نافرمانی نظامی در ارتش اسرائیل زیر سایه اختلافات سران تل‌آویو

نافرمانی نظامی در ارتش اسرائیل زیر سایه اختلافات سران تل‌آویو

اختلافات سرکردگان رژیم صهیونیستی در مورد نحوه مدیریت جنگ غزه به گسترش تمرد و نافرمانی نظامی در ارتش این رژیم منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، طی چند روز گذشته کلیپی از تمرد یک نظامی صهیونیست در ارتش اسرائیل منتشر شده که خود را وفادار به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند و خواستار نافرمانی نظامی آشکار و صریح علیه هر طرف یا حزبی است که با دیدگاه سیاسی نتانیاهو در روز بعد از جنگ غزه مخالف باشد.

این نظامی صهیونیست در کلیپی که به این منظور منتشر کرد خواستار تمرد علیه «یواف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شد و گفت که علیه هر کسی که مخالف سیاست‌های نتانیاهو در روز بعد از جنگ غزه باشد، از سلاح استفاده می کند.

در شرایط کنونی که اختلافات میان مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی به ویژه در سایه حمله به رفح به اوج خود رسیده و از طرف دیگر فشار شهرک نشینان و به طور خاص خانواده‌های اسرای اسرائیلی برای بازگرداندن این اسرا از غزه علیه نتانیاهو و کابینه وی تشدید شده است، انتشار چنین کلیپی وضعیتی از ترس و سردرگمی در میان صهیونیست‌ها به وجود آورده و واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است.

وقتی نتانیاهو برای نجات از باتلاق غزه ارتش اسرائیل را نابود می‌کند

در وهله اول ممکن است این‌گونه به نظر برسد که درخواست یک نظامی صهیونیست برای تمرد علیه مخالفان نتانیاهو و تهدید به استفاده از سلاح علیه مخالفان، بیانگر وفاداری این نظامی اسرائیلی به نتانیاهو است اما بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان صهیونیست معتقدند انتشار این کلیپ یک اقدام عامدانه از جانب نتانیاهو می‌باشد.

«آریه شابیت» نویسنده اسرائیلی در روزنامه مارکور ریشون در این زمینه اظهار داشت: کسی که می‌خواهد اسرائیل را وارد یک نافرمانی نظامی فاجعه بار یا نافرمانی گسترده ویرانگر در خلال جنگ موجودیتی که اکنون گرفتار آن هستیم کند باید مسئولیت پیامدهای آن را بپذیرد؛ یعنی نتانیاهو و کابینه او.

در اینجا بحث نافرمانی نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی که از زمان روی کار آمدن کابینه نتانیاهو بارها وجود داشته مجدداً مطرح می‌شود و صحبت از ۱۰۰ هزار نیروی ذخیره مسلح رژیم صهیونیستی است که از پاسخ به دستورات نظامی خودداری می‌کنند و وزیر جنگ اسرائیل را تهدید کرده و از او می‌خواهند که یا به نتانیاهو وفادار باشد یا استعفا دهد.

ناگفته نماند که این کلیپ توسط یک نیروی ذخیره اسرائیلی با سلاح و یونیفرم رسمی نظامی در میدان جنگ و در حالی که صدای شعارهای سیاسی حزبی متعلق به گروه‌های راست افراطی شنیده می‌شد فیلمبرداری شده است.

«یائیر لاپید» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در واکنش به انتشار این کلیپ اعلام کرد که دفتر نتانیاهو عامل انتشار کلیپ مذکور بوده و کسانی که این کلیپ را درست کرده‌اند از وابستگان حزب لیکود هستند.

نتانیاهو ارتش را فدای اهداف شخصی می‌کند

تحلیلگران معتقدند که بر اساس این موارد، کلیپ نافرمانی نظامی در ارتش اسرائیل پیامی است از جانب نتانیاهو مبنی بر اینکه او نمی‌خواهد در برابر هیچ یک از فشارهای داخلی و خارجی تسلیم شود و آماده است که برای ماندن در قدرت و حفظ زندگی سیاسی خود حتی ارتش اسرائیل که ستون فقرات پروژه صهیونیستی محسوب می‌شود را نیز نابود کند؛ حتی اگر بهای آن جنگ داخلی میان اسرائیلی‌ها و از بین رفتن کامل ارتش باشد.

سران صهیونیست از زمان ایجاد پروژه صهیونیسم و آغاز اشغالگری خود در فلسطین همواره تلاش کرده‌اند تا نظام سیاسی اسرائیل را حفظ کنند و ارتش این رژیم را از اختلافات سیاسی داخلی اسرائیلی‌ها دور نگه دارند. بنابراین در سند ارتش اسرائیل در سال ۲۰۱۵ آمده است که رئیس ستاد، فرمانده کل ارتش اسرائیل محسوب می‌شود و هیچ شخصیت سیاسی دیگری حق دخالت در امور ارتش را ندارد.

بر اساس این سند همچنین وزیر جنگ نیز یک شخصیت سیاسی محسوب می‌شود که حلقه ارتباطی بین کابینه و ارتش به نمایندگی از رئیس ستاد است.

بر همین اساس انتشار کلیپ تمرد نظامی در ارتش اسرائیل در راستای حمایت از نخست وزیر این رژیم به ویژه در شرایطی که فشارهای داخلی و خارجی بر نتانیاهو برای توقف جنگ و ارائه یک برنامه جامع برای روز بعد از جنگ افزایش یافته است و از طرف دیگر دیوان بین المللی دادگستری حکم توقف عملیات نظامی در رفح و بازداشت نتانیاهو و یواف گالانت را صادر کرده و همچنین کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری در حال به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند معانی زیادی دارد و مهم‌ترین آنها این است که نتانیاهو برای ماندن در قدرت حاضر است دست به هر کاری بزند.

بن بست مذاکرات و سیاست فرار به جلو

همچنین قابل توجه است که انتشار این ویدیو همزمان با اعلام آمادگی اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات درباره آتش بس و تبادل اسرا بود که به گفته یکی از منابع آگاه از روند مذاکرات ، این ادعاهای اسرائیلی‌ها صرفاً اظهاراتی شفاهی با هدف آرام کردن افکار عمومی اسرائیلی‌ها بوده و روی زمین اجرا نمی‌شود.

بنابراین گزارش در حال حاضر نتانیاهو به خوبی متوجه شده که افکار عمومی اسرائیلی‌ها تا چه اندازه از او خشمگین است و تنش‌ها و تظاهرات‌ بیشتری علیه وی و کابینه‌اش در راه خواهد بود و همزمان با آن مخالفان نتانیاهو هر کاری که بتوانند برای سرنگونی وی و کابینه‌اش انجام خواهد داد به ویژه اگر بنی گانتز و گادی آیزنکوت کابینه جنگ را رها کنند.

در شرایطی که نتانیاهو در مدیریت استراتژیک جنگ کاملاً شکست خورده و هیچ چشم اندازی برای روز بعد از جنگ ندارد همه اسرائیلی‌ها او را مسئول ورود ارتش اسرائیل به یک جنگ فرسایشی و بازگشت آن به نقطه صفر می‌دانند؛ جایی که بعد از گذشت ۸ ماه از این جنگ حتی یکی از اهداف اسرائیل که مهمترین آنها آزادی اسرا و نابودی حماس بود نیز محقق نشده است. بلکه نیروهای حماس همچنان با قدرت در نوار غزه هستند و علاوه بر آن چند روز قبل گردان‌های قسام در عملیاتی غافلگیر کننده که جزئیات دقیق آن هنوز اعلام نشده است چند نظامی دیگر اسرائیلی را هم به اسارت گرفتند.

منتشر کننده کلیپ تمرد نظامی در ارتش اسرائیل عمداً از عنوان نافرمانی و شورش در ارتش استفاده کرد که بیانگر اهداف حزبی و سیاسی پنهان در پس انتشار این ویدیو می‌باشد؛ زیرا گالانت از نظر نتانیاهو یک اسب تروا نه تنها در کابینه بلکه در حزب لیکود و اردوگاه راست اسرائیل محسوب می‌شود. به ویژه اینکه یواف گالانت ارتباطات گسترده‌ای با آمریکایی‌ها برقرار و خود را به عنوان یک شخصیت مستقل از نتانیاهو معرفی کرده است.

در اینجا همچنین باید مواضع گالانت در مخالفت با نتانیاهو در دوره کودتای قضایی نتانیاهو را به یاد بیاوریم و در حال حاضر نتانیاهو بسیار نگران آن است که گالانت در کنار اعضای اپوزیسیون اسرائیل از جمله بنی گانتز کابینه جنگی کنونی را سرنگون کرده و به زندگی سیاسی نتانیاهو پایان دهند.

کد خبر 6121199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      0 0
      زمان آن رسیده تا ارتش اسرائیل نتانیاهو را کنار بزند و یک انتخابات آزاد با حضور تمام ادیان طوايف و تمام ساکنان آن برگزار شود