۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۸

شعبان خمسه در گفت‌وگو با مهر:

نمی‌توانیم عملکرد پائز رامحک بزنیم/ژاپن فراتر از آسیا بازی می‌کند

نمی‌توانیم عملکرد پائز رامحک بزنیم/ژاپن فراتر از آسیا بازی می‌کند

کارشناس والیبال ایران گفت: به نظرم عملکرد پائز را نمی‌توان با چهار بازی محک زد به این خاطر که او در یک بزنگاه خیلی سخت به تیم ملی ایران آمده و ناخدای کشتی شده که در اوج طوفان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی والیبال ایران در هفته اول مسابقات لیگ ملت‌های والیبال مقابل تیم‌های صربستان، ایتالیا، کوبا و آرژانتین به میدان رفت و برابر هر چهار تیم شکست خورد. تیم ملی والیبال ایران هم اکنون در جدول رده بندی لیگ ملت‌های والیبال در قعر جدول است و به جایگاه شانزدهم (آخر) رنکینگ جهانی هم سقوط کرد. ایران در هفته دوم برابر تیم‌های برزیل، ژاپن، ترکیه و بلغارستان قرار خواهد گرفت.

محمد شعبان خمسه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره عملکرد تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های والیبال گفت: این نتیجه خیلی هم دور از انتظار نبود، بالاخره تیمی که تنها در مدت زمان یک ماه تشکیل شده و شاکله اصلی تیم هم بازیکنان لژیونر هستند که تنها هفته آخر به اردوی تیم ملی اضافه شدند، از آن طرف سرمربی تیم ملی هم شناخت زیادی از بازیکنان ندارد، طبیعی است که در هفته اول این نتایج را کسب کند. تیم ملی هیچ زمانی برای آمادگی جسمانی و کارهای بدنی نداشت. تیم بدون مسابقه تدارکاتی در یک سفر طولانی در این مسابقات حضور پیدا کرد. مجموع این عوامل دست به دست هم دادند تا نتیجه آن طور که همه انتظار داشتند رقم نخورد.

وی اظهارداشت: شاید از نظر کیفی و فنی توقع بیشتری از بازیکنان داشتیم که نمایش بهتری ارائه دهند، اما زمانی که وضعیت تیم هم در شرایط عادی نبوده نباید انتظار معجزه داشته باشیم. از نظر نوع بازی در این چهار دیدار فکر می‌کنم تنها بازی با آرژانتین بود که هیچکس انتظار باخت از تیم ملی ایران را نداشت. البته که نباید از حق بگذریم و شرایط نامناسب روحی بازیکنان هم روی عملکرد آن‌ها تأثیرگذار بود، در حال حاضر بازیکنان تیم ملی دو سال است که بعد از هر مسابقه‌ای به خاطر عملکرد تیم ملی عذرخواهی می‌کنند، همین موضوع بار منفی زیادی برای آن‌ها دارد و باعث تضعیف روحیه‌شان می‌شود.

شعبان خمسه خاطرنشان کرد: بازیکنان تیم ملی در جریان بازی، وقتی در امتیازهای پایانی عقب افتاده‌اند تمرکزشان بهم می‌ریزد چرا که اولین موضوعی که به ذهنشان می‌رسد این است که دوباره در این بازی شکست می‌خوردند و فشار زیادی از طرف هواداران به آن‌ها وارد می‌شود. همین موضوع به لحاظ روحی و روانی روی بازیکنان تأثیر می‌گذارد. تمرکز بازیکنان در شرایط حساس از مسائل فنی به سمت روحی و روانی کشیده می‌شود. ترس از شکست باعث می‌شود بازیکنان در بزنگاه‌های حساس تمرکز کافی را نداشته باشند. تکرار باخت‌های متعدد باعث شده شخصیت تیمی ما از پیروزی طلبی و برتری‌جویی فاصله گرفته است.

کارشناس والیبال ایران در ادامه به وضعیت تیم ملی در هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شرایط تیم ملی مقابل آرژانتین بهتر شد، امیدوارم بتوانیم با همین روند در هفته دوم بازی‌های بهتری ارائه دهیم. بازی با ژاپن سخت است به این خاطر که قاعده بازی این تیم فراتر از آسیا شده و بسیار ماشینی و منظم بازی می‌کنند و سخت است که در آن بدنه رخنه ایجاد کرد. امیدوارم بازیکنان بتوانند شرایطی ایجاد کنند که حداقل در رنکینگ لیگ جهانی بمانیم. کار خیلی سخت و حریفان سرسختی هم داریم.

شعبان خمسه عنوان کرد: طبیعی است که هر چقدر شرایط حساس‌تر می‌شود، فشار روانی به بازیکنان هم بیشتر خواهد شد. البته جای امیدواری وجود دارد که برای اولین بار کمک‌های اول و دوم تیم ایرانی هستند، علیزاده و اکبری شناخت کافی از بازیکنان دارند و امیدوارم این دو نفر بتوانند روی برگرداندن شرایط روحی و روانی تیم به بازیکنان کمک کنند. مهم این است که تیم از نظر روحی و روانی برگردد چرا که فرصتی نیست که از نظر جسمانی، فنی و تاکتیکی کاری خاصی انجام شود.

نمی‌توانیم عملکرد پائز رامحک بزنیم/ژاپن فراتر از آسیا بازی می‌کند

وی در مورد علت ضعف تیم ملی به خصوص در دفاع خاطرنشان کرد: تاکتیک دفاع یک زنجیزه‌ای است که حلقه ماقبل آن سرویس خوب است. در حال حاضر تیم محمد موسوی را که یک ستون برای دفاع بود را در اختیار ندارد، او با دفاع‌های کناری هماهنگی ایجاد می‌کرد و الان با غیبتش تیم یک مرکز ثقلی را از دست داده است. از طرف دیگر سرویس‌های بازیکنان برخلاف دیگر تیم‌ها مثل کوبا آن قدر قدرتمند نیست.

شعبان خمسه ادامه داد: تیم‌های مثل کوبا و ایتالیا با سرویس‌های کوبنده خود حریف را مغلوب می‌کنند. بازیکنان بلند زن ما از نظر تکنیکی خیلی خوب هستند اما قدرت لازم را ندارند. متأسفانه ما چون سرویس خوب نمی‌زنیم، تیم مقابل برای حمله کردن مشکلی ندارد. در حین آماده سازی تیم وقتی بازیکنان سرویس‌های خوبی نمی‌زنند، دریافت‌کننده‌های تیم ملی هم عادت نمی‌کنند. در جریان مسابقات تیم‌های مقابل سرویس‌های پرقدرت می‌زنند و ما هم در دریافت و حمله دچار مشکل می‌شویم. در واقع اگر دفاع نمی‌کنیم وجه اصلی‌اش به خاطر این است که سرویس خوبی نمی‌زنیم.

وی در مورد بازی با ژاپن عنوان کرد: بازیکنان ژاپن تیمی هستند که سرویس پرقدرت نمی‌زند و حتی دفاع این تیم شاید از نظر قدی از ما کوتاه‌تر است، اما داخل میدان توپ‌گیری خوب و اثربخش دارند که آن نقیصه را جبران می‌کنند. تیم ایران متأسفانه سرویس خوب نمی‌زند و دفاع دچار مشکل می‌شود. این نقیصه را باید با توپ‌گیری داخل میدان جبران کنیم که این اتفاق هم نمی‌افتد. توپ‌ها هم در شرایط سخت می‌گیریم که با حمله بعد از دریافت همراه نیست و توپ ساده را به حریف می‌دهیم، آن‌ها هم همان توپ را به یک حمله چهارنفره تبدیل می‌کنند و در نهایت ناکامی‌اش برای تیم ماست.

شعبان خمسه تأکید کرد: متأسفانه این نقیصه سال‌هاست گریبانگیر تیم ملی والیبال است و همیشه هم معتقدیم باید از رده پایه روی بازیکنان کار کنیم تا در بزرگسالی مشکلی نداشته باشند، ولی در رده پایه همیشه از این موضوع گذشتیم و این مشکل سلسه‌وار به تیم ملی بزرگسالان رسیده است. قبل از این سعید معروف این نواقص را با هنر خود پر می‌کرد اما وقتی او هم دیگر در تیم نداریم باید بازیکنان دریافت خوب داشته باشند تا از تکنیک مهاجمان استفاده کنند.

مربی والیبال ایران همچنین در مورد عملکرد پائز گفت: به نظرم عملکرد پائز را نمی‌توان با این چهار بازی محک زد به این خاطر که او در یک بزنگاه خیلی سخت به تیم ملی ایران آمده و ناخدای کشتی شده که در اوج طوفان قرار دارد. اگر قرار باشد پائز را محک بزنیم باید این کار را در مسابقات قهرمانی آسیا یا بازی‌های آسیایی انجام دهیم که سبک و سیاق آن مسابقات با تیم ما تناسب و برابری داشته باشد. پائز مقابل تیمی مثل ایتالیا که نمی‌تواند معجزه کند. ضمن اینکه او زمان کمی هم در اختیار داشت. ما همیشه دنبال نتیجه‌گیری بودیم و هیچ وقت تاوان یک برنامه‌ریزی بلند مدت را ندادیم. به نظرم الان تنها کاری که می‌توان کرد این است که رسانه‌ها و مردم از تیم ملی حمایت کنند و اجازه بدهیم با آرامش بیشتری بازی‌ها را ادامه بدهند. البته که مردم هم حق دارند بعد از دو سال از والیبال توقع کسب نتیجه داشته باشند. ما بازی اول با صربستان شانس صعود به المپیک را از دست دادیم، امیدوارم حداقل در لیگ جهانی بمانیم در غیر این صورت از والیبال روز دنیا عقب می‌افتیم.

کد خبر 6122144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • میهن پرست ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      1 4
      چطورادعا میکنید که وضعیت تیم دربازی با آرژانتین بهترشد؟بازی ای که به راحتی میشدایران ۳برصفربرنده باشه،به راحتی با افتضاح و اشتباهات فردی باختند،بازیکنای ایران باید فقط سرویس و دریافت کارکنند،پاسورهم که هیچ،
    • ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
      5 0
      این مربی تیم ملی را از نو می سازه باید صبوری کرد
    • بابک IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      4 1
      درودبه همه اولاخیلی اشتباه کردکه به نژادبهترین پاسورمسابقات جوانان جهان یکسال پیش که قهرمان جهان شده بودن واعتمادبه نفس کافی هم داشت ودرلیگ همیشه ثابت بوده وبهترین پاسهای متنوع میدادهمراه تیم نیاورده ومی بایست بهش فرصت بدیم تیم داره بهترمیشه روزبروزکافیه به نژادپاسورباشه وریزه کاری دفاع یادشون بده
    • محسن ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      6 0
      خیلی.خوبین این نسل،ولی نسل قدیم .یک چیز دیگه بودن،،،از اونا خیلی وحشت داشتن تیم ها،،،میترسیدند،از ایران،،،
    • محمود ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      0 0
      وقتی گند میزنی به تیم و احساسات مردم با مدیریت های تخیلی بهانه میارین لیاقت این بازیکن ها هم مربی ایرانی هست چون بلده ازشون کار بکشه
    • سرخ کابوس آبی ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
      0 0
      بی فکری وافتخار به مربی وطنی ۱۰ سال والیبال را به عقب برد فوتبالمان هم با قلعه نویی این مسیر را طی میکند.
    • یعقوب ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
      0 0
      واقعا جای تاسف هست که والیبالیست ها که ادعای مربی بودن دارن متوجه نیستن که مشکل ۸۰ درصد تیم فقط و فقط پاسور ه ایکاش لااقل پشتوانه هارو بخاطر نتیجه که بازم نیست نمیسوزاندیم همراه دلارهای ملی