۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۹

استاد حوزه و دانشگاه:

شهید رییسی گوی سبقت را در خدمت به مردم از دیگران ربوده بود

شهید رییسی گوی سبقت را در خدمت به مردم از دیگران ربوده بود

بندرعباس- استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان در تبیین ویژگی‌های انتخاب اصلح گفت: شهید آیت‌الله رییسی گوی سبقت را در خدمت به مردم را از دیگران ربوده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد علی معصومی صبح چهارشنبه در در جلسه شرح نهج البلاغه ذیل تبیین نامه حضرت امیرالمؤمنین به کمیل بن زیاد گفت: خداوند متعال برای حیات جامعه انسانی، قوانینی را وضع کرده و برای کمک به اجرای قوانین نیز افرادی را تربیت کرده و آمادگی داده است تا بتوانند در جامعه عدالت را برقرار کرده و قوانین خداوند را روی زمین جاری کنند.

وی افزود: نقطه مقابل افرادی که برای اجرای قوانین الهی تلاش می‌کنند، شیاطین قرار گرفته‌اند که نخستین آن‌ها ابلیس بود که برای جلوگیری از اجرای قوانین خداوند توسط حضرت آدم علیهم السلام تلاش کرد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) در جهت عمل به قوانین الهی، ۲۳ سال با مردم به گفت و گو پرداخت تا بتواند اعتقادات، فرهنگ و اطاعت مردم را اصلاح کند و در ۱۰ سال پایانی عمر مبارکشان نیز توانستند محصول این ۲۳ سال مجاهدت را برداشت کنند که حاکمیت الهی در مدینه استقرار پیدا کرد.

آیت الله معصومی عنوان‌کرد: بعد از رسول گرامی اسلام (ص) جریان‌هایی به مقابله با حکومت راستین الهی ایستادند و تحقق عدالت در جامعه اسلامی کم رنگ شد چنانچه بیت‌المال مسلمین در اختیار افرادی خاص قرار گرفت و همین امر مردم را بسیار عصبانی کرد و زمینه تغییرات در جامعه را پدید آورد.

استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان تاکید کرد: امیر المؤمنین علی (ع) با تلاش‌هایی که در دوران حکومت تقریباً پنج ساله خود موفق شد طعم عدالت را به مردم بچشاند و بعد از شهادت امیرالمؤمنین علی (ع) به پیروزی انقلاب اسلامی حاکمیت عدل و عدالت تحقق پیدا نکرد.

تولیت حوزه علمیه مالک اشتر بندرعباس تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران برای این بود که مردم بتوانند طعم عدالت را بچشند اما به هر صورت در طول تاریخ انقلاب نیز موانعی در این حوزه وجود داشت، به عنوان مثال روی کار آمدن بنی‌صدر مانع عدالت شد اما در این دوره شهید آیت الله رئیسی موفق شد گوی سبقت را در خدمت به مردم از همگان برباید و در راستای تحقق عدالت تلاش کند.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: امیرالمؤمنین علی (ع) در نامه ۶۱ نهج‌البلاغه افرادی که بدون داشتن توان مسوولیت‌هایی را می‌پذیرند را مذمت کرده است از این رو باید حواسمان باشد که با انتخاب‌مان عامل به قدرت رسیدن مذمت شدگان نباشیم.

آیت الله معصومی تاکید کرد: ملت ایران در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری انتخاب صحیحی را انجام داد و عزت و اقتدار را در سطح بین‌المللی به عینه دید از این رو در انتخابات پیش‌رو نیز باید تلاش کنیم تا با انتخاب دقیق کسی را به ریاست جمهوری برگزینیم که در تلاش برای خدمت به مردم از بقیه ساعی تر باشد.

وی اظهار کرد: طبق بیان مبارک امیرالمؤمنین علی (ع) سپردن مسؤولیت به کسانی که برای دست‌ یابی به قدرت و مسؤولیت پافشاری می‌کنند یا مدام تلاش می‌کنند خود را به کارهایی غیر از تکالیف خود مشغول کنند زیان بار است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ما باید افرادی را برای سپردن مسؤولیت‌ها انتخاب کنیم که در وهله نخست توان اجرایی داشته باشند و در گام بعدی دارای تیمی طراح و اهل اندیشه باشند در غیر این صورت ممکن است مسؤولان دولت مانند کمیل مورد مذمت قرار گیرند چرا که در وظیفه خود که حراست از مرزهای سرزمین‌های اسلامی بود مورد غفلت واقع شد و خود را مشغول کاری کرد که برایش تکلیف نشده بود.

آیت الله معصومی با تاکید بر لزوم انتخاب افرادی ولایت پذیر جهت پذیرش مسوولیت‌های بزرگ گفت: ولایت پذیری یعنی اینکه در اطاعت امر مولا چون و چرت به کار نبریم چنانچه حاج قاسم سلیمانی در جنگ ۳۳ روزه با وجود اینکه تمام معادلات به نفع صهیونیست‌ها بود به امر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مقاومت بیشتر مقاومت کرد و به پیروزی رسید.

وی خاطرنشان‌کرد: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در نامه ۶۱ کمیل را به دلیل غفلت از انجام مسئولیت مذمت می‌کند از این رو همه باید در انتخاب افراد مسئولیت‌پذیر و تکلیف شناس و ولایت پذیر تلاش کنیم چرا که اگر ولایت پذیری در ما وجود نداشته باشد حتی اگر به جنگی برویم که فرماندهی آن با خود پیغمبر است نیز با شکست روبرو خواهیم شد چنانچه در جنگ احد شاهد شکست مسلمان بودیم.

کد خبر 6122216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha