۱۸ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۶

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

«سردست» بر کرامت انسانی تاکید دارد/ دردسرهای آشپز باتجربه یک هیات

«سردست» بر کرامت انسانی تاکید دارد/ دردسرهای آشپز باتجربه یک هیات

فاطمه سادات جوادی کارگردان فیلم کوتاه «سردست» با اشاره به دغدغه تولید یک اثر برای امام حسین (ع) در ایام عزاداری از چالش های ساخت فیلمی با محدودیت های فراوان گفت.

فاطمه سادات جوادی کارگردان فیلم کوتاه «سردست» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با شکل گیری ایده ساخت این فیلم و علت انتخاب این سوژه، گفت: ایده این فیلم محرم سال ۱۴۰۱ شکل گرفت. در این محرم تصمیم گرفتیم حتما تا قبل از پایان ماه صفر و ایام عزاداری یک فیلم برای امام حسین (ع) بسازیم؛ جلسات فکری و کارگروه فیلمنامه تشکیل دادیم و در قالب این جلسات یکسری ایده ها و سوژه ها را مورد بررسی قرار دادیم که جرقه اولیه فیلم «سردست» ایجاد شد.

وی درباره داستان فیلم توضیح داد: فیلم «سردست» درباره حاج حبیب، آشپز با تجربه هیاتی است که متوجه می‌شود برای غذای نذری ظهر عاشورای هیات مشکلی پیش آمده و اکنون تصمیم حاج حبیب مهم و تعیین کننده است. سعی کردم چالش دراماتیک پیش آمده برای حاج‌حبیب را در انتخاب بین آبروی خودش و آبروی پسر نوجوانی که مسبب این ماجراست در بستر یک داستان مذهبی مطرح و حل کنم.

وی با اشاره به محدودیت زمان برای تولید اثر، بیان کرد: از روزی که این ایده عنوان شد و از لحظه ای که برای نوشتن فیلمنامه شروع به کار کردیم، فقط ۲ هفته زمان داشتیم تا فیلم را تولید کنیم. در این ۲ هفته به صورت شبانه روزی فیلمنامه را بازنویسی می‌کردیم و در کنار آن کارهای مرتبط با تولید اثر نظیر انتخاب بازیگر، انتخاب لوکیشن را انجام می‌دادیم و سایر کارهای مرتبط با تولید را جلو می‌بردیم. این زمان بسیار کمی برای ساخت یک فیلم کوتاه است ولی تمام توان تیم بر این بود تا کار را در همین زمان محدود تولید کنیم.

«سردست» بر کرامت انسانی تاکید دارد/ دردسرهای آشپز باتجربه یک هیات

این کارگردان با اشاره به چالش های تولید این فیلم کوتاه، یادآور شد: به‌واسطه شرایط و محدودیت های مالی و بودجه کمی که داشتیم باید تمام کار فیلمبرداری را تنها در یک روز انجام می‌دادیم به همین منظور نگارش فیلمنامه باید به صورتی انجام می‌شد که بتوانیم کار را در یک روز شلوغ کاری ضبط کنیم. برای همین باید مدت زمان فیلمنامه را کم می‌کردیم تا فیلمبرداری در یک روز محقق شود.

وی افزود: انتخاب بازیگر مناسب دیگر چالش ما بود، بازیگری که برای این کاراکتر و نقش مناسب باشد و بتواند آن را تبدیل به شخصیت کند و در حد تیپ باقی نماند. تلاش ما این بود بازیگر مد نظر حائز شرایطی باشد که بتواند نقش آشپز یک هیات را حائز شخصیت کند.

«سردست» بر کرامت انسانی تاکید دارد/ دردسرهای آشپز باتجربه یک هیات

این کارگردان فیلم کوتاه با اشاره به اینکه قبل از ضبط در لوکیشن اصلی، فیلم را در یک ماکت از قبل ساخته شده فیلمبرداری کرده است، عنوان کرد: پس از انتخاب و تایید شدن لوکیشن ضبط، با موبایل و با حضور دوستان پلان های مد نظر را در ماکت فیلمبرداری و تدوین کردیم چون ممکن بود من برای یک پلان ۲ انتخاب داشته باشم و یا تصمیم بگیرم بهتر است از کدام زاویه فیلمبرداری کنم یا مدت زمان فیلمبرداری هر پلان چقدر باشد و ... همه این موارد و حالت هایی را که مد نظرم بود در ماکت فیلمبرداری و پای میز تدوین آن ها را بررسی کردم، بر همین اساس دکوپاژ قطعی شد ولی به هر حال خیلی امکان دارد سر ضبط اتفاقاتی پیش بیاد مثلا شرایط نورپردازی با نور مورد انتظار متفاوت باشد یا بازی بازیگر با حد مطلوب فاصله داشته باشد اما در نهایت از خروجی این اثر راضی بودم و «سردست» نزدیک به ذهنیتی که از آن داشتم ساخته شد.

«سردست» بر کرامت انسانی تاکید دارد/ دردسرهای آشپز باتجربه یک هیات

جوادی در پایان با اشاره به اینکه در داستان فیلم «سردست» یک خرابکاری اتفاق می‌افتد که مرتبط با گوشت سردست است از همین رو این نام برای فیلم انتخاب شده، گفت: «سردست» یک فیلم در مورد انسانیت است تا نشان دهیم چه چیزی از امام حسین (ع) یاد گرفته ایم. همه آن چه از امام حسین (ع) یاد گرفتیم انسانیت است از این رو در این فیلم کوتاه تلاش کرده ام این موضوع را به دور از شعارزدگی نشان دهم و بگویم همه انسان ها فارغ از سن، مذهب و جنسیت کرامتی دارند که باید حفظ شود.

سایر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از تهیه‌کننده: اسماعیل عظیمی، علی اصغر سلطانی‌نژاد، کارگردان: فاطمه‌ سادات جوادی، نویسندگان: عبدالحسین عبدی، فاطمه‌ سادات جوادی، مشاور پروژه: علی‌اصغر سلطانی‌نژاد، مشاور کارگردان: اسماعیل عظیمی، مدیر تولید و برنامه‌ریز: مسعود محمدیان، عکاس: عبدالحسین عبدی، تصویر: جلال رحیمی، صدا: صادق مشهدی، تدوین و اصلاح‌ رنگ: سید جواد موسوی، صداگذار: صادق محمدپور، صحنه: امیر اجلی، گریم: میلاد قره‌داغی، بازیگران: سید عباس حسینی، احمد شریفی‌فرد، سبحان شجاعی، سید محسن افضلی، جانشین تولید: شهرام اجلی، منشی صحنه: حسین محلوجیان، مسئول هنروران: مصطفی کاظم‌لو، دستیار کارگردان: محمدمهدی قاسمی، دستیاران تصویر: محمدمهدی هاشم‌نژاد، اکبر زندیه، مصطفی محمدی، دستیار صدا: ابوالفضل کوچکی، دستیار صحنه: امیرحسین نبی‌گل، پشتیبانی فنی: استودیو دید، تهیه شده در خانواده عقیق.

کد خبر 6121399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha