۹ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۰۸

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

جزییاتی از جشنواره آرتونیست/اقتصاد هنر در بحث کلام باقی مانده است

جزییاتی از جشنواره آرتونیست/اقتصاد هنر در بحث کلام باقی مانده است

داوود یاراحمدی درباره جشنواره‌های فصلی آرتونیست که در رشته‌های کارتون، عکس و پوستر برگزار می‌شود، توضیحاتی ارایه کرد.

داوود یاراحمدی هنرمند و مدیر موسسه فرهنگی هنری آرتونیست در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های این موسسه و برگزاری جشنواره «آرتونیست» توضیح داد: جشنواره «آرتونیست» برخلاف تمامی جشنواره‌های مرسوم که به صورت سالانه و یا دوسالانه برگزار می‌شوند، برای اولین بار به عنوان یک جشنواره مردمی در جهان با نگاه فصلی، سالی ۴ بار برگزار می‌شود. از سوی دیگر این جشنواره مردمی برخلاف دیگر جشنواره‌های بین‌المللی که شورای سیاست‌گذاری فقط از کشور برگزار کننده است، برای گستره وسیع‌تر و اثرگذاری هر چه بیشتر آن در عرصه جهانی، هنرمندان برجسته‌ای از کشورهای مختلف در شورای سیاست‌گذاری آن حضور دارند. در دور اولیه جذب اعضای سیاست‌گذاری، از ۲۰ هنرمند برجسته عکاس، گرافیست و کارتونیست از کشورهای عراق، سوریه، عمان، مصر، کویت، قطر، امارات، قبرس، اسپانیا، آمریکا، آلمان، کره، ژاپن و … دعوت به عمل آمد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

وی گفت: این جشنواره تاکنون توانسته ۶ دوره خود را در زمینه کارتون، پوستر و عکس در گستره بین المللی با حضور داوران برجسته جهانی برگزار کند؛ چهار دوره اول در زمینه کارتون برگزار شد. اعضای شورای سیاست‌گذاری با توجه به استقبال مخاطبان به این نتیجه رسیدند که علاوه بر کاریکاتور، رشته‌های عکاسی و پوستر را هم به جشنواره اضافه کنند. به همین دلیل در دوره پنجم و ششم جشنواره، بخش عکس و پوستر نیز به آن اضافه شد.

این عکاس خبری اضافه کرد: در حقیقت از دوره پنجم جشنواره بود که برای آثار رسیده ۱۵ داور از کشورهای مختلف، داوری انتخاب آثار را عهده‌داری می‌کردند. یعنی در هر رشته، ۵ نفر داوری آثار را انجام دادند. علاوه بر آن، یک نفر به عنوان دبیر جشنواره در هر بخش، برنامه ریزی و پیگیری کارها را به عهده داشت.

وی درباره علل شکل نگرفتن جشنواره در دوره هفتم گفت: با وجود اینکه شورای سیاست‌گذاری داخلی و خارجی جشنواره موضوع «غزه» را مد نظر داشتند، پوستر جشنواره طراحی شد و دبیران و داوران هم مشخص شدند. متاسفانه به علت همراهی نکردن برخی نهادها، این موضوع به سرانجام نرسید. البته ناگفته نماند که پیش از این اتفاق، همان هفته اول که عملیات «طوفان الاقصی» انجام شد، محسن سلیمانی رییس موزه امام علی (ع) از ما خواستند تا به صورت مشترک، نمایشگاه کاریکاتوری از آثار هنرمندانی که با موسسه آرتونیست همکاری دارند در موزه امام علی (ع) با موضوع «غزه» داشته باشیم که تقریباً ۲۸ کشور در این نمایشگاه شرکت داشتند.

یاراحمدی در ادامه درباره فعالیت اخیر موسسه آرتونیست گفت: خوشبختانه برای اینکه موسسه آرتونیست با همیاری جدید سرمایه‌گذاران دولتی و مردمی برای راه‌اندازی جشنواره فصلی هفتم در حالت سکون قرار نگیرد، در رشته‌های مختلف کاریکاتور، عکس و پوستر از هنرمندان کشور دعوت کردیم تا آثارشان را برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در سایت آرتونیست ارسال کنند. این فراخوان با مدیریت خوب بخش نمایشگاهی که علیرضا عطاریانی از عکاسان پیشکسوت کشور آن را عهده‌دار است، در بخش عکس توانست با استقبال خوبی از سوی عکاسان روبه‌رو شود. به صورتی که در هر نمایشگاه مجازی حدود ۷۵ فریم عکس از بین ۱۵ تا ۳۵ عکاس انتخاب و برای بارگزاری نمایشگاه مجازی آماده می‌کنیم.

وی عنوان کرد: قصد داریم در صورت پیدا کردن حامیان مالی در آینده‌ای نزدیک، علاوه بر نمایشگاه‌های مجازی، نمایشگاه فیزیکی را در گالری‌های معتبر در تهران و دیگر استان‌های کشور به صورت دور چرخشی داشته باشیم. در همین راستا نیز در زمان نمایش آثار در گالری، جلسات نقد و بررسی آثار انجام می‌پذیرد.

این کارشناس اقتصاد هنر نیز عنوان کرد: متاسفانه اقتصاد هنر در کشور از آن مباحثی است که سال‌ها در بحث کلام باقی مانده است به همین دلیل، موسسه آرتونیست قصد دارد در هر فصل، آثار برتر نمایشگاهی در رشته های مختلف هنری را برای فروش و احیا کردن اقتصاد هنر در کشور انتخاب و به مخاطبان و علاقه‌مندان به هنر معرفی کند.

وی با اشاره به مباحث روز در جامعه و مناسبت‌ها و تاثیر آنها بر فعالیت‌های آرتونیست، یادآور شد: در روزهای اخیر با توجه به مناسبت‌ها و حوادثی که رخ داد، ما نیز در سایت آرتونیست، آثاری از هنرمندان دریافت کردیم تا به صورت مجازی به نمایش بگذاریم. تازه‌ترین نمایشگاه مجازی، آثار ۲۵ عکاس خبری روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها است که مراسم وداع مردم با شهید جمهور آقای رئیسی و دیگر همراهانشان را به تصویر کشیده اند. در این مجموعه نمایشگاهی سعی کردیم از عکس‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شد، از هر عکاس ۲ فریم روی سایت قرار دهیم تا این آثار بیشتر دیده شوند.

یاراحمدی در پایان بیان کرد: موسسه فرهنگی آرتونیست علاوه بر موارد یادشده، روی آموزش پیوست‌رسانه‌ای و فرهنگ و هنر در فضای مجازی، با همکاری مراکز مختلف سعی می‌کند دوره‌های آموزشی خود را با اعطای مدارک معتبر برگزار کند.

داوود یاراحمدی هنرمند گرافیست، نقاش، عکاس، مستندساز و مدیر موسسه فرهنگی هنری آرتونیست است که به عنوان مدرس دانشگاه در عرصه هنر و رسانه فعالیت دارد. وی علاوه بر مدیریت هنری، عضو شورای سیاست گذاری، سردبیری نشریات مختلف مکتوب و مجازی از سال ۱۳۷۲ تاکنون بوده است و همچنین راه اندازی و مدیر مسئولی نخستین رسانه اختصاصی هنر کشور (آرتنا) را طول سال‌های ۹۰ تا ۹۴ در کارنامه فرهنگی خود دارد. یاراحمدی همچنین، علاوه بر دریافت بیش از ۴۵ جایزه ملی و بین المللی، داوری و دبیری بیش از ۳۰ جشنواره ملی و بین المللی را طی سال‌های فعالیت هنر خود در کارنامه دارد.

کد خبر 6121290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شیرین IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      0 0
      ممنون از گزارش شما