همراه مشاوران، فیلمنامه‌های بسیاری را خواندیم ولی اکثر آثار، سمت و سوی لودگی داشتند یا به اتفاقاتی می‌پرداخت که در جامعه ما رخ نمی‌دهند. در واقع خاستگاه این آثار این بود که با حرکات مثبت هجده و طنز کلامی نامطلوب خنده بر لب‌های مردم بیاورند. اما شخصا فکر می‌کنم اینکه بخواهیم به هرقیمتی خنده را گدایی کنیم، اتفاق مثبتی نیست. ما در مواجهه با متن «ویلای موروثی» اتفاقی را دیدیم که دیگر آثار، از آن بی‌بهره بودند. داستان «ویلای موروثی» درباره خانواده‌ای فقیر بود که ویلایی به آنها ارث می‌رسد. آنها با اجاره دادن ویلا، به نان و نوایی می‌رسند اما در پایان متوجه ثروت اصلی خود می‌شوند. ثروتی که اکثر ما آن را داریم ولی از آن غافل ماندیم.

این کارگردان ادامه داد: همه بازیگران در این فیلم به صورت رئال بازی کرده و به هیچ وجه به سمت لوده بازی نرفتند تا به زور خنده بیاورند. این کار در اصل یک کار اجتماعی و طنز موقعیت است. حتی در بخش‌هایی از فیلم ممکن است، دل مخاطب برای افراد حاضر در فیلم بسوزد.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چالش هایی که در ساخت فیلم با آن روبه‌رو گفت: بزرگ‌ترین چالش ما در این فیلم، به مسئله تهیه‌کنندگی مربوط می‌شد. به هر حال در کارگردانی با وجود آقای کریم رجبی که مشاور ما بودند، مشکلی نداشتیم اما در قسمت تهیه‌کنندگی ماجرا دشوار بود. چون تهیه‌کننده اول و سرمایه‌گذار ۱۰۰ درصد کار خودم بودم. به عنوان مثال برآوردی که پیش از شروع کار داشتیم یک سوم هزینه‌های نهایی کار بود. در واقع برآورد ما برای پیش از عید بود و تعدادی از قراردادها را هم پیش از عید بستم ولی بعد از عید، همه چیز سه برابر شد چون قیمت تجهیزات بالا رفت و به دنبال آن قیمت برخی از بازیگران ما دو برابر شد. علاوه بر این، فرایند دریافت مجوز تهیه‌کنندگی برای کار بسیار دشوار بود.

وی درباره همکاری با بازیگران پیشکسوت‌ در این فیلم توضیح داد: حضور پیشکسوتان عزیز برکت کار ما بود و است. به هر حال در محبوبیت این عزیزان هیچ شکی نیست اما علاوه بر این، حضورشان باعث دلگرمی همه عوامل از جمله خودم بود. اگر در برآورد اینطور پیش بینی کرده بودیم که کار را در تعداد روز مشخصی جمع می‌کنیم، با حضور این عزیزان بسیار زودتر به نتیجه رسیدیم. زیرا این بازیگران به دلیل تجربه ای که داشتند تک برداشت و بدون تپق بودند و همین سرعت کار ما را ۱۰ برابر افزایش می‌داد. جدا از این موارد، مردم با هنرمندانی چون مریم امیرجلالی، خشایار راد و ... خاطره داشته و به آنها علاقه‌مند هستند. همین موضوع نیز به بیشتر دیده شدن کار کمک می‌کند.

این کارگردان در ادامه درباره تجربه بازیگری در فیلمی که خود کارگردانی آن را برعهده دارد نیز بیان کرد: تجربه دشوار و عجیبی بود. البته در گذشته بازیگر تئاتر بودم و وقتی کارگردانی در تئاتر را تجربه کردم، بازیگری را کنار گذاشتم. در واقع همان جا هم نمی‌توانستم بازیگری و کارگردانی را انجام دهم اما علاقه‌مند بودم که در اولین تجربه فیلم بلندم، این چالش را انجام دهم. فکر می‌کنم نیاز بود که من هم به عنوان بازیگر در کار حضور داشته باشم و به این صورت این اعتماد را از مردم بگیرم.

«ویلای موروثی» ماجرای خانواده باغبانی به نام اردشیرخان دوگوشمال را به تصویر می‌کشد که در پی اتفاقاتی، ویلایی به عنوان ارثیه به او می‌رسد. در خلاصه داستان این اثر که فیلمنامه آن توسط افشین عطری نوشته شده، آمده است: اردشیرخان دوگوشمال در پی اتفاقات تلخ و شیرین که سرنوشت خانواده‌اش را تحت شعاع قرار داده، باید برای ویلای موروثی تصمیماتی اساسی بگیرد.

مریم امیرجلالی، خشایار راد، سیروس همتی، آتش تقی‌پور، فرحناز منافی ظاهر، نیما هاشمی، یلدا علوی، هستی ساعی مقدم، علیرضا نجفی، پویا جعفری از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

رها هاشمی، داوود معصومی، یحیی ناصری زاده، فرشته بابایی، نسا یادگاری، فاطمه مراقی، ساناز لطفی، الهام کنشلو، زهرا کریمی، محبوبه محمد زاده، الهام محمدی، لیلا گروسی، وحید حسنی، محمد کمالی، طاها شجاع، عرشیا نیک روش، نگار آذرمی، حنانه کرمی، آرتین عباس زاده، کوثر شکری، طاهره تاج‌بخشیان، سارینا خیمه کبود، محمدرضا نظری، محمد رضا معین زاده، حدیث تلخابی، مرضیه اسماعیلی، مرجان خسروی، مبینا شجاعی، زهرا احمدوند، حمید رجبی، حمیدرضا فرخ، محمد طاها مددی دیگر بازیگران فیلم «ویلای موروثی» را تشکیل می‌دهند.

از دیگر عوامل این فیلم می‌توان به مجری طرح: سهراب هدایتی، مشاور کارگردان: کریم رجبی و فرشاد خدایی، مدیر فیلمبرداری: حمید شکوهی، طراح صحنه و لباس: فرشاد خدایی، تدوین و اصلاح رنگ‌و نور: فرشاد خدایی، مدیرتولید: بهزاد هاشمی، مدیر برنامه‌ریزی و سرپرست گروه کارگردانی: پوریا میرزایی، مدیرصدابرداری: داود قلی‌پور، بازیگردان: افشین عطری، طراح گریم: مهرنوش صحابی، دستیار اول کارگردان: افشین عطری، دستیاردوم کارگردان: رضا مرادی، دستیار سوم کارگردان: پویا جعفری، منشی صحنه: شعله یخچالی، دستیار اول فیلمبردار: افشین خسرو آبادی، دستیاران صحنه و لباس: الهه نادری، علی نجفی، ریحانه مصطفی‌نژاد، یلدا علوی، مدیر تدارکات: جلال شعبانی نادر، عکاس: امیرعلی سید جلالی، مائده مُقِیسه، روابط عمومی: الهام محمدی، مشاور رسانه: حامد قریب اشاره کرد.

کد خبر 6121101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha