۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۰

با موضوع «فاین آرت»؛

داوری سالانه تبادل عکس «لاله» به پایان رسید

داوری سالانه تبادل عکس «لاله» به پایان رسید

با برگزاری مراسم داوری نخستین «سالانه تبادل عکس» در نگارخانه لاله، برگزیدگان این سالانه انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین سالانه تبادل عکس نگارخانه لاله با موضوع «فاین آرت» داوری شد. ۱۲۰۰ عکس توسط ۲۸۸ عکاس به دبیرخانه این سالانه ارسال و پس از بررسی هیأت داوران ۲۰۰ عکس از ۱۲۰ عکاس به مرحله نمایشگاهی و تبادل راه پیدا کردند.

سید محسن حسینی، محمد علی سعیدی و بهداد نجفی اسدالهی شورای سیاست‌گذاری و افشین بختیار، بهنام جلالی جعفری، حسین چنعانی‌زاده، جمال‌الدین شاهرخ و محمد قلم سیاه داوران این رویداد هنری هستند. دبیری این سالانه را نیز داریوش محمدخانی برعهده دارد.

داوران این سالانه پس از برگزاری جلسه داوری و انتخاب و گزینش آثار برتر، اذعان داشتند که این سالانه می‌تواند راه‌گشای آمدن هوش مصنوعی باشد که بیشتر هنرمندان و به خصوص عکاسان، از آن واهمه و ترس دارند. همچنین برگزاری این سالانه را که هدف آن تبادل عکس و مجموعه‌داری است حرکتی ستودنی دانسته و نیز معتقد بودند که در حقیقت عکس های تکنیکی و خلاقه را نمی‌توان در تک عکس یک عکاس دید! بلکه روند تفکر زیبایی‌شناسانه را باید با مجموعه و استیتمنت آن، بررسی کرد و به همین رویه، داوری را به سمت دیدن مجموعه آثار شرکت‌کننده نزدیک کردند، که قابل توجه بود.

محمدعلی سعیدی مدیر گالری لاله، برگزاری این رویداد هنری را که برای نخستین بار در سطح ملی برگزار می‌شود، فرصتی جهت حضور افتخار آمیز سرآمدان این هنر و آشنایی با این دیدگاه نوین هنری و معرفی نسل نوگرای این رویکرد عکاسی در سطح علمی-هنری و دانشگاهی و با حضور حداکثر قشر دانشجویی کشور دانست.

وی افزود: پرورش خلاقیت، ورود حرفه‌ای به این نوع عکاسی و فراهم آوری مجموعه ای ماندگار در تبادل عکس از مهم‌ترین اهداف این سالانه است.

سعیدی گفت: نهمین سالانه تبادل چاپ دستی نیز توسط نگارخانه لاله سال پیش به اجرا در آمد که بسیار موفق بود و ظرفیت آن نیز برای رشته عکاسی وجود داشت، به همین سبب فرصت این تبادل جهت هنرمندان عکاس نیز فراهم شد. روند تبادل به این صورت است که یک عکس انتخاب شده از ۲۰ ادیشن مجموعه عکس های ارسالی در گالری لاله به نمایش در می‌آید؛ یک ادیشن یا نسخه جهت فروش و ۲ ادیشن توسط دبیرخانه سالانه آرشیو می شود و ۱۲ ادیشن دیگر به همراه شناسنامه و امضای اثر چاپ شده بین عکاسان به صورت یک مجموعه دارای هویت با سایر آثار تبادل می‌شود، همچنین ۴ ادیشن برای تبادل آثار هنری به خارج از کشور فرستاده خواهد شد؛. این امر باعث می‌شود دوستان عکاس مجموعه‌داری را تجربه کنند.

رییس این سالانه در پایان بیان کرد: با برگزاری اولین سالانه عکاسی فاین‌آرت که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نگارخانه لاله برگزار می‌شود، امید است شرایط حضور آثار هنرمندان عکاس در سطح بین‌المللی فراهم شود.

داریوش محمدخانی عکاس و مدرس دانشگاه که دبیری این سالانه را بر عهده دارد، نیز گفت: در بیشتر بینال ها و نمایشگاه گروهی، ما شاهد عکاسی مستند اجتماعی هستیم که یکی از شرایط شرکت عکاسان، واقع‌نگاری بدون دستکاری در رویداد پیش‌رویِ عکاس است. اما در سال‌های اخیر نیز عکاسی ابداعی و هم عکاسی خلاقه مورد توجه هنرمندان عکاس قرار گرفته و هنرمندان فاین آرت در چندین بینال ایرانی و بین‌المللی حضور پیدا کردند. در ادامه دبیر این سالانه می‌گوید: «برای عکاسی با رویکرد هنرهای زیبا، اگر در گوگل سرچ کنید بیش از سه خط و یک پاراگراف نمی‌یابید در صورتی که مطالب در این باره به صورت پراکنده در دیگر رشته‌های تخصصی مانند هنر مفهومی، کلیپ آرت، پرفورمنس و … یافت می‌شود اما دریغ از یک مقاله یا یک کتاب تخصصی درباره فاین آرت، که امید است برگزاری این سالانه زمینه ساز توجه به پژوهش، نگارش کتاب و مقالات در این زمینه شود.

اولین نمایشگاه سالانه تبادل عکس نگارخانه لاله در ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ در نگارخانه لاله افتتاح می‌شود و به مدت ۲ هفته درمعرض دید علاقمندان به هنر عکاسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 6122256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha